Cartea autobiografică a lui Mihai Bendeac, intitulată „Jurnalul unui burlac: Conversații cu mama”, se bucură de succes în librăriile din țara noastră, fiind mai cerută decât cele care aparțin literaturii clasice. Unul dintre criticii literari contemporani a explicat acest fenomen.
Daniel-Cristea Enache, scriitor, critic și istoric literar român contemporan și conferențiar universitar la Catedra de Istoria Literaturii Române a Universității din București, a explicat că operele unor autori ca Mihai Bendeac, Andrei Ciobanu sau Marian Godină sunt populare pentru că aceștia „au alte merite decât acela de a fi scriitor”.
„Să nu ne facem griji”, mai subliniază acesta, precizând că succesul acestor tipuri de cărți este unul de scurtă durată, în timp ce operele care aparțin literaturii clasice sunt câștigătoare în timp.
Opera scrisă de Mihai Bendeac se bucură de un interes crescut din partea publicului, cerințele fiind mai mari decât cele pentru opere ce aparțin literaturii clasice.
Unul dintre criticii literari contemporani a explicat acest fenomen pentru DCNews. „Nu este o tendinţă doar în România, este o tendinţă europeană şi globală. Când vom reveni la normal şi vom merge în alte ţări, vom vedea că în aeroporturi şi în zonele unde se vând cărţi vom vedea că pe primul raft sunt aşa numitele bestseller-uri internaţionale.
Acestea sunt cărţi de paraliteratură, nu de literatură propriu-zisă. Cărţile care se cer tot mai des în România, cum sunt cele scrise de Mihai Bendeac, Andrei Ciobanu, Marian Godină, se încadrează în aceeaşi sferă, a paraliteraturii. Sunt cărţi de ficţiune precară, scrise de autori care au alte merite decât acela de a fi scriitor.
Sunt vedete, influenceri, actori, cântăreţi, orice altceva decât scriitori profesionişti. Această literatură de consum este mai atractivă, mai accesibilă decât literatura propriu zisă, care are de multe ori pasaje de mare dificultate şi de ilizibilitate.
Între un autor dintre cei de mai sus şi o carte de Joyce sau o carte de poezii de Ion Barbu, este evident că ei sunt mai uşor de citit, şi de aceea se şi cumpără mai mult astfel de cărţi.
Dar nu trebuie să ne facem griji. Literatura de calitate, chiar dacă nu vinde în primă instanţă, pe termen mediu şi lung este câştigătoare”, a explicat Daniel-Cristea Enache pentru sursa citată mai sus.