News

Retrospectiva catastrofelor tehnologice din 2021. Ce companie a ieșit cu imaginea de-a dreptul șifonată

Tehnologia ne-a ținut companie și în cel de-al doilea an al pandemiei. Însă, în 2021, a avut și momente în care ne-a îngreunat viața. Scurgeri de date, atacuri ransomware sau scandalul Facebook sunt doar câteva.
31.12.2021 | 16:29
Retrospectiva catastrofelor tehnologice din 2021 Ce companie a iesit cu imaginea dea dreptul sifonata
ADVERTISEMENT

Au fost momente în acest an când tehnologia nu a funcționat sau nu a funcționat în totalitate – de la întreruperi uriașe de internet și atacuri de ransomware paralizante până la o serie de probleme pentru Meta, compania cunoscută anterior ca Facebook.

Retrospectiva catastrofelor tehnologice din 2021. Ce companie a ieșit cu imaginea de-a dreptul șifonată

CNN Business a făcut o listă cu unele dintre cele mai remarcabile catastrofe tehnologice din 2021:

Facebook și LinkedIn se confruntă cu scurgeri masive de date

În aprilie, experții în securitate cibernetică au declarat că informațiile personale a jumătate de miliard de utilizatori Facebook, inclusiv numere de telefon, zile de naștere și adrese de e-mail, au fost postate pe un site web folosit de hackeri.

ADVERTISEMENT

Facebook a declarat la acea vreme că aceleași date au fost raportate anterior ca fiind sustrase din profilurile oamenilor de „actori rău-intenționați” în 2019 – iar problema care a făcut posibil acest lucru a fost rezolvată în același an.

Incidentul a arătat încă o dată cât de vulnerabile pot fi companiile care colectează cantități masive de date personale.

ADVERTISEMENT

Tot în aprilie, LinkedIn a confirmat că detaliile disponibile public, extrase din aproximativ 500 de milioane de profiluri ale utilizatorilor săi, au fost oferite spre vânzare pe un site web de hackeri.

Linkedin a spus la acea vreme că baza de date de vânzare era „de fapt o agregare a datelor de la un număr de site-uri web și companii”. Compania a mai spus că „nu a fost o încălcare a datelor LinkedIn”.

ADVERTISEMENT

Aplicația Citizen identifică greșit un presupus incendiator

În mai, Citizen, o companie startup a cărei aplicație trimite alerte de criminalitate în timp real, a oferit o recompensă de 30.000 de dolari pentru a ajuta la determinarea persoanei care a declanșat un incendiu din Los Angeles.

Ponturi, inclusiv o fotografie a unui bărbat postată pe Signal, au determinat poliția să rețină un suspect. A fost o singură problemă: s-a dovedit că a fost identificat greșit.

ADVERTISEMENT

Compania a folosit un nou produs în aplicația sa numit OnAir pentru a difuza informațiile despre suspect, dar a spus că nu și-a respectat propriile protocoale de verificare înainte de a circula informațiile.

Atacurile ransomware devin mari probleme

Anul acesta, atacurile ransomware – în care hackerii au acces la un sistem informatic și, în esență, țin o companie ostatică pentru bani – au crescut brusc, în special cele care vizează afaceri și infrastructura critică.

Un atac major din mai a evidențiat vulnerabilitatea infrastructurii SUA la astfel de crime: Colonial Pipeline.

Una dintre cele mai mari conducte de combustibil din SUA, Colonial Pipeline a fost forțată să oprească operațiunile atunci când rețeaua sa a fost lovită de un atac cibernetic, care a fost posibil, aparent, prin accesarea unei parole compromise de către hackeri.

CEO-ul Colonial Pipeline a recunoscut mai târziu că a plătit o răscumpărare de 4,4 milioane de dolari pentru a recăpăta controlul rețelei companiei.

În iunie, anchetatorii americani de la Departamentul de Justiție au declarat că au recuperat 2,3 milioane de dolari în criptomonede plătite hackerilor care se aflau în spatele atacului Colonial Pipeline.

Două întreruperi (scurte) distrug o mare parte a internetului

S-a întâmplat de două ori în mai puțin de două săptămâni: ramuri mari de internet s-au prăbușit, distruse de întreruperi la companiile de tehnologie despre care majoritatea oamenilor nici măcar nu au auzit.

Întreruperile au fost detectate rapid și de scurtă durată, dar au subliniat cât de dependenți suntem de internet și cât de precar poate fi.

În primul rând, pe 8 iunie, nenumărate site-uri web, inclusiv Reddit, CNN, Amazon și multe altele, au picat din cauza unei întreruperi a rețelei de livrare de conținut Fastly.

Apoi, pe 17 iunie, o problemă la o companie similară, Akamai Technologies, a pus jos site-uri web, inclusiv cele aparținând Southwest Airlines, United Airlines, Commonwealth Bank of Australia și Hong Kong Stock Exchange.

Întreruperea Fastly a fost observată într-un minut și a durat mai puțin de o oră pentru majoritatea site-urilor web afectate, în timp ce Akamai a informat clienții despre problema în câteva secunde și a reușit să o remedieze în termen de patru ore (și compania a spus că cei mai mulți clienți afectați au fost offline doar pentru minute).

Acestea nu au fost singurele eșecuri mari de internet ale anului: în decembrie, serviciul de cloud computing al Amazon a suferit trei întreruperi care au dus la probleme pentru Disney+, Slack, Netflix, Hulu și multe altele.

De asemenea, a perturbat operațiunile logistice ale Amazon în timpul sezonului de vacanță.

Ziua groaznică a Facebook

Luni, 4 octombrie, a fost îngrozitoare pe mai multe fronturi pentru compania care avea să fie redenumită în curând Meta.

Cu o seară înainte, denunțătoarea Facebook Frances Haugen și-a dezvăluit identitatea pe un segment „60 de minute”, susținând că compania știa cum au fost folosite rețelele sale sociale pentru a răspândi dezinformare, discursuri instigatoare la ură și violență.

Haugen a fost anterior sursa anonimă a cărei scurgere de mii de pagini de documente interne către The Wall Street Journal a dus la o serie de dezvăluiri, cunoscute sub numele de The Facebook Files, începând din septembrie.

Apoi, luni, o întrerupere majoră a închis Facebook, WhatApp și Instagram ore întregi, pe care le-a pus pe seama „modificărilor de configurare”.

Acțiunile sale s-au prăbușit în tranzacționare, în timp ce compania se confrunta cu problemele concomitente ale unei întreruperi și a ecourilor la apariția lui Haugen la televizor.

Și s-a pregătit pentru mai multe controale ale autorităților de reglementare, deoarece Haugen urma să depună mărturie a doua zi în fața membrilor Congresului.

În aceeași zi compania a cerut și respingerea unei plângeri antitrust care fusese depusă împotriva acesteia de către Comisia Federală pentru Comerț.

Ziua a prevestit mai multe în acea lună. La sfârșitul lunii octombrie, un consorțiu de 17 organizații de știri din SUA a început să-și publice propriile materiale bazate pe documente incluse în dezvăluirile făcute Comisiei pentru Valori Mobiliare și Burse și furnizate Congresului în formă redactată de consilierul juridic al lui Haugen.

Consorțiul a analizat versiunile redactate primite de Congres.

Aceste materiale au inclus detalii despre modul în care grupurile coordonate folosesc Facebook pentru a stimula violența (cum ar fi insurecția din 6 ianuarie) și cum traficanții de oameni folosesc rețeaua socială pentru exploatarea oamenilor.

Facebook a încercat în mod repetat să o discrediteze pe Haugen și a spus că mărturia și rapoartele ei despre documente caracterizează greșit acțiunile și eforturile sale.

Zillow învață o lecție grea despre estimarea prețurilor caselor cu inteligența artificială

În noiembrie, Zillow a anunțat că își va închide afacerea de schimburi de case, Zillow Offers, invocând „imprevizibilitatea în prognoza prețurilor caselor” care „depășește cu mult” ceea ce se așteptase compania.

Vestea a fost o recunoaștere uimitoare a înfrângerii companiei de listare imobiliară, care a suferit o cădere a acțiunilor cu 304 milioane de dolari în al treilea trimestru și a declarat că intenționează să reducă 2.000 de locuri de muncă – un sfert din personalul său.

Dar a marcat, de asemenea, o schimbare bruscă față de începutul anului, când compania părea atât de încrezătoare în capacitatea sa de a folosi inteligența artificială pentru a estima valorile caselor, încât a spus că așa-numitul „Zestimate” va acționa, pentru anumite case, ca o ofertă inițială în numerar pentru a cumpăra o proprietate.

Tesla „condus complet autonom” îi sperie pe șoferi

CEO-ul Tesla, Elon Musk, a promovat de mult software-ul companiei de vehicule electrice pentru „conducere autonomă completă”.

Cu toate acestea, până la sfârșitul anului 2021, nu este încă pe deplin autonomă – mai degrabă oferă funcții de asistență a șoferului care impun utilizatorilor să fie de acord că trebuie să rămână atenți la volan în cazul în care trebuie să preia conducerea.

În plus, doar un număr mic de șoferi Tesla au reușit să o încerce până acum, inclusiv un grup de clienți care au plătit 10.000 de dolari fiecare pentru acces la versiunea „beta” a funcției.

Și, deși funcția poate suna fantastic, șoferii care au folosit-o au declarat pentru CNN Business în noiembrie că, dincolo de factorul wow, adesea nu sunt siguri de ce vor face mașinile lor în continuare – o perspectivă terifiantă atunci când ești la volanul un vehicul care cântărește mii de kilograme.

CNN Business a încercat funcția pe un Tesla Model 3 pe străzile orașului New York în noiembrie și rezultatele au fost, uneori, înfricoșătoare: software-ul a încercat să conducă mașina într-un camion UPS pentru a evita un biciclist, a încercat să conducă pe partea greșită. de drum și aproape că a lovit un gard, printre alte probleme.

ADVERTISEMENT
Tags: