FANATIK îți prezintă date oficiale despre cantitatea de lemn tăiată ilegal din pădurile României! Într-un interviu acordat în exclusivitate site-ului nostru, Gelu Puiu, secretar de stat a transmis cifrele din teren și a explicat cât de mari sunt în realitate tăierile.
De asemenea, acesta a povestit și despre modalitatea în care Ministerul încearcă să le închidă jucătorilor ilegali de pe piață toate portițele. Cu toate acestea, mai mulți activiști de mediu au ridicat semne de întrebare în privința noului Cod Silvic.
Aceștia au transmis că orice încărcătură de până în 10 mc de lemn însemna, de fapt, o amendă pe care transportatorii și-o permiteau.
De altfel, nu o dată, spun activiștii de mediu, jucătorii de pe piață au apelat la această variantă. Reprezentanții ministerului au spus că situația aceasta nu va dura la nesfârșit
Gelu Puiu a ținut să precizeze și că mai multe asociații au făcut la timpul potrivit presiune serioasă în Parlament pentru o asemenea găselniță.
„Trebuie să pornim de la următorul considerent. Anul trecut am modificat și am susținut modificarea Codului Silvic. Până anul trecut, transportul fără documente de însoțire a materialului lemnos era contravenție pe tot.
Ministerul a susținut anul trecut, în fața Parlamentului, că este necesar ca transportul masei lemnoase fără documente de însoțire să fie infracțiune în totalitatea sa. În Parlament, fiind Parlamentul suveran, au spus la solicitările venite, probabil, de la asociația procurorilor, din mai multe entități, care au spus că limita de 10 mc este rezonabilă pentru că, la un moment dat, depășesc cheltuielile privind ancheta unui transport de 1,2,3,5 mc, cheltuielile sunt mai mari, adică în sensul acesta au motivat în fața Parlamentului.
Noi avem în Minister, la ora actuală, un proiect de ordonanță de urgență de modificare și completare a legii 171. La această dată creștem contravaloarea sancțiunilor gradual pe tot ce înseamnă transport. La toate transporturile sub 10 mc, vă asigur, se confiscă materialul lemnos și se dă amendă astfel încât amenzile să descurajeze”, a explicat secretarul de stat.
Tiberiu Boșutar, unul dintre cei mai vocali activiști de mediu, a explicat că jucători importanți de pe piață n-au avut nicio scrupulă și au folosit din plin metoda.
„În momentul de față dacă te prinde cu mai mult de 10 mc fără acte îți confiscă mașina. În prima fază toată lumea a spus că e bună legea.
Culmea, acum toate transporturile, chiar și alea care nu fură, pun 9 metri în plus pe mașină pentru că furtul e de la 10 metri. E o prostie!
Dacă lucrezi la bancă, e o limită? Poți să furi numai câte un milion pe zi? La lemne unul cu cun camion ar putea să care câte 8 mc și să o facă de 10 ori pe zi. Și în niciuna din curse nu e considerat la infracțiune. E o contravenție.
Că ai furat un metru, doi, e furt și trebuie cercetat. Nu primești 1500 de lei amendă ți îți confiscă lemnul, că după ce furi 50 de tone de lemn îți convine treaba asta”, a spus pentru FANATIK activistul de mediu Tiberiu Boșutar.
De asemenea, Gelu Puiu nu neagă metoda de marcare, una pe care activiștii de mediu au indicat-o în ultimele zile drept vinovată pentru masacrul din pădurile României. Spune doar că SUMAL 2.0 este fără breșă și atunci ușile hoților de lemn sunt închise definitiv.
„Indiferent de metoda folosită la inventarierea arborilor în pădure, avem metode de calcul pe care le-am implementat în acest sistem. Fiecare metodă are eroarea sa pe picior. Este clar că fiecare măsurătoare are o anumită marjă de eroare, dar eu întreb retoric „dacă nu poți transporta masa lemnoasă și nu o poți introduce în sistem ilegal, eu cred că s-a descurajat în acest moment orice tentativă de a scoate ilegal din fond forestier sau de a pune în valoare și a subdimensiona pe hârtii și să-ți rezolvi tu un volum mai mare astfel încât să-l poți transporta.
Pentru că legea pe partea transportului și modalitatea în care a fost proiectat SUMAL 2.0 descurajează fantastic. Pur și simplu nu mai ai nicio breșă în sistem SUMAL 2.0 prin care să-l poți ocoli, să-l poți fenta. Sunt două variante – ori folosești SUMAL2.0, ori nu-l folosești. Dacă nu-l folosești îți asumi riscurile unui transport fără documente și atunci înseamnă că nu ești în sistem.
Anul trecut, de exemplu, 82% din transporturile de masă lemnoasă din România au fost verificate de populație în Inspectorul Pădurii. Adică 2.200.000 de transporturi au fost interogate în România anul trecut de către populație. Asta ce denotă? Un interes fantastic al populației pe zona pădurilor iar din cele 2.200.000 dacă ne gândim câte au ajuns la Poliție atunci e clar că există o diferență foarte mare în ceea ce există în spațiu public ca fake news.
Realitatea nu este chiar așa cum este prezentată de unii și alții vis a vis de tăierile ilegale din România. Sunt, descoperim tăieri ilegale, avem în medie între 100 și 200 000 de mc anual pe care îi descoperim ca fiind tăiați ilegal. Dar până la alte sume și alte cifre e diferență mare”, a explicat Gelu Puiu.
Poreclit Robin Wood de România, Tiberiu Boșutar a explicat pentru FANATIK o situație concretă la care hoții de lemn apelează destul de des în ultima perioadă. De altfel, mai toți activiștii de mediu consideră depășită metoda prin care se face marcarea în pădure.
Aceștia trag un semnal de alarmă și zic că e nevoie neapărat de o nouă abordare a problemei. Abia atunci, pădurile României vor fi mai în siguranță.
„Trebuie schimbată metoda de marcare. Lemnului care trebuie scos din fondul forestier îi aplici o amprentă cu un ciocan de fier. Un ciocan care se poate contraface foarte ușor. Ciocanul ăla stă în dulap la șeful de Ocol și umblă pe la pădurari, e o prostie uriașă, cum erau de mult sigiliile din armată. Vorbim de o amprentă de vreo 3 cm cu 3 numere.
Oricum lemnul trage apă și de multe ori doar se observă un cerc și niște urme de numere. Schimbarea metodei de marcare este primul lucru care trebuie făcut pentru a reduce din furtul care se mai face încă”, a mai adăugat Tiberiu Boșutar.