Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) vrea să păstreze prețul polițelor RCA la valoarea celor de anul trecut din luna martie, și a anunțat că a discutat această soluție cu firmele din domeniu și că va merge cu ea la Ministerul Finanțelor care o va prezenta în Guvern.
După ce vineri ASF a anunțat ridicarea autorizației de emitere de polițe pentru Euroins, cel mai mare jucător de pe piața asigurărilor auto din România, temerea principală în rândul șoferilor vizează o posibilă creștere a prețului asigurărilor. ASF susține însă că a ajuns la o soluție cu companiile din domeniu astfel încât prețul maxim al acestor polițe să nu-l depășească pe cel din martie 2022.
Purtătorul de cuvânt al ASF, Dan Apostol, a declarat pentru Digi24 că în situația în care prețul practicat în luna martie 2022 de către o companie este mai mare decât cel din martie 2023, să fie ales prețul mai mic dintre cele două.
„Soluția la care am ajuns în urma consultărilor cu cele mai importante companii care oferă polițele de asigurări RCA este să propunem practicarea de către companiile de asigurare a prețurilor la nivelul celor din luna martie anul trecut. Excepția va fi acolo unde prețul practicat de o anumită companie pe un anumit segment de asigurare se va dovedi în martie 2022 mai mare decât în martie 2023 să se aleagă prețul cel mai mic, varianta cea mai mică dintre cele două, astfel încât să putem furniza o supapă de protecție asiguraților din piață.
Aceste propuneri le înaintăm de mâine colegilor de la Executiv. Probabil că le vor trata într-un regim de urgență, vor intra în analiza colegilor de la Executiv cât de curând posibil”, a declarat duminică, la Digi24, purtătorul de cuvânt al ASF Dan Apostol. Acesta a precizat că instituția va merge în comisiile de specialitate din Parlament unde va prezenta propunerile „de reechilibrare a pieței pentru o perioadă de timp”.
Rămâne de văzut în ce măsură propunerile ASF vor reuși să stabilizeze piața RCA din România în contextul în care chiar ASF a publicat recent noi tarife de referință, valabile pentru anul 2023, ce arătau că polițele RCA urmau să se scumpească cu până la 40%.
Totuși, pentru a asigura stabilitatea prețurilor în piață, Valentin Ionescu, director în ASF, anunța sâmbătă faptul că autoritatea va renunța la taxa de 1%. „Mai mult, pentru a veni în sprijinul cetățenilor care vor o poliță RCA, autoritatea va renunța la taxa de 1%. Vrem sa avem stabilitate pe piata RCA”, a declarat acesta la Digi24.
Pe de altă parte, după anunțul ASF că va cere falimentul Euroins, cei mai mulți analiști economici se așteaptă la o creștere semnificativă a prețurilor RCA. „O companie de asigurări nu ar trebui să poată avea mai mult de 6% profit din RCA. Odată cu dispariția Euroins, cum s-a întâmplat și după City, clienții le vor veni pe tavă firmelor rămase și dacă statul nu limitează profitul ne-am dat foc la valiză”, a declarat pentru Europa Liberă Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), care subliniază că se așteaptă la o majorare de 40% a tarifelor RCA în următorul an.
Și profesorul de economie Cristian Păun era de părere că trebuie să ne așteptăm la o scumpire a polițelor RCA după falimentul Euroins. Acesta se poziționa împotriva plafonării prețurilor asigurărilor auto, spunând că ar fi o măsură care ar putea falimenta și restul companiilor din piață. „Este foarte probabil ca prețul RCA să crească de la nivelul actual de 1000 – 1200 lei / contract spre 1500 – 1700 lei / contract. E un exemplu bun pentru a ilustra de ce la noi inflația e mereu mai mare și durează mai mult ca la alții”, a scris acesta pe pagina sa de Facebook după anunțul ASF.