Tribunalul București a admis cererea companiei aeriene Blue Air de intrare în insolvență. Printre creditori se numără Regia Autonomă Administrația Română a Serviciior de Trafic Aerian R.A. – ROMATSA, Baladei Thirdway Transport SRL prin lichidator judiciar Alpha Insolvency IPURL, ALC B378 43309 LLC, Blue Air Techic, Air Claim și Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca, dar și numeroase persoane fizice.
Unul dintre creditori, Air Claim, a cerut intrarea în faliment a companiei, dar președintele Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului a declarat că acum nu mai poate fi vorba de aşa ceva. De remarcat că din fostul Blue Air nu au mai rămas decât angajații care se ocupă de predarea documentelor, dar și cele două avioane sechestrate de ANAF, care se află pe aeropoturile din Bacău și Torino.
“Datorită faptului că procedura de concordat a eșuat, următorul pas era insolvența, chiar dacă Air Claim a cerut falimentul companiei. Acesta este cel mai bun lucru care se putea întâmpla pentru Blue Air.
În momentul de față, dobânzile și penalitățile se opresc, iar înurma planului de restructurare se pot tăia anumite sume care ar putea face Blue Air o companie atractivă pentru un investitor”, a declarat pentru Economica.net, Daniel Geantă, președinte la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului.
În legătură cu insolvenţa Blue Air, instanța a stabilit și paşii care vor fi urmaţi în continuare şi a stabilit termenele. De insolvența companiei se va ocupa consorţiul de practicieni în insolvenţă format din Infinexa Restructuring SPRL şi Mușat & Asociații – Restructuring\Insolvency SPRL.
Compania Blue Air era, până în toamna anului 2022, cea mai mare companie aeriană românească după numărul de pasageri transportaţi, cu un model de business Ultra – Low – Cost (ULC). În data 6 septembrie, conturile liniei aeriene au fost blocate de Ministerul Mediului, în urma acumulării unor datorii, iar de atunci compania nu a mai efectuat nicio cursă de linie.
Aproximativ 230.000 de pasageri au fost afectaţi de anulările zborurilor iar perspectivele acestora de a-și recupera banii pe bilete nu sunt dintre cele mai optimiste. Totalul sumelor care ar trebui rambursate este în jurul a 30 de milioane de euro.
Prăbuşirea Blue Air a venit pe fondul restricțiilor din timpul pandemiei de coronavirus, care a dus la scăderea traficului de pasageri până la 70% la nivelul întregii industrii aviatice. În 2020 compania a primit un ajutor de stat de 300 de milioane de lei, dar împrumutul nu a mai putut fi rambursat.