Declinul Euroins a început în martie, când Autoritatea de Supraveghere Financiară a stabilit retragerea autorizației de funcționare a Euroins, după ce a fost constatată starea de insolvență a acestui asigurator. De asemenea, din acel moment, ASF a făcut o cerere de deschidere a procedurii de faliment pentru Euroins.
Pe le lângă această cerere de faliment mai era solicitată numirea Fondului de Garantare a Asiguraților ca administrator interimar al Euroins. Tribunalul București a stabilit joi deschiderea procedurii de faliment, așadar polițele de asigurare emise de Euroins vor mai fi valabile doar până pe 8 septembrie 2023.
“Tribunalul București dispune deschiderea procedurii falimentului Euroins România Asigurare Reasigurare S.A. Polițele emise de societate, cu excepția celor de garanții, mai sunt valabile până la data de 8 septembrie 2023″, transmite ASF într-un comunicat, conform Avocatnet.ro. După ce vor expira aceste polițe, șoferii vor fi nevoiți să facă polițe noi.
Așa cum menționează sursa citată, din martie ASF a decis ”să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei. Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea FGA ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept”.
ASF a efectuat încă din 2020 mai multe acțiuni de control la Euroins, încă din februarie, și a aplicat firmei de asigurări peste 26 de sancțiuni, soldate cu amenzi ”totale de peste 16 milioane de lei, rezultate din 17 acțiuni de control”. Ulterior, aceste sancțiuni ale Euroins către ASF au fost confirmate de instanțele de judecată, deși Euroins a făcut contestație.
Conform datelor oficiale ASF, la 30 septembrie 2022 Euroins era lider în ceea ce privește asigurările obligatorii de răspundere civilă RCA, fiind vorba de o poliță de piață de peste 31%. Primul pas făcut de FGA a fost să retragă autorizația de funcționare Euroins, după care FGA a preluat activitatea Euroins, în condițiile în care FGA e ”un fond special de unde își pot acoperi pagubele cei care nu o mai pot face de la un asigurător în insolvență”.
Pentru că FGA nu poate acoperi integral daunele, doar până la valoarea maximă, asigurații pot obține mai mulți bani de la fondul de garantare în cazul în care asiguratorul e în insolvență, pentru că respectivul cuantum al plafonului de garantare a fost majorat la 500.000 de lei, conform legii.
Următorul pas a fost solicitarea de intrare în faliment, care a fost stabilit de Tribunalul București. Conform legii, polițele RCA și oricare poliță vor rămâne valabile timp de 90 de zile, adică până pe 8 septembrie 2023. Șoferii trebuie să știe, totuși, că în caz de accident pot exista constatări de soluționare amiabilă, care pot fi încheiate și electronic.
”Totuși, dacă doresc, șoferii asigurați la Euroins pot renunța oricând la asigurarea actuală și să încheie alta la un alt asigurător autorizat. Dacă nu există daune pe polița veche, șoferii vor putea să-și recupereze diferența de primă de la FGA. În funcție de fiecare etapă parcursă, FGA face actualizări privind situația Euroins și a polițelor încheiate”, mai transmite sursa citată.