News

Buletin 2025. Modificare uriașă care se aplică în toată țara. Este obligatoriu de la 1 martie

Românii vor avea parte de o modificare în acest an, când vine vorba despre schimbarea buletinului. Nu vom mai completa manual acte și nu vom mai sta la cozi interminabile
25.01.2025 | 11:24
Buletin 2025 Modificare uriasa care se aplica in toata tara Este obligatoriu de la 1 martie
Cum îți poți schimba buletinul. Modificările ce vin începând cu acest an. Foto: freepik.com/ colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Am mai făcut un pas pentru digitalizarea documentelor. Astfel, acest lucru va fi posibil începând cu 31 martie. Reglementările au fost stabilite de Ordonanța nr 111/2024. Procesul va deveni obligatoriu în toată țara.

Acte necesare buletin

„Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România”, se arată în Ordonanța nr 111/2024.

ADVERTISEMENT

Românii trebuie să știe care sunt actele necesare în cazul în care se dorește schimbarea de domiciliu sau schimbarea unui buletin ce urmează să expire. În acest sens, începând cu acest an, vom primi primi buletine biometrice, cu cip, care vor conține date în plus față de cartea de identitate simplă, cum ar fi: imagiena feței, amprente și semnătură digitală. Totuși, buletinul cu cip nu este obligatoriu, conform unui regulament al Uniunii Europene.

În cazul în care se solicită schimbarea buletinului pentru a actualiza adresa, este nevoie de o serie de documente precum:

ADVERTISEMENT
  • Cererea pentru eliberarea actului
  • Actul de identitate anterior și cartea de alegător, dacă este cazul
  • Certificatele de naștere și căsătorie, după caz, în original și copie
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă sau certificatul de divorț, dacă este cazul, în original și copie
  • Certificatul de deces al soțului, soției, dacă este cazul, în original și copie
  • Certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, dacă este cazul, în original și copie
  • Documentele care fac dovada adresei de domiciliu, în origial și copie, iar în cazul în care solicitantul nu este proprietarul imobilului este nevoie de declarația scrisă a găzduitorului dată la ghișeu sau de procură de la acesta
  • Chitanța care arată contravaloarea taxei cărții de identitate ce poate fi plătită la ghișeu

În cazul în care se solicită schimbarea buletinului pentru că a expirat, este nevoie ca solicitanții să se prezinte cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate. Documentele necesare sunt:

ADVERTISEMENT
  • Cerere pentru eliberare buletin actul de identitate şi cartea de alegător, după caz
  • Certificatul de naștere, original și copie Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
  • Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
  • Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
  • Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original și copie
  • Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate

Taxe buletin, în 2025. Unde trebuie să plătești

Pentru a putea începe procesul de schimbare a cărții de identitate este nevoie de achitarea unei taxe de buletin. Aceasta are valoarea de șapte lei și poate fi plătită la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank.

ADVERTISEMENT

Totuși, o altă variantă o poate reprezenta plata la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. De știut este că nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgență. Eliberarea cărții de identitate electronice va fi gratuită pentru o perioadă de cinci ani, iar taxa pentru cartea de identitate provizorie costă 1 leu.

Valabilitate buletin

Când vorbim despre valabilitatea buletinului, primul buletin, cel făcut la vârsta de 14 ani, trebuie schimbat la patru ani. Această regulă este valabilă până la vârsta de 18 ani, ținând cont că în această perioadă a tinerilor se produc multe schimbări fizice.

Buletinul este valabil șapte ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani. Această perioadă din viața tinerilor este ceva mai stabilă și nu se produc schimbări majore în aspectul fizic, în cele mai multe cazuri.

Cartea de identitate trebuie schimbată la zece ani după împlinirea vârstei de 25 de ani, iar aceasta va deveni permanentă după împlinirea vârstei de 55 de ani.

Programare online pentru cartea de identitate

Pentru schimbarea actului de identitate este nevoie de o programare, ce se poate realiza online. În acest caz, este nevoie să introduceți toate datele și să vă alegeți ziua și ora la care sunteți disponibil să faceți un drum pentru depunerea actelor.

Totuși, dacă întârziați, programarea se anulează. Această opțiune este disponibilă atât pentru București, cât și pentru alte județe din țară. Pentru a face acest lucru este nevoie să verificați site-ul primăriei, sau sectorului de care aparțineți, în cazul celor care sunt din București.

Cum schimbi buletin expirat, deteriorat, pierdut sau furat

În cazul în care vorbim despre un document deteriorat, pierdut sau furat, pe lângă actele necesare pentru schimbarea buletinului și programare, va fi nevoie și de dovada eliberată de unitatea de poliție din care a fost reclamat furtul.

  • Cerere de eliberare buletin
  • Actul de identitate, dacă este cazul; Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul, în original și copie
  • Certificatele de naștere a copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz , în original și copie
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă sau certificatul de divorț, dacă este cazul, în original și copie
  • Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reședință, în original și copie.
  • Proprietarul spațiului în care se stabilește domiciliul, cu actul de identitate în original, în termen de valabilitate, trebuie să fie, de asemenea, prezent, dacă solicitantul nu este proprietar
  • Un document oficial pentru certificarea identității (pașaport, permis de conducere, legitimaţie de serviciu, livret militar sau diplomă de absolvire a unei instituţii de învăţământ, cu fotografie de dată recentă), în original și copie
  • Chitanța reprezentând contravaloarea taxei cărții de identitate.
ADVERTISEMENT