Când vom avea trenuri de mare viteză în România? Ministrul Transporturilor, răspuns dezamăgitor

Bogdan Solomon   
în HotNews
21/01/2021, 18:08
Când vom avea trenuri de mare viteză în România? Ministrul Transporturilor, răspuns dezamăgitor
Cătălin Drulă ne aduce cu picioarele pe pământ. Până în 2030 nu putem spera la trenuri de mare viteză. Sursa foto: Colaj Fanatik

Visezi cu ochii deschiși la ziua în care vei putea circula și în România  cu trenurile de mare viteză. Nicio problemă, te aduce Cătălin Drulă cu picioarele pe pământ.

Vorbim după 2030. Întâi să ajungem să facem 6 ore și jumătate între București și Timișoara, și nu 10 ore ca în prezent”. Nu de alta, dar acum se circulă cu viteza melcului, liniile de cale ferată sunt majoritatea în paragină, CFR Călători înregistrează pierderi de sute de milioane de lei și repară prea puține vagoane.

1.000 de vagoane care stau la gard și reușește să modernizeze din banii pe care-i primește și generează 20 de vagoane pe an. Este nimic: în acest timp se mai strică poate 100 care ajung și ele la gard”, a mai spus oficialul în interviul acordat pentru Hotnews.ro, adăugând că nicio strategie investițională nu poate fi schimbată rapid.

Trenurile de mare viteză mai pot aștepta. Ce obiective și-a impus ministrul Transporturilor

Ajungi cu 10 minute mai repede de la București la Constanța după ce ai investit un miliard de euro și, dacă te uiți cât era costul de a face o linie de mare viteză, adică de peste 230 km/h, ești la un cost probabil, dacă puneai 1,5 – 2 miliarde euro, nu vreau să dau cifre greșite, dar aceasta a fost strategia investițională pornită în anii 2000 și aceste proiecte mari trebuie duse la bun sfârșit.

Pentru politicieni este foarte ușor să se concentreze pe proiecte majore, cum ar fi Simeria – Sighișoara, o linie construită de la zero cu segmente de 160 km/h, iată o floare să mi-o pun la butonieră. Este un proiect bun, la fel ca și cel de două miliarde euro dintre Simeria și Arad sau Brașov – Sighișoara, un miliard de euro.

Avem mii și mii de km, până la 10.000 km de cale ferată care zac abandonați. Când de uiți la alocări financiare făcute de statul român, banii lipsesc”, a declarat Cătălin Drulă.

Cu alte cuvinte, dacă totul decurge conform planului, rețeaua va ajunge la viteze decente abia după 2030. Ce înseamnă viteze decente? De pildă, drumul cu trenul de la București la Timișoara să poată fi parcurs în șase ore și jumătate, nu cel puțin zece, cum se întâmplă acum.

Apoi poți discuta despre cele trei ore cu trenul de mare viteză”, susține ministrul Transporturilor. Între timp, va trebui ca rețeaua să fie „scoasă din marasm” și nu se poate face acest lucru fără bani de la PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) pentru operațiunile de reparații și modernizare.

Avem nevoie de o injecție de capital și întrebarea este de unde, în condițiile unui deficit bugetar mare cauzat de criza economică și în condițiile limitative an de an ale bugetului? O sursă externă care să ajute sistemul și noi să ne asumăm condiții în schimb, mi se pare o soluție ce poate fi exploatată”, a mai spus Cătălin Drulă.

Închide ×