News

Cum a apărut Black Friday, ziua celor mai mari reduceri din an. România se pregătește pentru a zecea Vineri Neagră a cumpărăturilor

Black Friday este o sărbătoare cu tradiție în Statele Unite, însă febra reducerilor a trecut dincolo de ocean și a ajuns și în România în urmă cu un deceniu.
10.11.2021 | 13:35
Cum a aparut Black Friday ziua celor mai mari reduceri din an Romania se pregateste pentru a zecea Vineri Neagra a cumparaturilor
Black Friday a apărut în urmă cu decenii bune în SUA, iar de 10 ani este prezent și în România. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Black Friday a devenit un concept arhicunoscut în România ultimilor ani, pe măsură ce această zi a reducerilor masive a fost adoptată de tot mai mulți retaileri, în speciali din mediul online. Această zi a reducerilor nu este o invenție autohtonă, ci a fost preluată, cu mai mult sau mai puțin succes de vânzătorii din țară.

Care este, însă, istoricul Black Friday? De unde vine această sărbătoare, care este ideea din spatele numelui și cum s-a transformat în cel mai popular eveniment de shopping din lume?

ADVERTISEMENT

Nu trebuie să te mire prea tare că această ”sărbătoare a reducerilor” vine de pe continentul american. În mod tradițional, Vinerea Neagră este vinerea imediat următoare Zilei Recunoștinței, care este sărbătorită în a patra zi de joi din luna noiembrie. Această sărbătoare americană este o variantă de celebrare a Zilei Recoltei și este un prilej de reuniune a familiilor. Astfel, cea mai bună parte a afacerilor sunt închise joia, iar o bună parte au închis și vineri, pentru a oferi un weekend prelungit de relaxare.

Termenul de Black Friday a fost folosit pentru prima oară în 1961, în Philadelphia, de către poliție. Astfel, aceștia descriau traficul infernal din vinerea de după Ziua Recunoștinței, când mulți americani se întorceau la casele lor.

ADVERTISEMENT

Culoarea neagră asociată acestei sărbători se referă, conform unora, la practica de a înscrie profiturile cu negru în contabilitate și pierderile cu roșu. Datorită cumpărăturilor masive din acest weekend, vânzătorii speră să ajungă ”pe negru” pentru tot restul anului.

Ne putem întoarce și ceva mai mult timp în urmă, în 1869, când termenul de Vinerea Neagră a fost folosit pentru a descrie prăbușirea prețului aurului, ca urmare a unor încercări de speculă pe piață, dejucate de președintele american Ulysses S. Grant.

ADVERTISEMENT

Revenind, însă, la ”sărbătoarea reducerilor”, trebuie să mai luăm în calcul un punct în istoria acestei zile de vineri. Această dată imediat următoare Zilei Recunoștinței a fost, încă din 1952, considerată începutul sezonului de cumpărături pentru Crăciun în SUA.

Black Friday – sărbătoarea reducerilor, a bătăilor și a busculadelor

În Statele Unite, această sărbătoare a reducerilor a apărut și s-a păstrat una offline – în care oamenii se duc la magazine cu noaptea în cap, petrec ore în șir la cozi și dau năvală în centrele comerciale pentru a prinde reducerile la primele ore ale dimineții. Multă vreme, magazinele se deschideau la ora 6:00, dar spre finele anilor 2000, ora s-a devansat către 5:00 și chiar 4:00. Ceva mai recent, unele magazine au început chiar să se deschidă joi seara, însă succesul n-a fost neapărat o variantă de succes.

ADVERTISEMENT

Magazinele oferă discounturi masive cumpărătorilor dornici de prețuri bune, însă păstrează o mulțime de produse cu reduceri ceva mai mici, din care își pot recupera profitul pierdut cu produsele ”fierbinți.” Frenezia reducerilor este atât de mare, încât incidentele nu sunt ceva necunoscut. În 1983, americanii s-au călcat în picioare și s-au bătut ”parte în parte” pe niște păpuși foarte populare, despre care se credea că sunt într-un stoc limitat. În 2008, un lucrător al Walmart a murit în timpul unei busculade, când cumpărătorii au dat năvală în interiorul centrului comercial.

În ultimii ani, amploarea evenimentului fizic din Statele Unite s-a mai diminuat, pe măsură ce oamenii au preferat să își facă cumpărăturile din confortul propriilor case, în loc să se bată cu alți cetățeni la magazin, după ce în prealabil au petrecut câteva ore în frig, în fața centrului comercial.

2020 a însemnat o reală prăbușire a cumpărăturilor offline, pe fondul pandemiei, fiind înregistrate cu 37% mai puține tranzacții decât în anul precedent.

Totuși, Black Friday n-a murit, nici măcar pe departe. Vânzările din Vinerea Neagră a anului trecut au fost cele mai mari din istoria SUA, ajungând la 9,03 miliarde de dolari.

Tot anul trecut a început trendul de a oferi reduceri cu mult înaintea zilei clasice pentru reduceri. Asta se întâmpla deja în varianta ”românizată” a sărbătorii, însă acum se petrece și la americani. Unele companii oferă reduceri toată săptămâna, iar altele oferă discount-uri în cursul întregii luni.

Amazon a dat startul și reducerilor ”Black Friday de vară”, un alt concept pe care l-au împrumutat și magazinele românești în ultimii ani. Această sărbătoare a fost Prime Day și a apărut în 2015, la aniversarea de 20 de ani a Amazon, compania lăudându-se că oferă prețuri ”mai bune decât de Black Friday.”

Istoria Black Friday în România – un deceniu de reduceri

România este una dintre țările lumii care a împrumutat sărbătoarea reducerilor de la americani, dar pe care a ”adaptat-o” în diverse feluri, așa cum a înțeles fiecare producător că ar trebui să facă.

eMAG este compania care a introdus conceptul de Black Friday în România în urmă cu un deceniu, astfel că anul acesta ne putem aștepta la ceva special din partea companiei, având în vedere această ”aniversare” la care ajunge sărbătoarea în țară.

Începutul de succes al Vinerii Negre din România i-a convins și pe alți vânzători să se alăture acestui demers. De la an la an, din ce în ce mai multe magazine au introdus acest concept, adaptat într-o formă sau alta.

eMAG a ținut întotdeauna să ofere reducerile de Black Friday într-o singură zi. Aceasta n-a fost însă a patra zi de vineri din noiembrie, cum se întâmplă în cazul americanilor, ci o zi aleasă, de obicei, din a doua jumătate a lunii.

Alte magazine oferă reduceri de Vinerea Neagră pe durata unei întregi săptămâni, anunțată și lansată de regulă după ce eMAG publică data reducerilor. Anul acesta, de exemplu, Black Friday la eMAG e pe 12 noiembrie, iar alți competitori se află deja într-o sesiune de reduceri desfășurată pe o întreagă săptămână. Alții sunt mai îndrăzneți și oferă aceste reduceri pe timpul întregii luni.

Black Friday de vară există și în România, fiind introdus de câteva mari magazine în lunile iulie sau august.

Din fericire pentru retaileri, promovarea din ce în ce mai agresivă a Black Friday a făcut ca termenul să ajungă la foarte mulți români. O bună parte dintre cetățenii ce trăiesc în mediul urban și au acces la internet așteaptă ziua reducerilor pentru a profita de acestea.

De-a lungul timpului, n-au existat însă doar laude referitoare la eveniment, ci și o mulțime de critici. Mulți cumpărători au acuzat magazinele online că oferă reduceri fictive.

Practica a fost urmărită de unele persoane, care au arătat că prețul standard al unui produs crește cu ceva timp înainte peste prețul normal, astfel încât reducerea ce sugerează un procentaj masiv se traduce, de fapt, într-o reducere mică a valorii absolute.

Deși ”prinși cu rața în gură”, retailerii ”jură că nu fură” și au încercat să demonteze descoperirile vânătorilor de reduceri, cu mai mult sau mai puțin succes. Dacă nu vrei să îți iei țeapă de Black Friday, sunt câteva lucruri pe care trebuie să le ai în vedere.

Cel mai important, însă relativ tardiv acum, având în vedere că reducerile au început deja, este să urmărești prețul produsului cu cel puțin 30 de zile înainte de ziua reducerilor. Astfel vei vedea dacă un anumit retailer ”umflă” artificial această valoare.

Reducerile reale există, iar dacă ești pe fază, te poți bucura de produse de calitate la un preț foarte bun. Trebuie doar să fii foarte rapid la primele ore ale dimineții și, mai ales, să știi de la bun început ce vrei să cumperi.

ADVERTISEMENT