Perioada reducerilor nu este lipsită de fraude nici anul acesta, anunță DNSC. Hackerii s-au gândit la noi metode de a stoarce bani de la oamenii naivi.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a emis marți un nou avertisment referitor la riscurile sporite din perioada promoțiilor de Black Friday și a cumpărăturilor de sărbători, când creșterea numărului de tranzacții poate face cumpărătorii mai puțin vigilenți.
„Sezonul cumpărăturilor online aduce nu doar reduceri, ci şi riscuri! În perioada reducerilor de iarnă, a sărbătorilor, dar şi de Black Friday, volumul de tranzacţii online creşte, la fel şi notificările de la comercianţii din online”, a transmis, marţi, DNSC.
Recomandările lor includ:
– Analizați cu atenție mesajele primite și evitați reacțiile impulsive.
– NU accesați linkuri sau numere de telefon din SMS-uri necunoscute și suspecte.
– Nu împărtășiți niciodată date personale sau financiare prin SMS.
– Instalați un program antivirus pentru a vă proteja dispozitivul.
– Fiți prudenți cu mesajele care cer informații sensibile sau acțiuni imediate.
– Verificați linkurile și mesajele care pot conține greșeli, utilizând instrumente de verificare precum virustotal.com sau scamadviser.com.
DNSC atrage atenția asupra înșelătoriilor de tip Smishing. „Infractorii cibernetici se folosesc de această perioadă pentru a trimite SMS-uri false care par să provină de la firme de încredere.
Aceste mesaje conţin linkuri către site-uri false, create special pentru a fura date sensibile, cum ar fi informaţii bancare sau parole”, au precizat specialiştii.
Pași de urmat în cazul unei fraude:
– Anunțați imediat banca dacă ați dezvăluit informații despre card sau cont.
– Schimbați parolele conturilor și activați autentificarea în doi pași (2FA).
– Raportați incidentul autorităților prin platforma PNRISC (https://pnrisc.dnsc.ro/) sau sunați la numărul de urgență 1911.
Pentru a evita înșelătoriile în perioada reducerilor de Black Friday, este important să verificați dacă prețul redus afișat de comercianți este într-adevăr real. Legea cere ca prețul cel mai mic din ultimele 30 de zile să fie vizibil și comparabil cu cel redus. Comerciantul trebuie să dovedească, la cererea autorităților, că prețul afișat respectă această regulă. De asemenea, pentru a face achiziții informate, consumatorii sunt încurajați să utilizeze site-uri de comparare a prețurilor.
ANPC a primit în trecut multe plângeri privind practici înșelătoare, cum ar fi afișarea incorectă a prețurilor sau produse aparent reduse dar declarate „stoc epuizat.” Alte tactici includ creșterea prețului în timpul procesului de achiziție sau refuzul plăților cu cardul în rate, pe motivul unor „probleme tehnice.” Verificați recenziile produselor, dar fiți conștienți că unele pot fi false.