Sport

Bogdan Baratky analizează subiectul abonamentelor pentru noul sezon de SuperLiga. Cum arată comparația dintre cele mai importante echipe

În ultimii ani cluburile de primă ligă din România au început să acorde o atenţie sporită surselor de venit legate de suporteri.
27.06.2024 | 22:30
Bogdan Baratky analizeaza subiectul abonamentelor pentru noul sezon de SuperLiga Cum arata comparatia dintre cele mai importante echipe
Bogdan Baratky analizează subiectul abonamentelor pentru noul sezon de SuperLiga. Foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Indirect, consumatorul de fotbal a fost mereu vizat de fotbalul românesc, prin drepturile TV și sponsori. Ultimile sezoane arată însă că suporterul de stadion a devenit o importantă sursă directă de venit pentru cluburi.

Bogdan Baratky analizează subiectul abonamentelor pentru noul sezon de SuperLiga

Vă propun în cele ce urmează să analizăm modul în care cluburile înțeleg să abordeze subiectul abonaților. Abonații fiind, după regulile comerțului, cei mai fideli și cei mai plătitori “clienți” ai cluburilor. Nu întâmplător folosesc această terminologie: suporterul este un client captiv, prin pasiunea dezvoltată și cultivată în timp față de clubul pe care îl susține. Să vedem, așadar, cum înțeleg, cum evaluează și cum capitalizează cluburile primei ligi această pasiune.

ADVERTISEMENT

Am ales pentru studiul nostru 8 cluburi: Rapid, Dinamo, UTA, U Cluj, Universitatea Craiova, Petrolul, Oțelul și CFR Cluj. În condițiile în care FCSB nu comercializează abonamente, am încercat să acopăr cluburile cu bază semnificativă de suporteri din prima ligă. După cum veți observa în cele ce urmează, nici ordinea enumerării cluburilor nu este întâmplătoare – ele sunt prezentate în ordinea descrescătoare a prețului.

Considerații generale

Prețurile abonamentelor și politica de ticketing în general a cluburilor depind de trei factori: capacitatea stadionului, dimensiunea bazinului de suporteri, respectiv infrastructura (stadion nou sau nu). Desigur, profesionalismul și înțelegerea fenomenului sunt prezumate în aceasta analiză.

ADVERTISEMENT

Regăsiți toate prețurile în tabelul de mai jos. În cazul în care cluburile oferă reduceri pentru abonații vechi, am inserat în tabel prețul întreg.

tabel abonamente
Prețurile marcate cu ( * ) în cazul cluburilor Rapid și Dinamo reprezintă costul abonamentul pentru tot sezonul, inclusiv play-off/play-out. Pentru a putea compara prețurile cu cele ale celorlalte cluburi (care oferă abonamente pentru tot sezonul), în cazul celor două cluburi care vând abonamente numai pentru sezonul regulat am calculat un preț pentru 20 de meciuri, pornind de la prețul oferit pentru primele 15 (sezonul regulat).

Pentru al treilea sezon consecutiv, Rapid este campioană detașată la capitolul abonamente. În sensul că, desigur, suporterii săi plătesc cele mai mari sume pentru a-și păstra sau a dobândi calitatea de abonați. Iar asta se întâmplă pentru că Rapid punctează (în folosul bugetului propriu) la toate cele 3 criterii de mai sus: stadion mic, bază mare de suporteri (adică cerere mare), stadion nou. Este motivul pentru care clubul Rapid a fost primul (pana în acest sezon și singurul) care a scos la vânzare abonamente separate pentru sezonul regulat și respectiv playoff/playout.

ADVERTISEMENT

Dinamo a venit tare pe turnantă sezonul acesta. Entuziasmul adus de salvarea de la retrogradare nu doar că a crescut prețul abonamentelor, dar a condus și la preluarea modelului Rapid – abonamente separate pentru sezonul regulat și respectiv playoff/playout.

Podiumul (din perspectiva prețului) e completat de UTA, la Arad folosindu-se încă de la inaugurarea stadionului formula magică stadion mic-cerere mare.

ADVERTISEMENT

Un caz notabil e Universitatea Craiova. Este departe de top la criteriul preț, însă e lider autoritar în ceea ce privește relația cu suporterul. Nevoia te învață, iar în cazul oltenilor nevoia vine din capacitatea (nefructificată încă) de 30,000 de locuri a stadionului Ion Oblemenco.

Un detaliu important: comparația din tabelul de mai jos este făcută în funcție de organizarea stadionului Giulești. Asta pentru a avea un punct fix de comparație, stadioanele având configurații diverse.

Rapidul are prețuri diferențiate în tribune, fiecare tribună fiind “feliată” în câte 4 zone de preț. U Cluj mai are asta, la o scară mai mică, într-un stadion mai mare. Vom vedea această abordare în viitor și la alte cluburi, atunci când vor întelege că dacă ai un preț unic pe tribuna, abonamentele se vor grupa în zona centrală, pentru că nimeni nu va plati un preț mare (și unic) pentru un loc periferic. De aceea, comparația prețului tribunelor e făcută luând în calcul sectoarele centrale de la Rapid și U Cluj.

La Rapid tribuna 1 este de fapt inelul 2, deasupra lojilor. Inelul 1 are în centru sectoarele VIP (fotolii), extremitațile inelului 1 fiind denumite (intr-un moment de optimism, desigur), tribuna 0. Spectatorii de la tribuna 0 de pe Giulești se simt speciali nu doar pentru că se învecinează cu secțiunea VIP, ci și pentru că (o bună parte dintre ei) au ocazia de a urmări meciul din spatele liniei de fund.

Comparațiile din prezentul material nu se concentrează neaparat pe locurile VIP, întrucât e greu de făcut o comparație reală în cazul lor. U Craiova cu siguranță are locuri VIP, însa nu am reușit să le identific în oferta de abonamente. De notat că toate cluburile menționate în material includ în abonament meciurile de Cupa Romaniei.

Rapid

Pe medie, prețurile au crescut sezonul acesta cu 10%-15%. Pe medie, pentru că sectoarele centrale ale tribunelor au văzut scumpiri masive: 25% – T2, 23% – T1, 28% – T0. În același timp, prin noua politică de preț, în anumite sectoare periferice prețurile au scăzut în teorie. În realitate, oricum abonamentele achiziționate se grupau in zonele centrale.

Abonamentul în Giulești vine cu o reducere de 15% la achizițiile din fanshop. Reducerea este în scădere față de sezonul trecut (20%), întrucât clubul a lansat și un card de suporter care a primit ca beneficiu o parte din reducerea respectivă (5%).

Abonatul rapidist primește și dreptul de a participa la sesiuni de întrebări și răspunsuri cu membrii staff-ului, deși e neclar formatul acestor sesiuni. Ba chiar și un tur de stadion.

Făcându-se probabil vinovat de clasarea pe ultimul loc al playoff-ului sezonului precedent, abonatul rapidist nu beneficiază de vreun preț special la reînnoirea abonamentului, sau de vreun cadou (fie el și simbolic) din partea clubului. Își poate păstra însă locul din sezonul precedent, având prioritate la achiziție timp de o săptămână.

Studenții, elevii, pensionarii, copiii, primesc la rândul lor dreptul de a-și achiziționa abonament la preț întreg. Desigur, clubul oferă și locuri pentru familii (abonamente “family”). În numar de…140. In sectorul de colț din Peluza Sud.

Clubul Rapid alege să nu facă nici un gest de fidelizare a vechilor abonați (cu excepția păstrării locului în stadion) și practic nu încurajează prezența copiilor în tribună prin politica de preț. Nu există gratuitate indiferent de vârstă, iar locurile tip family reprezintă 1% din capacitatea stadionului. O practică comerciala cel puțin…interesantă, avand in vedere ca discutam desre cel mai platitor suporter din fotbalul romanesc. Sau…poate tocmai de aceea?

Din informațiile publicate de club rezultă că în playoff-ul trecut Rapid a avut 6,500 de abonați. Cu toate acestea, în săptămâna alocată reînnoirilor, numai 2,000 dintre aceștia au ales să redevină abonați (conform postării de joi de pe pagina oficială).

Prețuri mărite, beneficii diminuate, absența fidelizării, comunicare deficitară și inadecvată, toate în contextul unui playoff cu rezultate dezastruoase. Drept consecință, 70% dintre abonați NU au reînnoit abonamentul în săptămâna de exclusivitate.

Dinamo

Lansarea abonamentelor a declanșat de reacții de  surprindere si nemulțumire. Cumva, având parcă drept model Rapidul, Dinamo a scumpit abonamentele și a introdus abonament separat pentru playoff/playout după un sezon în care s-a salvat de la retrogradare la baraj.

Totuși, având experiența Rapidului, sunt ferm convins că acesta este doar un prim pas. Și asta pentru că Dinamo este un club cu bază importantă de suporteri, iar stadionul pe care joacă acasă are o capacitate de 60% din cea a Giuleștiului. Cum 1 și cu 1 fac 2, concluzia e că prețurile vor merge într-o singură direcție. Desigur, dinamoviștii vor dezbate și ei din acest moment cu aprindere subiectul aflat deja la al treilea sezon printre rapidiști – schimbarea profilului spectatorilor prin preț. Subiect interesant și complex, care însă nu face obiectul acestui material.

Există însă și vești bune. Comparativ cu Rapid, Dinamo este un club care face eforturi de fidelizare a propriilor abonați. Abonații vechi beneficiază de reduceri la reabonare (13% – peluza, 27% – T2, 17% – T1). La Rapid această reducere oscilează între 0% și deloc.

În tabel am comparat T0 Rapid cu T1 Dinamo, pentru că pe Arc T1 înseamnă locurile de sub loji, sectoare care la Rapid sunt VIP (fotolii). Comparația dezavantajează suporterul rapidist – T0 în Giulești înseamnă colțurile tribunei, spre peluze.

La reabonare, toți abonații primesc un cadou din partea clubului: esarfă la peluză, șapcă la T2, tricou la T1 (un model care costă 130 RON pe site-ul clubului). Există și un pachet Family, la tribuna 2.

Impresionant pentru mine (abonat Rapid T1) este faptul că omologul meu dinamovist este relocat pe Arena Nationala…în secțiunea VIP. La meciul Rapid – FCSB din sezonul precedent, abonații Rapid T1 (cele mai scumpe abonamente “obișnuite”) au fost trimiși la inelul 3, sub acoperiș. Acolo unde Dl. Mustață iși trimite de obicei oaspeții. Cu amendamentul că noi eram gazde la acel meci, iar rolul dlui Mustață a fost preluat de clubul Rapid.

Absolut haios este ca și Dinamo “feliaza” tribuna 2, însa motivele sunt altele comparativ cu Rapid. La tribuna 2 pe Arc s-au “relocat” facțiuni din peluza. Iar clubul Dinamo, ințelegător, le oferă la tribună abonamente la preț de peluză. Spre exemplu, peluza Sud Dinamo stă la Tribuna 2, însa achită preț de peluză. Nu, nu glumesc. La tribuna 2 se vând abonamente la preț de peluză în două sectoare. Ticketing original si neconstrans de reguli conservatoare si rigide…

UTA

Coboară pe locul 2 în clasamentul prețurilor, arădenii fiind depașiți pe turnantă de Dinamo. Francisc Neuman a fost și rămâne un stadion scump al primei ligi, pentru că UTA e o echipă iubită în zonă, iar stadionul e relativ mic (11,500 locuri).

La UTA abonații primesc un discount de 10% la fanshop, iar abonații vechi au o reducere de 20% la reînnoirea abonamentelor. Practic, abonații vechi se reabonează la prețurile de anul trecut. Copiii pana la 13 ani au reducere de 50% la achiziția de abonamente.

U Cluj

Studenții oferă o reducere de 7%-8% (in funcție de tribună) membrilor. Elevii, studenții și pensionarii primesc reducere de 50%, iar copiii sub 7 ani au acces gratuit.

Universitatea Craiova

Oblemenco e un stadion mare al Superligii – 30,000 de locuri. De aici trebuie să plecăm în analiza noastră. Astfel, este remarcabil modul în care clubul pare că face tot ce îi stă în putință pentru a ocupa cât mai multe dintre aceste locuri. Atât prin politica de preț, cât și prin comunicare.

De fapt, comunicarea și paleta impresionantă de beneficii duc Craiova pe primul loc (detașat, la ani lumina de competiție!) în clasamentul grijii față de suporter. Mărturisesc sincer că privesc cu invidie din acest punct de vedere spre olteni.

Abonații vechi primesc reducere la reabonare – 20% la peluză și T2, 15% la T1. Toți abonații au acces la managerul general, antrenor și jucători, pentru întrebări (nu e clar formatul). 120 de abonați (3 per meci) sunt invitați la conferințele de presă pentru a adresa întrebări. 5 abonați sunt invitați să călătorească împreună cu echipa la meciurile din București.

Prețuri peciale în fanshop și autograf de la jucatorul preferat pe orice produs achiziționat și acces la antrenamente închise (nu e descris mecanismul). Prioritate la bilete pentru prieteni și familie. Ca o paranteză, abonatul de la Rapid a pierdut acest beneficiu. Pentru a-l obține, trebuie să achite încă 100 de lei (cardul de suporter). Abonații primesc și…informări legate de strategia de transferuri!

Pe lângă toate astea, există o multitudine de pachete speciale, pentru copii, elevi, vârstnici. Familiie au 5 (cinci!) opțiuni de abonament, în funcție de numarul de adulți și respectiv de copii.

Secțiunea de site dedicată ticketingului prezintă în clar și într-o formă atragatoare obiectivele clubului – sportive, de imagine, de brand, etc, transmițând mesajul: “pentru aceste obiective te vrem langa noi”. Este în mod evident o comunicare făcută profesionist, atat prin formă, cât și prin conținut. Faptul că există și abonament pentru oarcare nu mai surprinde pe nimeni.

Petrolul

Găzarii oferă o reducere de 15% vechilor abonați, cu opțiunea de păstrare loc.Toți abonații (noi și vechi) primesc o eșarfă din partea clubului și un discount de 10% la achizițiile din fanshop. Clubul ofera prețuri speciale pentru pensionari, elevi și studenți.

Oțelul

Singurul club din prezentul material care nu beneficiază de stadion nou. Important atunci când comparam prețurile plătite de suporteri. Membrii cotizanți primesc o reducere de 20% la abonare și au prioritate la achiziție.

CFR Cluj

Să fiu sigur că nu gresesc, am mai verificat o data cifrele înainte de a trimite materialul. În tabel avem sumele pe care le achită abonații noi. Abonații vechi primesc o reducere de…40% (!) la prețurile astea.

Există și o reducere de 20% pentru membrii cotizanți, dar reducerile nu se cumulează. Pensionarii, elevii, studenții și preșcolarii beneficiază de preț special într-un sector al tribunei a doua.

ADVERTISEMENT