Echipa naționala de fotbal a României începe preliminariile CM 2026 cu tricouri noi. Federația Română de Fotbal a anunțat că a colaborat cu designerul român Jean Popescu pentru realizarea noului echipament, furnizat în continuare de sponsorul tehnic Joma. Tricolorii au avut o reacție pozitivă când au văzut noile tricouri.
Jean Popescu, originar din Craiova, are 34 de ani și este stabilit în Copenhaga. El lucrează ca designer din 2010. ”Jean Popescu spune povești folosind imagini și tricouri pentru a conecta tinerii cu istoria fotbalului românesc încă din 2020, când a început să scrie articole detaliate despre cultura și tradiția tricourilor.
Jean Popescu, nu este la prima colaborare cu FRF, în 2023 a realizat fontul dedicat tricourilor, font inspirat din liniile Coloanei Infinitului, celebra sculptură a lui Constantin Brâncuși, și care se va afla și pe noul echipament, într-o formă stilizată”, a informat FRF.
Designerul a povestit pe blogul său On Romanian Football că a dedicat aproximativ 100 de ore de muncă proiectului prin care a conceput noile tricouri ale naționalei României. Jean Popescu a dezvăluit că a lucrat pro-bono pentru FRF.
”Colaborarea mea cu Federația Română de Fotbal (FRF) pentru designul tricoului naționalei a început în ianuarie 2024 și s-a încheiat în mai 2024, după ce UEFA a aprobat oficial echipamentele. În această perioadă am dedicat aproximativ 100 de ore de lucru proiectului.
Ca și compensație, am cerut două dintre tricourile mele și bilete la primele meciuri de acasă pentru preliminariile Cupei Mondiale, o recompensă potrivită pentru un proiect condus de pasiune și mândrie pentru fotbalul românesc”, a scris designerul Jean Popescu într-un articol publicat pe 1 ianuarie 2025 și intitulat ”De ce sunt încântat de tricoul de fotbal al României 2025–2026”.
Creatorul echipamentului tricolorilor pentru campania CM 2026 a dezvăluit că FRF l-a ales pe el din mai mulți designeri, după ce variantele propuse de Joma n-au fost convingătoare.
”În ianuarie 2024, Federația Română de Fotbal (FRF) m-a contactat pentru un proiect incredibil: își doreau idei noi de design pentru tricoul de acasă ce va fi folosit în preliminariile europene ale Cupei Mondiale 2026.
La acel moment, Joma, furnizorul oficial de echipament, își prezentase deja propriile concepte. Totuși, FRF a considerat că aceste designuri nu reflectau pe deplin spiritul și identitatea pe care și le doreau. Drept urmare, au invitat mai mulți designeri români, inclusiv pe mine, să reimaginăm tricoul de acasă pe baza unui brief detaliat al proiectului”.
Jean Popescu a mai fost solicitat de FRF și pentru a proiecta materiale de branding folosite pentru hotelul echipei naționale a României la Euro 2024, inclusiv steaguri, fotografii de lounge, camere de jucători, design de vestiare și alt tip de conținut mare de tipărire. Pentru acest proiect designerul a fost plătit de Federație.
Lucrurile s-au schimbat mult pe parcurs. ”Ceea ce a început ca o propunere pentru echipamentul de acasă s-a transformat rapid într-un proiect mult mai amplu.
Am ajuns să proiectez nu doar tricoul principal, ci și echipamentul de deplasare, al treilea kit, echipamentul de antrenament și chiar tricourile pentru încălzirea de dinaintea meciului. Aceste designuri sunt programate pentru lansare în martie 2025 și abia aștept ca lumea să le vadă”, a dezvăluit Jean Popescu.
Tricourile de rezervă ale României au un design ce amintește puternic de echipamentele retro ale naționalei Angliei de la Cupa Mondială 1982 din Spania. Asemănarea este dată de dungile de pe umeri și de poziționarea culorilor.
Englezii au purtat aceleași tricouri și în preliminariile CM 1982, unde au fost adversari ai României în faza grupelor.”Tricolorii” s-au impus cu 2-1 la București și au obținut un egal, 0-0, pe Wembley.
În continuare, designerul a precizat ca își dorește enorm ca România să se califice la Cupa Mondială 2026, iar tricolorii să joace în tricouri concepute de el.
”Când am început să proiectez tricourile echipei naționale a României, nu am putut să nu mă gândesc la imaginea de ansamblu. Da, obiectivul imediat erau preliminariile pentru Cupa Mondială 2026, dar gândul că aceste echipamente ar putea fi purtate pe cea mai mare scenă a fotbalului, Cupa Mondială din SUA, Mexic și Canada, mă umple de o emoție de nedescris.
Cupa Mondială nu este doar un turneu, este o celebrare globală a fotbalului, culturii și identității. Să mă gândesc că ceva creat de mine ar putea reprezenta România pe terenuri legendare din America de Nord este copleșitor. Ideea că fanii din întreaga lume își vor vedea jucătorii intrând pe teren într-un design care spune o poveste despre mândrie, istorie și modernitate îmi dă fiori”, a menționat Jean Popescu.
Designerul de echipamente sportive a mai adăugat: ”Pentru mine, nu este vorba doar despre estetică, ci despre emoțiile pe care aceste tricouri le vor purta. Jucătorii vor lupta pe teren cu sufletul, purtând ceva ce simbolizează națiunea lor. Fanii le vor îmbrăca în tribune, pe străzi și acasă, susținând echipa cu o pasiune de neegalat.
Și undeva, în acea mare de roșu, galben și albastru, munca mea va fi acolo, împletită în acele momente de neuitat. Am trăit puțin din această emoție în 2024, în Germania, la Euro, când am văzut oameni purtând tricouri cu fontul pe care l-am co-proiectat pentru echipamentele de joc”.
Visul lui Jean Popescu este ca fotbaliștii lui Mircea Lucescu să se califice la CM 2026 și să îmbrace tricouri realizate de el: ”Perspectiva ca aceste tricouri să apară într-un turneu de o asemenea anvergură mă inspiră să visez și mai departe. De fiecare dată când îmi imaginez echipamentul pe scena Cupei Mondiale, îmi amintesc de ce am pornit pe acest drum, pentru a împărtăși cu lumea pasiunea mea pentru fotbal și design. Iar în 2026, acest vis s-ar putea transforma în realitate.
Acum, totul depinde de jucători să ne ducă acolo și, ulterior, de o decizie la nivel executiv: dacă va fi nevoie de un nou echipament pentru Cupa Mondială sau se va merge mai departe cu cel folosit în preliminarii”.
Fanii echipei naționale a României își pot achiziționa noile tricouri direct de pe site-ul magazin.frf.ro. Un tricou oficial, identic cu cel purtat de Nicolae Stanciu & Co. în meciul cu Bosnia, are un preț de 399 de lei și este disponibil în mărimile XS, S, M, L, XL și 2XL.