Metrorex a anunțat, vineri, că programul de circulație al garniturilor de metrou va fi afectat de faptul că compania nu dispune de un număr suficient de trenuri, deoarece firma Alstom nu a asigurat mentenanța acestora. Astfel, călătorii ar putea aștepta, în orele de vârf, aproximativ 10 minute să vină un metrou, toate magistralele urmând a fi afectate.
„Metrorex informează că, în perioada imediat următoare, programul de circulație a trenurilor de metrou, pe toate magistralele, va suferi modificări din cauza neasigurării numărului suficient de trenuri, de către Alstom Transport S.A. – prestator al serviciilor de mentenanță a trenurilor de metrou, conform graficelor de circulație asumate. În perioada următoare, intervalele de circulație ar putea ajunge până la 10 minute în orele cu vârf de trafic”, a transmis Metrorex într-un comunicat de presă.
Alstom este o companie franceză care activează în România în domeniul energetic și al transportului. Alstom Transport SA este un furnizor de sisteme de semnalizare, oferind soluțiile pentru sistemul feroviar ERTMS (Sistemul European de Management al Traficului Feroviar) către CFR S.A. și servicii de mentenanță către Metrorex.
Pe 31 decembrie 2021, între Metrorex și Alstom Transport SA s-a semnat un contract numit „Servicii de mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, pentru o perioadă de 15 ani”, conform datelor de pe platforma achizițiilor publice, e-licitatie.ro, consultate de FANATIK.
Valoarea contractului este una uriașă, de 2.452.440.564 lei (aproximativ 498,5 milioane de euro), cea ce înseamnă că Metrorex va plăti Alstom SA aproximativ 33,2 milioane de euro pe an pentru mentenanța garniturilor de metrou. Codul principal al achiziției este servicii de reparare și de întreținere a materialului rulant.
La descrierea achiziției se menționează că Alstom va afectua mentenanță standard pentru parcul de material rulant de generație veche (trenuri tip IVA) – aferent unui parcurs estimat de 16.020.000 km (1.068.000 km/an x 15 ani) și parcul material rulant de generație nouă (trenuri tip BM2, BM21 si BM3, alt tip de material rulant achiziționat în perioada contractuală) – aferent unui parcurs estimat de 121.500.000 km (8.100.000 km/an x 15 ani).
„Cantitatea de servicii de mentenanță standard poate fi revizuită ca urmare a modificărilor intervenite la nivelul necesității Achizitorului determinate de situații obiective din operare (modificarea intervalului de circulație, evenimente deosebite ce necesită modificarea programului de circulație, etc.).”, se menționează în caietul de sarcini.
“Suplimentarea cantității de servicii de mentenanță standard nu va depăși 30% din valoarea serviciilor de mentenanță standard ce fac obiectul contractului (cu utilizarea prețurilor unitare prevăzute în contract pentru serviciile de mentenanță standard -prețurile ofertate). Prețul ce va fi plătit efectiv aferent cantităților suplimentare de servicii va fi stabilit la momentul formulării solicitării Achizitorului, pe baza prețurilor unitare angajate contractual, cu aplicarea (după caz) a formulei de ajustare prin revizuire”, se mai arată în document.
Înainte de parafarea acestui contract de aproape jumătate de miliard de euro, Metrorex și Alstom au semnat alte două contracte, conform datelor consultate de FANATIK pe e-licitatie.ro. Pe 24 decembrie 2019, cele două părți au semnat contractul numit „Servicii de mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou”.
Valoare acestuia este de 191.758.500 lei (aproximativ 39 milioane de euro) și a avut o durată de un an, acoperind perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2020. Fix un an mai tîrziu, pe 24 decembrie 2020, Metrorex și Alstom SA au semnat contractul pentru „Servicii de mentenanță pentru ramele electrice de metrou și vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, începând cu data de 01.01.2021”.
Valoarea acestuia este mai mare decât a celui precedent, de 201.399.133,21 lei (aproximativ 41 milioane euro), iar durata a fost tot de un an, fiind valabil până la 31 decembrie 2021. Valoarea totală a celor trei contracte de mentenanță este de 2.845.598.197,21 lei, ceea ce înseamnă că Metrorex va plăti Alstom SA aproximativ 580 milioane de euro pentru 17 ani de servicii de mentenanță.