News

Cât costă trenul metropolitan București – Ilfov și în ce an va fi gata. Va transporta 86.000 de oameni pe zi

Nicușor Dan își dorește neapărat să facă un tren metropolitan pe ruta București - Ilfov, cu toate că are nevoie de aproape 1 miliard de euro pentru acest proiect.
11.08.2022 | 15:23
Cat costa trenul metropolitan Bucuresti  Ilfov si in ce an va fi gata Va transporta 86000 de oameni pe zi
Nicușor Dan a promis apă caldă, căldură și un trafic bun în București. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Specialiștii nu sunt entuziasmați de această veste și nu văd utilitatea unui tren care să se învârtă în jurul Bucureștiului. Cu toate acestea, G4 Media a obținut documente oficiale care arată că proiectul va costa 962 de milioane de euro și va avea o capacitate de transport de 86.000 de călători pe zi.

Trenul lui Nicușor Dan costă aproape 1 miliard de euro

Conform analizei Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov, 614 milioane de euro vor fi folosiți pentru a achiziționa trenuri noi, în timp ce cu restul vor fi modernizate stațiile și vor fi construite noi treceri la nivel cu calea ferată. Prima fază a proiectului costă 116 milioane de euro, conform sursei citate.

ADVERTISEMENT

Nicușor Dan, asemeni lui Emil Boc, care vrea tren metropolitan și metrou, vrea să obțină fonduri europene pe lângă fonduri de la bugetele locale ale primăriilor. Consiliul Județean este așteptat, la rândul său, să contribuie financiar.

Trenul metropolitan, ar trebui să transporte 24.6 milioane de călători pe an. Cu toate acestea, fiindcă străbate zone mai puțin populate, acest tren nu ar ajuta prea mult bucureștenii care au nevoie de un mijloc de transport care să-i scoată din oraș.

ADVERTISEMENT

Este invocată ruta Obor – Gara de Nord, unde trenul va merge pe câmp. Este estimat că aici vor exista aproximativ 5.900 de călători pe zi. Momentan nu există un studiu clar asupra impactului asupra traficului, însă CFR susține că „timpul de aşteptare la o trecere la nivel dotată cu barieră automată este de minimum 50 de secunde, maximum 154 de secunde”. Așadar, mai multe treceri de cale ferată, mai multe mașini blocate în trafic. Mai ales în cazuri extreme cum e trecerea la nivel cu Șoseaua Petricani, unde bariera e blocată de 50 de ori în 24 de ore.

Cu toate acestea, Nicușor Dan vrea să inaugureze acest proiect undeva în 2027. ”Probabil că momentul în care vom avea toate liniile modernizate o să fie undeva 2026-2027. În acest interval însă, pe segmentele pe care se poate opera, noi intenționăm, există o oportunitate în zona de nord, unde reţeaua e bună, şi ne dorim ca într-un an, de acum, să avem funcţionale liniile pe Gara de Nord – Gara Obor, Gara de Vest – Gara de Nord şi Gara de Vest – Gara Obor, prima şi a treia trecând prin Pipera”, a declarat Nicușor Dan.

ADVERTISEMENT

Revenind la specialiști, aceștia consideră că ”povestea trenului sfidează logica”. Mai mult, acesta ar urma să fie o gaură neagră la fel ca Metrorex, pentru că oamenii nu vor fi tentați să-l folosească.

”Din păcate, povestea trenului metropolitan este rostogolită în București într-o formă care sfidează logica deoarece nu ține cont nici de nevoile oamenilor și nici de costuri. Dacă privim harta traseelor trenului metropolitan vedem linii foarte ocolite și doar puține linii directe. Asta înseamnă călătorii de lungă durata care nu au cum să convingă un număr mare de oameni să aleagă acest mod de deplasare. Or trenul este un mijloc de transport de mare capacitate care, în lipsa unui flux mare de călători, va genera pierderi foarte mari.

ADVERTISEMENT

Ați observat să se facă ceva cu adevărat relevant pentru aceste proiecte? În opinia mea de observator al administrațiilor locale din ultimii 12 ani din Capitală pot spune că edilii avansează deseori proiecte cu termene lungi de realizare și cu bugete grandioase tocmai pentru a încerca să-și ascundă incapacitatea de a realiza proiecte eficiente cu bugete reduse. Trenul metropolitan, în varianta de acum, este un astfel de proiect”, a declarat Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), conform sursei citate.

ADVERTISEMENT
Tags: