ADVERTISEMENT
News

Bucureşti, ruşinea Europei la pistele de bicicletă! Capitala, la ani lumină de marile metropole

Bucureştiul a ajuns ruşinea Europei la capitolul piste de bicicletă și are doar câțiva kilometri alocați!
Autor: Alexandru Năstase | 03.06.2021 | 14:05
Bucureşti, ruşinea Europei la pistele de bicicletă! Capitala, la ani lumină de marile metropole
Bucureștiul aredoar câțiva kilometri de piste pentru biciclete. Sursa foto - colaj Fanatik

Culmea, Capitala a investit serios, în trecut, în amenajarea acestor spații. Greu de crezut, având în vedere cât de puține sunt, dar Primăria Capitalei a cheltuit 11 milioane de euro în 2008 și 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste de biciclete. Minunea a ținut însă destul de puțin. În cele din urmă, reprezentanții Poliției Rutiere au luat decizia să închidă mare parte din ele.

ADVERTISEMENT

De altfel, peste 80% erau nefuncționale din diverse cauze. Vorbim despre borduri mult prea înalte pentru a putea fi trecute de bicicliști, copaci aflați în mijlocul traseului, stații STB sau chioșcuri care blocau ruta. ba chiar, oamenii s-au plâns că nu o dată pistele se opreau brusc într-un obstacol.

Bucureşti, ruşinea Europei în privința pistelor de bicicletă!

Conform Poliției Rutiere, cele mai lungi piste de biciclete le găsim pe Splaiul Independenței cu 3.35 de km și pe Șoseaua Giurgiului cu 2.74 de km. Ar mai fi o pistă și pe Bulevardul Decebal, dar, atenție, aceasta are doar 300 de de metri.

De asemenea, găsim amenajate și în Piața Victoriei două piste de câte 500 de metri. Şi cam atât. Bine, pe hârtie, ele sunt cu duiumul şi prin birourile primăriei zac proiecte fără număr. Primele, cele care există și nu prea, sunt de obicei prea înguste, rupte în două și pline de hopuri.

ADVERTISEMENT

Mai mult de atât, cele existente n-au nicio legătură una cu cealaltă, aspect scos în evidență chiar și de actualul primar al Capitalei. Nicușor Dan a mai transmis și că, deocamdate, nu pot fi realizate alte piste de biciclete deoarece oraşul este sufocat de maşini, iar acestea sunt parcate pe prima bandă şi încetinesc transportul public.

Edilul a spus și că eventualele piste de biciclete nu pot fi făcute foarte rapid chiar dacă ar exista fonduri suficiente. “Chiar dacă am o cantitatea mare de bani nu am putea să organizăm, să concepem şi să executăm acele piste de biciclete pentru că oraşul e sufocat de maşina parcate. Aceste maşini care sunt parcate pe prima bandă încetinesc transportul public şi pentru că e încetinit lumea foloseşte în continuare maşina.

Trebuie să facem două lucruri. Să avem o strategie de parcare. Parte din această strategie, care înseamnă colaborare cu parcări private, de a stimula oameni să parcheze mai departe de locuinţă, e o chestiune care trebuie asumată, trebuie să creştem preţul parcării. Este absolut necesar pentru a realiza acel echilibru în mobilitatea unui oraş”, a transmis Nicuşor Dan care a mai menţionat că în programul său electoral scria că vor fi făcute piste de biciclete pe o distanţă de 135 de kilometri în următorii trei ani.

ADVERTISEMENT

Câți bani s-au investit în pistele de biciclete

Fără piste, dar niciodată datori la capitolul investiții. Vă spuneam că, în 2008, pe vremea când primar al Bucureștiului era Sorin Oprescu s-au trasat, căci acesta pare a fi termenul perfect, 122 de km de piste. S-au cheltuit atunci nu mai puțin de 11 milioane de euro.

De asemenea, în următorul mandat al lui Sorin Oprescu, Primăria Capitalei a mai primit de la Ministerul Mediului alte 10 milioane de euro. Cu acești bani, PMB trebuia să amenajeze 100 de km de pistă. Zis, dar niciodată făcut. Din nefericire pentru cei pasionați de biciclete, banii au rămas nefolosiți.

ADVERTISEMENT

Motivul, unul mai degrabă amuzant. Concret, administrația nu a elaborat și nici nu a depus proiectele aferente. Așa că, ministerul și-a luat banii înapoi, în timp ce bucureștenii au continuat să admire în alte capitale europene pistele de biciclete.

Și primăria condusă de Gabriela Firea a primit o finanțare serioasă de la bugetul național. Au fost virați atunci 44 de milioane de lei pentru executarea a 48 de km de pistă de bicicletă. Vorbim despre patru trasee, dispuse pe 21 de artere, trasee care încă sunt în lucru.

ADVERTISEMENT

Topul orașelor europene în privința pistelor de bicicicletă

În mod categoric, clasamentul marilor metropole pentru care bicicleta nu reprezintă doar un mijloc de transport, ci un adevărat mod de viață, începe cu Amsterdamul. De altfel, orașul olandez este supranumit chiar capitala mondială a bicicletei.

Există aici aproape un milion de biciclete folosite de mai toată lumea, indiferent că discutăm despre turişti, oameni de afaceri, bunici sau politicieni. De asemenea, la dispoziţia oamenilor, sunt sute de kilometri de pistă.

În Copenhaga, pistele, rutele şi chiar viaductele dedicate ciclismului au ajuns la peste 350 de km lungime. Ca să vă faceţi o idee, primăria oraşului curăţă iarna zăpada mai întâi de pe pistele bicicliștilor, abia apoi de pe rutele dedicate autoturismelor.

ADVERTISEMENT

Mai mult de atât, a fost introdus și un sistem de închiriere de biciclete dedicat celor care fac naveta la muncă zilnic. În Barcelona sunt peste 200 de km de piste și peste 400 de centre de închiriere de biciclete în oraș.  La Strasbourg, în Franța, există aproape 600 de km de piste pentru biciclete, în timp ce la Antwerp, în Belgia, sunt 500 de km. În București, deocamdată, avem noxe pentru toată lumea.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
ADVERTISEMENT