Istoria lui Flamengo începe în 1895, cu canotajul. Iar în fotbal, în 1912. Acum, dincolo de rezultatele cu care a umplut vitrina de trofee, stabilind și o mulțime de recorduri, stă excelent și în zona de business. Este gruparea cu cei mai mulți fani, 46 de milioane, dar și cea mai puternică la capitolul financiar.
La capitolul din urmă, ultimele cifre auditate, de dinainte de pandemie, vorbesc despre venituri anuale de peste 160 de milioane de euro. Iar valoarea de piață a grupării se ridică la aproape jumătate de miliard. Sume care nu sunt la îndemână multor cluburi cu renume de pe Bătrânul Continent. Și care au dus la ideea de a extinde acest business.
Așadar, Flamengo atacă Europa. Prima țintă luată în vizor este, potrivit publicației portugheze Record, Tondela, grupare din prima ligă portugheză. Jurnaliștii înaintează și o sumă: 50 de milioane de euro. Iar obiectivul este ca operațiunea să fie încheiată înainte de finalul anului.
Rodrigo Tostes, vicepreședintele însărcinat cu finanțele al grupării, explică și strategia. “Avem nevoie de trei ani pentru a transforma clubul. Pentru a-i oferi anvergură. Și a ajunge pe primele poziții în ligă. Apoi vom trece la a doua fază. De dezvoltare. În funcție de mersul lucrurilor ne vom stabilli obiectivele”, spune Tostes.
Totodată, gruparea din Beira va evolua sub bradul Flamengo. Astfel că va putea profita de marea masă de fani ai clubului brazilian. Se intenționează însă și păstrarea elementelor definitorii ale grupării. ”Nu ne dorim să pierdem fanii pe care deja îi are. Jumătate de milion sau un milion”, explică Tostes.
Vă întrebați probabil de ce Flamengo atacă o grupare precum Tondela. Gruparea al cărei președinte este fostul fotbalist David Belenguer este doar pe locul 10 în primul eșalon. O poziție care ar putea părea puțin atractivă. Și totuși nu este așa.
Alegerea Portugaliei, țara lui Cristiano Ronaldo, este simplă. Pentru că se cunosc relațiile bune pe care portughezii le au cu Brazilia. Mai cu seamă că jucătorii veniți din țara sud-americană sunt asimilați. Apoi, oficialul lui Flamengo spune că au fost analizate opt cluburi.
Dintre acestea, șase aveau structura organizatorică pe care o vizau brazilienii. Sita a cernut apoi ținându-se cont de eșalonul în care evoluează acestea. Și așa au mai fost eliminate din opțiuni și s-a ajuns la două.
Apoi alegerea a fost simplă. Tondela este singura reprezentantă a regiunii centrale a Portugaliei. Reprezintă, așadar, o oportunitate pentru a dezvolta un business sportiv. Inclusiv din perspectiva integrării în proiect a unei academii. Nu a fost însă singurul motiv. A contat și faptul că are un singur acționar. Astfel că negocierile erau mult mai simplu de purtat.
Obiectivul legat de această nouă grupare este de a o duce în patru ani în Europa League. Iar mai apoi, până la finele deceniului, în UEFA Champions League. Ceea ce înseamnă autofinanțare atât din banii veniți de la UEFA, cât și din vânzarea de jucători. Evident, mulți dintre ei aduși din Brazilia.
Urmează însă și alți pași. ”Suntem deja în discuții și cu alți investitori. Și ne dorim să avem câte un club în Germania, Spania, Franța. Dar și în China, Statele Unite, Africa… Nu este un proiect pentru un singur club, ci pentru un grup de echipe care să promoveze brandul nostru”, spune Rodrigo Tostes.