Aprinderea martorului check engine din tabloul de bord nu trebuie luată ca o situație minoră. De la o defecțiune simplă la o problemă majoră, este important de găsit sursa problemei pe care acest martor încearcă să o indice.
Acest indicator luminos de pe tabloul de bord îi avertizează pe șoferi atunci când sunt necesare una sau mai multe operațiuni la autovehicul. Deși de cele mai multe ori este vorba de o problemă minoră, uneori poate fi semnul unei complicații majore – o defecțiune a motorului, de exemplu.
Culorile luminilor de avertizare de pe tabloul de bord indică nivelul de urgență al situației. Când lumina este portocalie, spre exemplu, aceasta indică un pericol pentru pasageri: o ușă care nu este închisă corespunzător, o centură de siguranță care nu este fixată și așa mai departe. Dar indică și un pericol moderat care necesită atenție în viitorul apropiat.
Atunci când lumina de avertizare este roșie, aceasta indică un pericol imediat: autovehiculul trebuie imobilizat într-un loc sigur și trebuie contactat un serviciu de urgență. Cunoașterea luminilor de avertizare de pe tabloul de bord sporește siguranța conducătorului auto și a pasagerilor, de aceea este important de știut la ce se referă acestea.
Aprinderea martorului check engine indică faptul că un dispozitiv este defect sau nu funcționează normal. Uneori, ar putea fi vorba pur și simplu de faptul că capacul rezervorului de combustibil nu este închis corect sau că senzorul este defect. Dacă, după verificare, martorul este încă aprins, trebuie mers la un service pentru o inspecție corespunzătoare. Este posibil să fie nevoie să fie înlocuită o piesă.
Cel mai îngrijorător este momentul în care martorul începe să clipească: este posibil să fi fost detectată o defecțiune la nivelul motorului. Acest lucru înseamnă că este necesară o acțiune imediată și că continuarea drumului ar putea deteriora mașina. Într-o astfel de situație, cel mai bine este să opriți într-un loc sigur cât mai curând posibil.
Cea mai frecventă întrebare este cât timp este sigur să fie condusă în continuare mașina cu martorul check engine aprins. Răspunsul este în general între 50 și 100 de kilometri, dar rămâne în general și aici multe păreri sunt împărțite.
Sunt mai multe cauze comune ale aprinderii martorului check engine: problema sistemului de emisii, defecțiunea catalizatorului, probleme cu injectoarele de combustibil, supraîncălzirea, defecțiuni de aprindere, este necesară schimbarea uleiului, probleme cu senzorul de nivel al lichidului de răcire, defecțiune în sistemul de evacuare, capacul rezervorului de combustibil slăbit.
„Dacă nu sesizezi și alte probleme, să zicem un tremurat al mașinii sau un sunet neobișnuit de la motor, atunci nu trebuie neapărat să oprești. În general, acest indicator semnalează o problemă care ține mai degrabă de eficiența motorului și de funcționarea lui la capacitate maximă. Când se aprinde acest martor, motorul va merge în continuare, dar nu va da 100% din putere”, explică mecanicii, potrivit ProMotor.
„Poți merge un număr destul de mare de kilometri dacă ai, să zicem, sonda Lambda înfundată. Sau ar trebui să ajungi cât mai repede la mecanic dacă ai probleme la turbină sau cilindri. Cel mai bine, când s-a aprins martorul, sună mecanicul sau la service-ul la care mergi de obicei cu mașina și spune-le problema. Și ei îți vor spune apoi cât de urgent ar trebui să ajungi cu mașina la reparație”, potivit aceleiași surse.