News

Boeing amână din nou lansarea capsulei Starliner în spațiu. Compania nu reușește să-l concureze pe Elon Musk. Update

Capsula spațială Starliner este construită pentru a transporta astronauții NASA către Stația Spațială. Primul zbor de test a eșuat.
04.08.2021 | 11:54
Boeing amana din nou lansarea capsulei Starliner in spatiu Compania nu reuseste sal concureze pe Elon Musk Update
Boeing, o nouă încercare de a lansa în spațiu capsula Starliner. Cum vrea să-l concureze pe Elon Musk Foto: Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT
04-08-2021
08:45

Lansarea Boeing Starliner, în așteptare după o problemă la supapele sistemului de propulsie

Lansarea capsulei Starliner a Boeing într-un zbor de test fără echipaj către Stația Spațială Internațională a fost anulată marți din cauza unei defecțiuni a supapelor sistemului de propulsie al capsulei, relatează CBS News.

După depanare, managerii misiunii au decis să transporte nava spațială, amplasată deasupra unei rachete United Launch Alliance Atlas 5, de pe platforma de lansare înapoi la o instalație de procesare pentru inspecții mai ample pentru a înțelege de ce citirile instrumentelor nu se potrivesc cu pozițiile reale ale mai multor valve.

“Nu vom continua lansarea #Starliner mâine“, a scris pe Twitter Boeing, excluzând o tentativă de lansare miercuri.

Boeing urmează să lanseze marți capsula spațială, într-un zbor de testare fără echipaj, către Stația Spațială Internațională (ISS). Prima încercare a companiei, care a avut loc în urmă cu 18 luni, a fost un eșec.

Va fi un moment decisiv pentru Boeing și NASA, întrucât gigantul aerospațial încearcă să se alăture SpaceX în transportul oamenilor către stația spațială.

ADVERTISEMENT

Boeing, al doilea zbor de test pentru capsula spațială cu care vrea să transporte astronauții NASA

Starliner era programat pentru lansare din Florida vineri după-amiază și acostarea pe ISS sâmbătă. Dar când un nou modul de laborator din Rusia, numit Nauka, a andocat joi dimineață pe stația spațială, propulsoarele modulului au început să se declanșeze pe neașteptate.

Deși NASA a confirmat că nimeni nu este în pericol și echipele de la sol au recâștigat controlul stației spațiale după aproximativ o oră, decolarea Starliner a fost întârziată pentru a permite Mission Control să „continue să lucreze la verificarea noului modul Nauka și să se asigure că stația va fi gata pentru sosirea lui Starliner”.

ADVERTISEMENT

Boeing se așteaptă să lanseze capsula marți, 3 august, deși Escadronul Meteo 45 de la baza spațială Patrick Space spune că există 40% șanse ca vremea nefavorabilăă să amâne din nou lansarea.

Lansarea zborului de test al capsulei Starliner a Boeing se numără printre cele mai importante misiuni ale anului pentru companie și NASA. Se așteaptă ca nava spațială să fie răspunsul lui Boeing la Crew Dragon a SpaceX, care a început deja să transporte astronauți și a readus întoarcerea zborurilor spațiale umane către solul SUA după o pauză de zece ani.

ADVERTISEMENT

Atât Starliner-ul Boeing, cât și Crew Dragon-ul SpaceX au fost dezvoltate sub contract cu NASA, deși vor fi deținute și operate de companiile lor respective și sunt concepute pentru a transporta astronauții și, eventual, turiștii către și de la ISS.

Dacă totul merge conform planului în timpul viitoarei misiuni de testare fără echipaj a lui Starliner, nava spațială complet autonomă Starliner va petrece câteva zile pe orbită – fără oameni la bord – și va andoca cu Stația Spațială Internațională pentru a demonstra că este capabilă să-și facă treaba în condiții de siguranță.

ADVERTISEMENT

Apoi se va întoarce pe Pământ pentru o aterizare cu parașuta în deșertul New Mexico.

Succesul acestei misiuni este crucial pentru Boeing, care a lucrat încă de la începutul anilor 2010 pentru a dezvolta o navă spațială capabilă să ducă astronauți către și de la ISS, dar a întâmpinat numeroase întârzieri și blocaje tehnice.

Zborul vine, de asemenea, în timp ce investitorii și clienții urmăresc cu atenție Boeing, în timp ce continuă să se confrunte cu o serie de controverse și scandaluri, mai ales cu avioanele sale 737 Max și cu întrebări despre cultura sa internă de siguranță.

NASA și Boeing sunt nerăbdători să vadă Starliner finalizând acest test în siguranță, astfel încât să poată trece la operațiuni regulate.

Împreună cu nava spațială Crew Dragon a SpaceX – care a efectuat deja trei călătorii către ISS cu astronauți la bord – se așteaptă ca Starliner-ul Boeing să deschidă o nouă eră a zborurilor spațiale umane în Statele Unite în care companiile private, mai degrabă decât NASA, preiau frâiele.

Ce se va întâmpla?

Starliner, care va zbura cu o cabină goală, cu excepția unui manechin de zbor de testare numit Rosie și aproximativ 475 de kilograme de marfă și provizii, va fi lansat pe orbită de o rachetă Atlas V, care este construită de asocierea Boeing-Lockheed Martin, United Launch Alliance, care are o experiență de 15 ani de lansare cu succes a sateliților și a altor mărfuri.

Adevăratul test va veni după ce nava spațială Starliner se va separa de racheta Atlas V și va începe zborul liber în spațiu. Nava va trebui să-și folosească computerele de bord și propulsoarele pentru a se manevra încet spre ISS, care orbitează la aproximativ 402 kilometri deasupra Pământului.

Se așteaptă să acosteze pe ISS miercuri după-amiază.

Capsula Starliner atașată rachetei Atlas V
Capsula Starliner atașată rachetei Atlas V Foto: hepta

Dacă totul merge bine, cei șapte astronauți de la bordul ISS vor putea recupera marfa pe care o transportă Starliner. Apoi, vor încărca vehiculul înapoi cu aproape 600 de kilograme de marfă, experimente științifice completate și gunoi pentru a fi trimis înapoi pe Pământ.

O aterizare sigură ar putea deschide drumul către Boeing pentru a lansa prima misiune Starliner cu astronauți la bord mai târziu în cursul acestui an.

În timp ce NASA plătește de obicei companiilor pentru a transporta marfă către și de la stația spațială, acest zbor va veni fără costuri. Boeing a fost de acord să ducă la bun sfârșit această misiune după ce prima sa încercare a eșuat în decembrie 2019. Compania a declarat în 2020 că a rezervat 410 milioane de dolari pentru această misiune.

Ce s-a întâmplat ultima dată?

În timpul primului test de zbor fără echipaj al capsulei Starliner, problemele au apărut aproape imediat. O problemă cu software-ul a făcut ca nava spațială să nu funcționeze, abătând-o de la traiectoria sa și forțând-o să se întoarcă mai devreme pe Pământ fără a fi andocat pe ISS.

Boeing a dezvăluit mai târziu că echipa de controlori de la sol a pierdut contactul cu Starliner de zeci de ori în timpul misiunii, iar compania a recunoscut ulterior că nu a reușit să realizeze o simulare completă a modului în care software-ul navei spațiale va rula în timpul celor două secvențe majore ale misiunii – de la decolare până la andocarea pe Stația Spațială Internațională și de la desprinderea de ISS la aterizare.

O astfel de testare ar fi putut detecta potențialele probleme ale software-ului Starliner înainte de decolare.

Eșecul a determinat NASA să lanseze o investigație asupra siguranței la Boeing și să înceapă un efort de câteva luni pentru a identifica exact unde și cum a mers prost programul de dezvoltare a Starliner.

Capsula Starliner după primul test Foto: Nasa/Bill Ingalls via hepta

În timpul declarațiilor de presă din această săptămână, oficialii Boeing au declarat că software-ul navei spațiale este acum consolidat cu noi algoritmi concepuți pentru a ajuta la rezolvarea rapidă a problemelor de întrerupere a comunicațiilor.

Compania a abordat, de asemenea, peste 80 de probleme identificate într-o investigație independentă, precum și l-a angajat pe Jinnah Hosein, fost inginer SpaceX, în noiembrie 2020 ca vicepreședinte al ingineriei software și lucrează pentru a se asigura că „ne uităm la integrarea hardware-software și nu doar la software ca disciplină “, a spus John Vollmer, managerul programului Boeing Starliner, citat de CNN.

Fostul astronaut al NASA Chris Ferguson – care lucrează acum pentru Boeing și ar trebui să zboare în misiunea inaugurală cu echipaj a lui Starliner, dar care s- retras în mod neașteptat invocând „motive personale” – a declarat joi că testele software-ului modernizat Boeing au fost „cât se poate de curate. ”

Care este importanța?

Capsula spațială Boeing Starliner este rezultatul unui efort de zece ani depus de NASA și partenerii săi corporativi pentru a înlocui programul Space Shuttle, care timp de 30 de ani a fost principalul mijloc de transport către spațiu pentru astronauții americani.

Programul Shuttle a fost retras în 2011 și acest lucru a lăsat Statele Unite să se bazeze pe nava spațială rusească Soyuz pentru a-și duce astronauții în spațiu și pentru a menține segmentul SUA al ISS complet echipat, un aranjament provocator și mai puțin decât ideal, deși țările încă lucrează strâns împreună în spațiu, potrivit NASA.

(Stația Spațială Internațională a fost un proiect comun condus de NASA și Roscosmos, încă dinaintea lansării primului segment în 1998 și, de atunci, a fost folosit mai ales pentru știință și ocazională vizită turistică.)

Dar, mai degrabă decât să preia conducerea în proiectarea, dezvoltarea și testarea unei noi nave spațiale, NASA a decis o abordare nouă. A cerut companiilor din sectorul privat să-și prezinte propriile modele și să concureze pentru contracte cu preț fix, care au fost în cele din urmă atribuite SpaceX și Boeing în 2014.

Contractele NASA cu Boeing pentru acest program totalizează 4,82 miliarde de dolari, în timp ce SpaceX au o valoare de 3,14 miliarde de dolari. (Diferența de preț este atribuită cât de mult au licitat companiile, precum și cât de departe a fost SpaceX în dezvoltarea navei sale spațiale Crew Dragon înainte de a ateriza aceste contracte NASA.)

NASA a a avut un rol secundar în timpul programelor de dezvoltare ale SpaceX și Boeing, deși a fost totuși foarte implicată, asigurând supravegherea testelor și trimitând echipe de verificare pentru a se asigura că vehiculele sunt potrivite pentru a zbura.

Acest mod de a face afaceri este nou pentru programul de zbor spațial uman al NASA și a fost o călătorie experimentală – și ocazional tumultuoasă.

Dar a câștigat nu doar una, ci două nave spațiale cu acțiune privată, care pot gestiona transportul astronauților către și de la ISS, în timp ce agenția spațială se concentrează pe obiectivele sale mai ambițioase de a trimite astronauții înapoi pe Lună și de a explora spațiul profund.

Elon Musk a publicat noi imagini cu nava spațială Starship

În același timp, SpaceX se pregătește să lanseze nava spațială Starship într-un zbor de testare orbitală, a anunțat Elon Musk pe Twitter.

Dar mai întâi trebuie să fie supusă unei serii de teste pentru a se asigura că este sigură lansarea și transportul oamenilor. SpaceX a construit o serie de versiuni ale navei – până la SN15 – dar acestea au încercat doar zboruri de testare la altitudine mare, la altitudini aproximativ similare cu un avion tradițional.

SpaceX se pregătește să sară la SN20, cu toate acestea, cu o lansare suficient de sus încât să poată intra pe orbită. Lansarea este așteptată oricând din această lună.

În cadrul acestui test, care ar urma să aibă loc la sediul SpaceX din Texas, Starship va fi lansat în zborul său inițial de boosterul Super Heavy. Acesta se va detașa de al doilea segment al aeronavei și va naviga înapoi pe Pământ, cu scopul de a ateriza pe o barjă gata să fie refolosit.

Nava va intra apoi pe orbită, va zbura deasupra Pământului și va ateriza în mare.

Musk a postat pe Twitter o serie de fotografii care arată motoarele care sunt montate pe booster, pentru a se asigura că poate transporta Starship în spațiu pentru acel test.

 

Nici Musk, nici SpaceX nu au precizat încă data la care va avea loc zborul de test.

ADVERTISEMENT
Tags: