ADVERTISEMENT
News

Când este cu adevărat Black Friday? Statistici amețitoare. Totul se termină de Cyber Monday

Autor: Robert Cristea | 13.11.2020 | 00:22
Când este cu adevărat Black Friday? Statistici amețitoare. Totul se termină de Cyber Monday
Când este cu adevărat Black Friday? Statistici amețitoare. Totul se termină de Cyber Monday. Foto: Hepta.ro

Black Friday este o zi plină de adrenalină și emoție pentru pasionații de cumpărături, iar caruselul acestei aventuri în lumea shoppingului se termină hipnotizant cu Blue Monday (Cyber Monday) – ziua care dărâmă record după record, an de an. 

ADVERTISEMENT

Black Friday (Vinerea Neagră) este denumirea primită de ziua care urmează după Thanksgiving Day (Ziua Recunoștinței în Statele Unite). E momentul când se deschide sezonul de cumpărături de Craciun. E cea mai aglomerată zi din an în America, iar imaginile cu îmbulzeala din magazine fac deliciul tuturor celor mai puțin seduși de lumea agitată a cumpărăturilor.

Termenul ”Vinerea Neagră” și tradiția s-au răspândit cu viteză ametițoare în ultimii ani, într-o societate bazată tot mai mult pe consum. La noi, primul astfel de ”eveniment” a avut loc acum 9 ani, dar în America, originalul Black Friday, datează de zeci de ani. FANATIK îți spune istoria spumoasă a zilei denumită ”Vinerea Neagră”, dar și ce este ”Cyber Monday” – ziua care dă peste cap vânzările în ultimii ani.

Black Friday și Cyber Monday: Cifre amețitoare

Foto: Hepta.ro

Adevărata Black Friday își are originea în Statele Unite și are loc pe 27 noiembrie anul acesta. Este sărbătorită mereu chiar înainte de Thanksgiving Day. ”Ziua Reconștinței”, cunoscută pe la noi și ca ”ziua curcanului”, e celebrată de americani în a patra joi din luna noiembrie.

ADVERTISEMENT

Românii au furat startul. ”Vinerea Neagră” are loc în România pe 13 noiembrie, cu două săptămâni înainte de cea de originală. Termenul a fost folosit inițial în 1951 în revista  ”Factory Management and Maintenance” și făcea referire la obiceiul angajaților de a lipsi de la muncă după joia când se sărbătorește Ziua Recunoștinței. Devenise un obicei ca muncitorii să sune și să anunțe că sunt bolnavi.

Ulterior, a fost folosit în Philadelphia în anii 60, dar și în revista ”The New York Times” în 1975. Sensul a căpătat o altă conotație, păstrată și în prezent. ”Este cea mai aglomerată zi de shopping și de trafic a anului”, se scria în ziarul publicat acum 45 de ani. De atunci popularitatea a crescut și, în timp, aceasta a devenit cea mai cunoscută zi de cumpărături.

Cifrele sunt ireale în ultimii ani. Dacă în 2005 americanii cumpărau produse în valoare de 26 de miliarde de dolari în ”Vinerea Neagră”, în 2015 totalul a ajuns la 67 de miliarde de dolari. Anul acesta așteptările sunt gigantice. Se preconizează un consum de aproximativ 150 de miliarde de dolari, dacă punem la socoteală și Cyber Monday.

ADVERTISEMENT

”Lunea Albastră”. Finalul Balului

Foto: Hepta.ro

”Părinții” shopping-ului, americanii, au venit în 2005 cu o nouă zi specială de cumpărături care închide toată frenezia începută de ”Ziua Recunoștinței”. Viața începea să se mute tiptil, fără zgomot, în mediul online. Astfel s-a născut Cyber Monday, denumită și Blue Monday. Este ziua când firmele online fac reduceri masive. În Statele Unite e cunoscută ca o șansa pentru companiile mai mici de a vinde repede produse. Este sărbătorită în lunea de după weekendul de Ziua Recunoștinei.

Mișcarea a început greoi, dar a prins elan în ultima perioadă și se așteaptă alte recorduri în 2020.

ADVERTISEMENT

Black Friday-Cyber Monday: Paradox și coronavirus

În primul rând trebuie menționat faptul că numărul de cumpărături online a explodat oricum în ultimul deceniu. De altfel, în America, anul trecut totalul cumpărătorilor online a fost similar cu cel al persoanelor care au achiziționat fizic din magazin.

Anul 2020 este unul unic din toate punctele de vedere. Pandemia provocată de coronavirus va trimite și mai mult shoppingul în direcția trendului online afișat în ultimii ani. Restricțiile, fricile și comoditatea vor accelara vânzarea pe internet.

ADVERTISEMENT

Cifre amețitoare în SUA

190 de milioane de americani au făcut cumpărături în 2019 între Black Friday și Cyber Monday. În decursul a 4 zile, pasionații de shopping și reduceri au cheltuit peste 100 de miliarde de dolari.

În medie, fiecare cumpărător a lăsat în magazine (fizice sau online) 360 de dolari.

Mai multă lume a făcut shopping online decât în magazine:

  • 142,2 milioane de cumpărători pe interenet
  • 120 de milioane de cumpărători în magazine
  • 58 de milioane au mers doar pe varianta online
  • 51 de milioane au mers în magazine
ADVERTISEMENT

Black Friday – Cyber Monday: Ce va aduce 2020? Vom afla în curând. La noi sezonul se deschide pe 13 noiembrie, americanii pornesc aventura peste 2 săptămâni. Psihologii le recomandă oamenilor să facă shopping cumpătat, să cumpere ce au nevoie și să nu cadă în capcana consumerismului.

  • ”În societatea orientată spre consum, tăcerea care-i înconjoară pe cei aflaţi în sărăcie devine asurzitoare.” – Zygmunt Bauman, filosof.
CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
ADVERTISEMENT