News

Casele de marcat digitale cer bacșiș. Clienții se întreabă unde se duc acești bani

Casele de marcat de tip self-checkout din SUA le cer bacșiș clienților. Aceste case automate au provocat scandal și în România.
14.05.2023 | 21:39
Casele de marcat digitale cer bacsis Clientii se intreaba unde se duc acesti bani
Clienții nu înțeleg de ce să dea bacșiș caselor de marcat de tip self-checkout / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Din ce în ce mai frecvent, casele de marcat digitale din SUA (self-checkout) solicită bacșișuri de la clienți. Deseori clienții sunt derutați de faptul că li se cere să lase bani în plus și iritați pentru că nu sunt siguri unde se duc acești bani. În cazul caselor de marcat de tip self-chekout, clientul face totul: își scanează produsele, le împachetează, dacă e cazul, și le pătește.

Clientul, transformat în casier?

Aceste case automate au atras deja critici în România, după anunțul unui hypermarket că va renunța la casele de marcat clasice, detractorii spunând printre altele că, în aceste condiții, clientul este transformat în casier. Numai că, potrivit presei de peste ocean, solicitările de bacșișuri devin tot mai frecvente la aceste case de marcat digitale, prezente în cafenele, stadioane sau aeroporturi. Iar cumpărătorii nu sunt încântați să dea banii lor în plus acestor dispozitive.

ADVERTISEMENT

Un articol recent publicat de Business Insider a remarcat creșterea numărului de case de tip self-checkout care le cer cumpărătorilor un bacșiș la sfârșitul tranzacțiilor. Această solicitare i-a frustrat pe mulți clienți care nu au înțeles de ce să dea bacșiș în condițiile în care nu au avut nici o interacțiune și nici o conversație cu vreun angajat.

Unde se duc banii?

Sursa citată afirmă că a vorbit cu mai mulți clienți. Majoritatea au considerat că indicațiile de bacșiș sunt derutante – mulți s-au întrebat unde se duc banii – deși unii oameni au fost dispuși pentru o taxă suplimentară. Unui client, care a luat o bere dintr-un frigider cu autoservire dintr-un magazin de la stadionul Petco Park din San Diego, i s-a cerut să includă un bacșiș la această comandă.

ADVERTISEMENT

”Am fost derutat, confuz, pentru că nu era foarte clar cui îi dădeam bacșișul”, a declarat el pentru Wall Street Journal, adăugând că a dat totuși un bacșiș de 20%. Un purtător de cuvânt al stadionului, care este fieful echipei San Diego Padres, a declarat pentru WSJ că toate bacșișurile au mers la angajați.

Un călător, care a fost îndemnat să includă un bacșiș de 10% până la 20% pentru o sticlă de apă de 6 dolari de la un magazin de cadouri OTG de pe Aeroportul Internațional Newark Liberty din New Jersey, a declarat că a considerat solicitarea drept un „șantaj emotional”. Acest client nu a lăsat bacșiș. Un purtător de cuvânt al OTG a declarat pentru WSJ că toți banii colectați pentru bacșiș sunt puși la comun și apoi plătiți membrilor personalului care lucrează în tura respectivă.

ADVERTISEMENT

„Oboseala bacșișului” în SUA

Bacșișul a fost un subiect de dezbatere din ce în ce mai controversat în SUA, mulți americani simțind ”oboseala bacșișului”, deoarece li se cer să lase bani în plus în mai multe locuri, în timp ce se confruntă cu efectele inflației.De altfel, un cuvânt nou care se aude din ce în ce mai des în SUA: ”tipflation”. ”Tip” pentru bacșișuri, ”flation” pentru inflație, deoarece de câteva luni încoace, consumatorul american simte că i se cere să plătească bacșișuri din ce în ce mai mari pentru tot mai multe servicii.

Un efect al inflației care a urmat pandemiei de Covid-19. Dincolo de casele tip self-checkout, tarifele sunt în creștere, inclusiv cele pentru bacșișuri: consumatorii americani simt că trebuie să plătească din ce în ce mai mult pentru servicii din ce în ce mai puține. Proprietarii de locuințe au apelat la TikTok pentru a susține ideea ca bacșișul să fie adăugat la chirie, în timp ce primul magazin Apple sindicalizat din Maryland luptă pentru introducerea unui sistem de plată a bacșișului.

ADVERTISEMENT

De dat, dau în continuare bacșiș

Dar mulți oameni se întreabă dacă este treaba consumatorului să subvenționeze cumva salariile angajaților. Pe rețelele de socializare, o tânără șocată a povestit că i s-a cerut un bacșiș la un drive-in pentru o comandă care tocmai îi fusese înmânată prin geamul mașinii. O alta a spus că i s-a propus să ofere un bacșiș la un magazin care vindea ochelari de soare.

Acestea fiind spuse, clienții nu au încetat să lase bacșișuri: totalul bacșișurilor primite de restaurantele cu servicii complete și restaurantele cu servire rapidă a crescut cu 16,5% și, respectiv, 15,86% în al patrulea trimestru din 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2021, a declarat pentru Insider un purtător de cuvânt al platformei de plată Block. Aceste date reflectă toate bacșișurile primite și nu doar de la chioșcurile de autoservire.

ADVERTISEMENT
Tags: