Când se schimbă cauciucurile de iarnă în 2020. Greșeala pe care o fac foarte mulți șoferi

Flaviu Popa   
în HotNews
24/10/2020, 21:56
Când se schimbă cauciucurile de iarnă în 2020. Greșeala pe care o fac foarte mulți șoferi
Cauciucuri de iarnă 2020, când le schimbăm? Foto: Pixabay

Poliția Română îi anunță pe șoferi că a început sezonul anvelopelor de iarnă obligatorii și transmite că aceștia riscă amenzi de până la 2.900 de lei dacă nu respectă legea.

Mai mult, polițiștii le transmit șoferilor că vor rămâne fără carnet dacă nu își vor dota autovehiculele cu pneuri pentru iarnă.

Cu toate că nu există o dată clară de la care anvelopele de iarnă sunt obligatorii, autoturismele trebuie să fie dotate corespunzător atunci când vine vremea rea.

Cauciucuri de iarnă 2020, anunțul Poliției

Așadar, polițiștii consideră că sezonul rece e aici, astfel că situațiile în care drumurile publice pot fi acoperite cu zăpadă, gheață sau polei sunt de așteptat, tot mai des.

În consecință, în condițiile în care există deja zone ale țării unde zăpada s-a așternut pe drumuri, cauciucurile de iarnă sunt deja obligatorii în România.

Mulți șoferi fac greșeala să aștepte până în ultimul moment pentru a-și schimba anvelopele și sunt luați prin surprindere de iarnă, tocmai de aceea e recomandat să facă acest lucru din toamnă.

„Legea cauciucurilor de iarnă” este valabilă din 2011, iar toți cei care circulă pe drumuri publice sunt nevoiți să aibă anvelope de iarnă, pentru a respecta această lege și pentru a nu risca amenzi usturătoare.

Legea prevede ca anvelopele de iarnă pot fi identificate ușor, datorită prezenței pe laterale a literelor M și S, sub forma „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai cu inscripţia „all seasons”, conform România TV.

Cauciucurile de iarnă sunt construite dintr-un cauciuc special care oferă o aderență adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul e acoperit de zăpadă, gheață sau polei.

Anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, conform unui anunț al Registrul Auto Român (R.A.R).

Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011”, menționează documentul oficial.

Reprezentanții RAR susțin, la rândul lor, acest lucru: „Menţionăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă că a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”.

Amendă de 2.900 de lei pentru anvelopele de iarnă

Șoferii rebeli care folosesc anvelope de vară pe timpul iernii riscă o penalizare de la 9 la 20 de puncte și amanedă, suma fiind cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei.

Este sancţionată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante. Amenda pentru fapta menţionată este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1.305 şi 2.900 de lei) și se va reține certificatul de înmatriculare/înregistrare al autoturismului, eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație“, a anunțat Poliția Română.

Vlad Macarie, directorul tehnic al unei companii de anvelope din Cluj a declarat, pentru Monitorul de Cluj: „Este extrem de important ca șoferii să schimbe anvelopele pentru simplul motiv că între noi, cum conducem și pământul acesta, există o singură legătură fizică, care este anvelopa. Aderența ei, capacitatea de a opune rezistență frecării este dată de tipul anvelopei. Dacă eu am o anvelopă de vară și am condiții de iarnă, cu temperaturi foarte scăzute, caciucul din anvelopă va pierde foarte mult din aderență și frecțiunea va fi foarte mică între ea și sol pentru că nu este gândită pentru temperatură scăzută și nu are acele tăieturi pe care le vedem pe anvelopele de iarnă”.

Titi Aur, cunoscutul pilot de raliuri, le transmite șoferilor să schimbe anvelopele din toamnă pentru a nu complica situația. „Apar, bineînţeles, acele comentarii cu privire la toamnă şi primăvară, când o zi e frig, o zi cald, şi tot aşa. Facem un compromis! Schimbăm cauciucurile când afară avem constant sub 6 grade! Nu există o dată impusă. Legea spune că dacă eşti fără cauciucuri de iarnă când e zăpadă afară, eşti vinovat! Chiar şi în cazul unui accident, dacă tot ce ai făcut a fost să nu ai aceste cauciucuri eşti vinovat.

Un cauciuc de iarnă are aderenţă mai bună şi când plouă. Practic, în perioada de toamnă putem să ne asumăm să le schimbăm mai din timp, fie şi doar din motivul că la prima zăpadă vor fi cozi kilometrice la vulcanizări. Prima zăpadă poate veni pe 5-6 octombrie sau în ianuarie, nu ştim!”, a explicat Titi Aur pentru dcnews.ro.

Cât durează să schimbi cauciucurile de iarnă?

Procesul de schimbare al anvelopelor se face în aproximativ 45 de minute. Inițial se ridică mașina pe un cric auto după care se scot roțile. Se va demonta cauciucul de vară de pe jantă și se montează cauciucul de iarnă. Experții verifică, mai apoi, cu un aparat de echilibrare dacă roata nu este dezechilibrată.

Pentru a schimba anvelopele în această perioadă, într-un mod cât mai eficient, se folosește și un lichid de lubrifiere. „Este un lichid special care permite o mult mai ușoară ficțiune între suprafețe și ne permite să demontăm mai ușor anvelopa de pe jantă și ulterior să montăm anvelopa nouă înapoi pe jantă. E un lubrificator mai special pentru că ulterior el trebuie să întărească atunci când autovehiculul pornește, să nu se învârtă janta”, explică Vlad Macarie.

Cât costă să schimbi cauciucurile de iarnă?

Prețul diferă de la caz la caz, în funcție de dimensiunea mașinii. De obicei, prețul e mai scăzut în cazul unui autoturism mai mic, spre deosebire de cazul unui SUV.

Așadar, pentru un autovehicul de dimensiune normală, prețul de schimbat anvelopa variază între 150-350 de lei. În cazul mașinilor mari de tip SUV, prețul începe de la 400 de lei și poate ajunge inclusiv la 1.500 de lei pe anvelopă.

Închide ×