Guvernul României a anunţat că biletele de tren se scumpesc şi ele, în condițiile în care traiul pare a fi din ce în ce mai dificil. De la 1 iulie, toți cei care vor să călătorească folosindu-se de acest mijloc de transport trebuie să scoată mai mulți bani din buzunare. Și când spunem mai mulți, ei bine, chiar asta înseamnă.
De exemplu, Ministerul Transporturilor a transmis că o persoană care vrea să meargă la mare, nu mai departe de Constanţa, cu plecare din Bucureşti, atenţie, la clasa a 2-a, cu un tren IR va fi nevoită să plătească acum nu mai puţin de 67 de lei. Înainte de această dată, 55 de lei erau suficienţi.
În mod evident, nu este singura rută pentru care oamenii trebuie să se pregătească sufleteşte, dar mai ales financiar. Toate călătoriile cu trenul s-au scumpit într-o încercare de redresare și echilibrare a activităţii tuturor operatorilor de transport feroviar de călători din ţară.
Instituţia condusă de social democratul Sorin Grindeanu a mai explicat că scumpirile vin pe fondul creşterii preţurilor la diferite materiale cu pondere mare în activitatea de transport feroviar şi ne referim aici la piese, energie sau combustibil.
Mai mult decât atât, CFR-ul a ținut să reamintească faptul că ultima ajustare de tarife pe care a avut-o compania s-a petrecut în urmă cu aproape un deceniu, mai exact în 2013, într-un an în care atât valoarea monedei euro, cât și traiul per total în România erau diferite.
Ca exemplu, compania a arătat că o călătorie Bucureşti Nord – Ploieşti Sud/Vest va costa 9 lei, de la 7.2 lei, cu trenul Regio. De asemenea, un bilet spre munte, la Braşov, clasa a 2-a, va costa 54 de lei la IR, de la 44.7 lei
Dacă ne raportăm la cel mai ieftin transport cu trenul în Uniunea Europeană atunci nu trebuie să căutăm prea departe. Vecinii noștri, bulgarii, potrivit ultimelor statistici, dețin acest record. Este adevărat că nici condițiile pe care le oferă nu sunt asemănătoare cu cele din Germania sau Franța.
În Bulgaria o sută de kilometri parcurși într-o garnitură de tren îți scot din buzunar, în mod normal, undeva la 4.29 euro. Pe locul 2 se poziționa România, în condițiile în care podiumul era închis de Grecia, țară în care fiecare sută de kilometri costa în jur de 6.92 euro.
O altă țară în care transportul cu tren se desfășoară încă în limite oarecum decente pentru un trai normal este Ungaria. 9.16 euro plătesc oamenii pentru aceeași lungime străbătută. De aici încolo se cască însă o prăpastie între prețuri, dar, atenție, și între condițiile de care călătorii au parte.
Spania, Italia, Belgia sau Franța au costuri de la puțin peste 11 euro pentru 100 de kilometri până la aproape 14 euro în Hexagon. Germania și Olanda, două dintre țările care se bazează din plin pe acest transport solicită și peste 22 de euro.
În mod surprinzător, cel mai scump transport cu trenul îl găsim în Slovenia, acolo unde 100 de kilometri parcurși în garniturile Slovenske železnice costă, rugăm călătorii cu probleme de tensiune și inimă să coboare din vagoane, adică să treacă mai repede prin următoarele cuvinte, peste 35 de euro.
Cele mai ieftine bilete de tren nu se găsesc însă în Europa, ci pe alte continente. De exemplu pentru 100 de kilometri străbătuți în garniturile Madarail, oamenii scot din buzunare puțin peste un euro. Este adevărat că traiul și condițiile din Madagascar sunt diferite față de ce se întâmplă în zona Uniunii Europene.
Kenia, Thailanda, India și Namibia au prețuri asemănătoare. Dacă vorbim strict despre costuri mari atunci Marea Britanie cu peste 30 de euro și Statele Unite sunt primele în top. Americanii plătesc în jur de 60 de dolari pentru aceeași distanță.