Am mai făcut un pas pentru digitalizarea documentelor. Astfel, acest lucru va fi posibil începând cu 31 martie. Reglementările au fost stabilite de Ordonanța nr 111/2024. Procesul va deveni obligatoriu în toată țara.
„Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România”, se arată în Ordonanța nr 111/2024.
Românii trebuie să știe care sunt actele necesare în cazul în care se dorește schimbarea de domiciliu sau schimbarea unui buletin ce urmează să expire. În acest sens, începând cu acest an, vom primi primi buletine biometrice, cu cip, care vor conține date în plus față de cartea de identitate simplă, cum ar fi: imagiena feței, amprente și semnătură digitală. Totuși, buletinul cu cip nu este obligatoriu, conform unui regulament al Uniunii Europene.
În cazul în care se solicită schimbarea buletinului pentru a actualiza adresa, este nevoie de o serie de documente precum:
În cazul în care se solicită schimbarea buletinului pentru că a expirat, este nevoie ca solicitanții să se prezinte cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate. Documentele necesare sunt:
Pentru a putea începe procesul de schimbare a cărții de identitate este nevoie de achitarea unei taxe de buletin. Aceasta are valoarea de șapte lei și poate fi plătită la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank.
Totuși, o altă variantă o poate reprezenta plata la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. De știut este că nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgență. Eliberarea cărții de identitate electronice va fi gratuită pentru o perioadă de cinci ani, iar taxa pentru cartea de identitate provizorie costă 1 leu.
Când vorbim despre valabilitatea buletinului, primul buletin, cel făcut la vârsta de 14 ani, trebuie schimbat la patru ani. Această regulă este valabilă până la vârsta de 18 ani, ținând cont că în această perioadă a tinerilor se produc multe schimbări fizice.
Buletinul este valabil șapte ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani. Această perioadă din viața tinerilor este ceva mai stabilă și nu se produc schimbări majore în aspectul fizic, în cele mai multe cazuri.
Cartea de identitate trebuie schimbată la zece ani după împlinirea vârstei de 25 de ani, iar aceasta va deveni permanentă după împlinirea vârstei de 55 de ani.
Pentru schimbarea actului de identitate este nevoie de o programare, ce se poate realiza online. În acest caz, este nevoie să introduceți toate datele și să vă alegeți ziua și ora la care sunteți disponibil să faceți un drum pentru depunerea actelor.
Totuși, dacă întârziați, programarea se anulează. Această opțiune este disponibilă atât pentru București, cât și pentru alte județe din țară. Pentru a face acest lucru este nevoie să verificați site-ul primăriei, sau sectorului de care aparțineți, în cazul celor care sunt din București.
În cazul în care vorbim despre un document deteriorat, pierdut sau furat, pe lângă actele necesare pentru schimbarea buletinului și programare, va fi nevoie și de dovada eliberată de unitatea de poliție din care a fost reclamat furtul.