Cu siguranță contează și faptul că în acest an toate recordurile sunt bătute în acest sens, iar ANM emite în fiecare zi câte un cod roșu de caniculă. Sub avertismentul temperaturilor chiar și de 42 de grade Celsius la umbră, românii au devenit tot mai interesați de acest subiect.
Asta, în condițiile în care canicula poate cauza pene de curent și poate avea efecte directe privind sistemul energetic, activitatea economică sau transportul. De așteptat și de explicat, așadar, cum subiectul a fost amplu dezbătut de toate marile surse online din țara noastră, conform Informat.ro.
Potrivit platformei de media intelligence NewsVibe, datele arată o creștere considerabilă a numărului de mențiuni despre ”caniculă” începând cu această vară. ”Vârfurile cele mai accentuate, atât ca volum de mențiuni, cât și ca impact estimat al acestora la nivelul publicului, apar la nivelul lunii iulie – vorbim despre perioada prelungită marcată de temperaturi extreme, dar și de probleme generate în sistemul energetic de creșterea accentuată a consumului de curent (mai ales prin utilizarea aparatelor de aer condiționat, la capacitate maximă și pentru lungi perioade de timp)”, arată sursa citată.
:format(webp):quality(100)/wp-content/uploads/2024/07/canicula1.jpg)
Grafic NewsVibe. Evoluția numărului și impactului mențiunilor despre subiect, la nivelul ultimelor trei luni
Așadar, analiza NewsVibe și Informat.ro arată că paginile de Facebook ale Știrilor PRO TV, TVR, Digi 24, B1 TV sau Libertatea au prezentat interes ridicat pentru toți internauții. Un interes masiv pe lângă sursele clasice de știri. În clasament apar inclusiv publicații locale precum Ziua de Constanța.
:format(webp):quality(100)/wp-content/uploads/2024/07/canicula2.jpg)
Grafic NewsVibe. Topul surselor media care au menționat accelerat subiectul, în ultima lună. .
Codurile emise de Agenția Națională de Meteorologie, că au fost ele roșu, portocaliu sau galben, dar și termeni precum ”căldură” sau ”val”, alături de anumite regiuni ale cheie sunt printre cuvintele cheie cel mai des menționate. Asta, în relația cu deja clasicul ”canicula”.
Menționarea unor instituții precum STS sugerează că românii au apelat disperați la instituțiile statului pentru a-și primi ajutor. De altfel, reprezentanții 112 au transmis periodic că zeci de oameni au cerut ajutorul ambulanțelor, unii dintre ei au leșinat, iar alții au murit din cauza căldurii sau au intrat în comă.
:format(webp):quality(100)/wp-content/uploads/2024/07/canicula3.jpg)
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în ultima lună referitor la caniculă
”Emoji-urile cele mai utilizate sunt de fapt simboluri care fac referire la creșterea temperaturilor. Printre hashtag-urile dominante regăsim #codrosu, #caldura, #temperaturi #anm #meteo, alături de hashtag-uri folosite de surse locale pentru se promova în contextul știrilor despre un fenomen de mare interes public”, mai arată sursa citată.
:format(webp):quality(100)/wp-content/uploads/2024/07/canicula4.jpg)
Grafic NewsVibe. Top emoji, respectiv top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre caniculă, în ultima lună.
Din punct de vedere geografic, au existat zone unde oamenii au resimțit mai tare căldura, comparativ cu alții. Așadar, aflăm că în centrul, vestul, nord-vestul, sudul și nord-estul României locuitorii au manifestat un interes sporit față de caniculă și au căutat informații relevante în acest sens.
:format(webp):quality(100)/wp-content/uploads/2024/07/canicula5.jpg)
Harta Newsvibe. Topul surselor relevante la nivel local, unde a fost menționat subiectul, în ultima lună.
Din cauza implicațiilor extinse, este de așteptat ca interesul surselor online pentru evoluțiile meteo să se mențină, cel puțin până la revenirea la un regim termic în mediile anuale. Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.