Transfăgărășanul este considerat printre cele mai importante atracții pe care România le are. Despre acest drum, alintat ”cel mai frumos drum din lume” s-au făcut multe documentare și toată lumea, inclusiv străinii, au vorbit la superlativ despre el.
Din păcate Transfăgărășanul se va închide spre final de 2024, pentru că iarna există prea multe riscuri. Acest drum faimos are o lungime de 151 de kilometri și începe din comuna Bascov, Argeș și se termină în apropiere de Cârțișoara, Sibiu. Traversează cei mai înalți munți din România, Munții Făgăraș, și a fost construit în perioada 1970 – 1974, fiind considerat un proiect special dorit neapărat de Nicolae Ceaușescu.
Închiderea și deschiderea Transfăgărășanului nu are o dată fixă, bătută în cuie, ci se stabilește în funcție de prognoza meteo. Important e să nu existe riscul de vânt puternic, inundații, ninsori abundente sau căderi de stânci și copaci de pe versanți. Așadar, scopul principal e ca oamenii care trec pe acolo să fie în siguranță.
Conform specialiștilor, la cum arată momentan prognozele, pe Transfăgărășan se va putea circula în acest an până în noiembrie, așadar ar mai fi câteva săptămâni rămase pentru turiști. Pe Transfăgărășan nu se poate circula iarna pentru că există pericolul real de accidente grave, astfel că există zone din drum care stau închise chiar și 8 luni.
Redeschiderea se face de obicei pe bucăți, iar drumul este redat în totalitate circulației undeva în iunie. Așadar, Transfăgărășanul se va închide undeva în noiembrie 2024 și se va deschide în iunie 2025. Pentru moment, căci autoritățile au demarat deja procedurile pentru a efectua lucrări pe acest drum. Scopul final, ca Transfăgărășanul să fie deschis pe toată durata anului, chiar și iarna.
Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov a transmis că au început deja forajele geotehnice care stau la baza acestui proiect. Așadar, dacă totul va decurge conform planului, Transfăgărășanul va fi deschis pe toată durata anului. Specialiștii vor monta copertine de protecție din beton și panouri de informare digitale la intrările pe Transfăgărășan.
De asemenea vor fi construite zone de parcări cu spații pentru comercianți dar și puncte de belvedere. Mai mult, tunelul de la Bâlea Lac va avea o închidere sigură și siguranța rutieră va fi îmbunătățită. Contractul pentru studiul de fezabilitate necesar modernizării Transfăgărășanului a fost semnat în februarie 2024.
Valoarea contractului va fi de aproximativ 3 milioane de euro, iar ministrul transporturilor Sorin Grindeanu anunța că aceste lucrări sunt foarte importante pentru el. Așadar, modernizarea Transfăgărășanului este o prioritate pentru PSD. “Asta e o chestiune care ţin neapărat ca în această vară să fie făcută şi anume lucrări pe Transfăgărăşan, absolut necesare, cele de vară. Cred că e un studiu de fezabilitate în execuţie în acest moment pe Transfăgărăşan”, a declarat ministrul Sorin Grindeanu.
În teorie, lucrările la Transfăgărășan ar putea începe în 2025 și ar dura câțiva ani. Optimiștii spun că Transfăgărășanul va fi transformat total undeva spre 2030, moment din care turiștii vor putea să viziteze această zonă indiferent de anotimp sau zi. Până atunci, însă, oamenii trebuie să accepte faptul că cel mai frumos drum din lume este închis aproximativ 8 luni pe an.