În România există sute de mii de muncitori navetiști care se folosesc de mașina personală pentru a se deplasa la locul de muncă. Pe toți aceștia, explozia prețurilor la pompă i-a lovit direct și crunt în buzunare.
La o primă vedere, în 2022, tariful pentru benzina de 95 s-a majorat cu circa 44% în decurs de un an. Și mai grav stau lucrurile când ne uităm la motorina standard, cea care a suferit creșteri de peste 60%.
Dacă dăm timpul înapoi cu un an, vedem cum, pe data de 20 mai 2021, benzina de 95 costa 5,59 lei/litru. În aproximativ aceeași perioadă, motorina standard costa 5,44 lei/litru. Pe 16 mai 2021 barilul de petrol era cotat la 276 de lei.
Ajungem în prezent, 2022, și vedem cum benzina de 95 a explodat și a ajuns să coste 8,06 lei/litru, iar motorina standard să fie 8,79 lei/litru. În ceea ce privește barilul de petrol, acesta este cotat la 526 de lei.
Date fiind aceste diferențe, publicația NewsWeek a calculat cât plătesc în plus pentru combustibil șoferii navetiști din România în acest an, în comparație cu 2021.
Astfel, românii care locuiesc în așa-zisele ”suburbii-dormitor”, cum sunt zonele Pipera-Tunari, Bragadiru sau Mogoșoaia din jurul Bucureștiului au nevoie de cel puțin 60 de litri pentru a merge la serviciu.
Calculând la prețul de 8,06 lei/litru, înseamnă că achită 484 de lei. În aprilie 2021, când benzina costa 5,59 lei/l, drumul la serviciu costa 335 de lei. Rezultă o diferență de 148 de lei.
Referindu-ne la același tip de navetist, dar cu o mașină diesel, acesta are nevoie de 42 de litri de motorină pentru a merge la serviciu. La prețul de 8,79 lei/l de motorină, înseamnă 370 de lei.
În aprilie 2021, când motorina costa 5,44 lei/l, costul era de 228 de lei. Aici avem o diferență de 141 de lei.
Sursa citată a calculat și cât plătesc în plus navetiștii care locuiesc în apropierea marilor orașe, cum ar fi, în zona Bucureștiului, Balotești, 1 Decembrie, Brănești, Crevedia sau Tărtășești, și lucrează în oraș, parcurgând zilnic cu mașina circa 60 de kilometri doar pentru a merge la serviciu. Mai exact, 1.200 de kilometri pe lună.
În total, muncitorul cu mașină pe benzină trebuie să scoată din buzunar minimum 822 de lei pentru a merge la serviciu (+250 de lei, față de aprilie 2021), iar cel cu mașină diesel, minimum 633 de lei (+241 de lei, față de aprilie 2021).
Și mai mare e diferența când vorbim de românii, probabil nu foarte numeroși, care fac naveta între orașe.
Astfel, navetistul cu mașină pe benzină, care are nevoie de minimum de 140 de litri, plătește acum 1.128 de lei (+345 de lei, față de aprilie 2021), iar cel cu mașină pe motorină consumă de 879 de lei (+198 de lei, față de aprilie 2021).