FANATIK îți spune totul despre cum a ajuns Bucureștiul un oraș ciuruit de datorii. Astfel, în ciuda faptului că marile proiecte primesc bani din bugetul Capitalei, acestea au miliarde întregi de recuperat! Este adevărat că unele dintre ele sunt la ani lumină de momentul predării și banii plătiți până acum nici nu aveau cum să închidă întreaga afacere.
Anul acesta, dacă luăm în calcul bugetul local, dar și creditele și fondurile europene, Nicușor Dan are la dispoziție aproape 10 miliarde de lei. Sunt bani frumoși, dar, în mod evident, nu toți merg la investiții. Aproximativ 2 miliarde de lei sunt programați în acest an pentru șantierele Capitalei. 600 de milioane vin din bugetul propriu și 1,2 miliarde ar fi fonduri accesate.
Există câteva puncte clare pe agenda primarului pentru primul an de mandat. Parcarea de la capătul Șoselei Pantelimon au urma să primească nu mai puțin de 50,7 milioane lei.
De asemenea, pasajul Doamna Ghica ia serios din buget, 39 milioane lei fiind repartizați pentru lucrare. Prelungirea Ghencea-Domnești înseamnă alți 47 milioane lei.
De remarcat că mai multe șantiere deja deschise ale Capitalei au parte de datorii zdravene, datorii care trebuie stinse cât mai repede posibil. De exemplu, pasajul Ghica primește 18 milioane strict pentru această problemă. Alte 7 milioane sunt datorii pentru lucrările la Prelungirea Ghencea.
Totodată, străpungerea Bd. Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu, lucrare finalizată încasează aproximativ 6 milioane lei, în condițiile în care valoarea totală a proiectului este 370 milioane lei. Deocamdată s-au achitat 183 milioane lei. Alte 186 reprezintă rest de plată pe care Primăria Capitalei trebuie să îl onoreze.
Dacă vorbim despre penetrația Splaiul Independentei-Ciurel-Autostrada Bucuresti-Pitesti, atunci Nicușor Dan a pregătit 20,8 milioane lei. Valoarea proiectului este una uriașă, vorbim despre 2,2 miliarde lei pentru toate cele 3 segmente.
Și aici plata a cam rămas în spate. S-au achitat până acum 276 milioane lei. Aproape 2 miliarde lei trebuie să intre în conturile constructorului, în condițiile în care numai pasajul de la Ciurel a costat 240 milioane lei și a fost inaugurat toamna trecută. Nu duce însă nicăieri după cum FANATIK a scris la vremea respectivă AICI.
În privința reabilitării sistemului rutier și linii de tramvai-Bd Aerogarii, aici merge o sumă mică, 1.000 lei. Valoarea totală a proiectului este 87 milioane lei, s-au plătit 38 milioane lei. Restul este deocamdată în aer.
Reabilitare Pasaj Muncii, lucrare finalizată – 1.000 lei trecuți în bugetul din 2021. Valoarea totală a proiectului este de 94 milioane lei, s-au plătit 62 milioane lei. Mai sunt de plată circa 32 milioane lei.
Reabilitare sistem rutier si linii de tramvai Sos Pantelimon – parcarea park&ride – 50,7 milioane lei. Și aici datoriile sunt unele uriașe. Dintr-un total de 348 milioane lei, s-au plătit 180 milioane lei, 168 milioane lei fiind restanță.
Lărgire Șoseaua Fabrica de Glucoza, proiect finalizat, dar nu tocmai achitat. Mai sunt de plată în acest moment peste 111 milioane lei. Datoriile Primăriei pentru lucrările executate la penetrație Prelungirea Ghencea Domnesti si Supralargire Bd Ghencea si Str. Brasov si Terminal tramvai 41 sunt de de circa 7 milioane lei.
O nimica toată în comparație cu reabilitarea, consolidarea, extinderea și reabilitare fațadă imobil. bd. Regina Elisabeta 29-31. În acest moment, primăria Capitalei mai are de plătit 60,9 milioane lei
Patinoarul Lia Manoliu costă în total 136 milioane lei, dar s-au plătit aproape 30 milioane lei. Au mai rămas 106 milioane lei, adică partea cea mare. 54 de milioane sunt restante și pentru restaurarea Palatului Voievodal Curtea Veche.
Reabilitare sală de spectacole Teatrul Ion Creangă trebuie să mai scoată din conturile primăriei 10,5 milioane lei, în timp ce polivalenta Lia Manoliu are un cost total de 658 milioane lei. Până acum s-au plătit 1,2 milioane lei.
Sunt bani mulți pe care Primăria Capitalei trebuie să-i achite în anii următori pentru ca marile proiecte să ajungă la lumină. Deocamdată, multe dintre ele sunt pe hârtie sau au fost demarate, dar momentul predării la cheie pare a fi departe. Nu o dată, datoriile acumulate au ajuns la sume foarte mari. Toate trebuie însă aduse la zi.