News

Câte mașini cumpără ANAF ca să-i urmărească pe românii bănuiți de evaziune fiscală. Flota Fiscului va depăși 600 de autovehicule, a căror întreținere costă enorm

Agenția Națională de Administrare Fiscală are în plan achiziționarea unor autovehicule care să completeze flota de mașini a instituției.
17.02.2023 | 09:33
Cate masini cumpara ANAF ca sai urmareasca pe romanii banuiti de evaziune fiscala Flota Fiscului va depasi 600 de autovehicule a caror intretinere costa enorm
Agenții antifraudă ai Fiscului sunt trimiși în misiuni pentru verificarea bunurilor și afacerilor cetățenilor bănuiți de evaziune fiscală Colaj foto: FANATIK Sursa foto: Facebook ANAF
ADVERTISEMENT

Fiscul a demarat încă de anul trecut mai multe controale la persoanele juridice și fizice suspectate de evaziune fiscală. Acestea s-au intensificat la începutul lui 2023, în contextul în care România se află pe ultimele locuri din Europa în privința încasărilor de taxe la bugetul statului. De exemplu, conform unor date valabile pentru 2021, România colectează taxe de 27% din PIB, în timp ce media europeană este de 42%.

ANAF va cumpăra 16 mașini cu 1,5 milioane lei

Pentru a efectua aceste controale, agenții Fiscului au nevoie de mobilitate, astfel că parcul auto al instituției este unul de aproape 600 de autovehicule. Pe 8 februarie 2023, conform informațiilor de pe platforma achizițiilor publice, e-licitatie.ro, consultate de FANATIK, ANAF a postat un anunț de participare pentru participarea la o licitație ce are ca obiect „Autoturisme pentru parcul auto al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală – aparat propriu”.

ADVERTISEMENT

Este vorba de achiziția a 16 mașini, iar valoarea contractului cu o durată de 5 luni este de 1.546.218,6 lei (aproximativ 310.000 euro), ceea ce înseamnă că prețul mediu al unui autoturism va fi de 96.338 lei, adică aproximativ 19.500 euro. Termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru 15 martie 2023. Locul principal de furnizare este depozitul furnizorului/ filialei/ afiliat furnizorului din București.

“În prezent, în parcul comun al Agenției Naționale de Administrare Fiscală nu există suficiente mijloace de transport pentru acoperirea tuturor necesităților operative ale instituției, în vederea rezolvării cu operativitate a solicitărilor de deplasare, cu costuri minime, atât ale salariaților în interes de serviciu, care desfășoară activități de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal în scopul prevenirii, descoperirii și combaterii oricăror acte și fapte interzise de lege și participi, în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere și instituții specializate, la acțiuni de depistare și combatere a activităților care generează fenomene de evaziune și fraudă fiscală, cât și între structurile instituției care funcționează în diverse locații amplasate atât în București cât și în țară.”, se menționează în caietul de sarcini.

ADVERTISEMENT

„Prin achiziționarea de autoturisme noi vor fi preîntâmpinate eventuale blocaje în deplasările salariaților în interes de serviciu, care desfășoară activități de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal.”, se mai scrie în document. Cu toate acestea, parcul auto al Fiscului este unul numeros, dovadă fiind o altă achiziție efectuată în urmă cu aproape un an.

ANAF a plătit 7,8 milioane euro pentru service-ul mașinilor din dotare

În ianuarie 2022, ANAF a semnat un contract pentru „Servicii auto (revizii tehnice, reparații, întreținere, tinichigerie, vopsitorie, vulcanizare, inspecții tehnice periodice și tractări) pentru autovehiculele din parcul auto al Agenției Naționale de Administrare Fiscală – aparat propriu”, durata acestuia fiind de 4 ani, iar achiziția este împărțită în opt loturi, în funcție de nevoile centrelor județene ale Fiscului.

ADVERTISEMENT

Astfel, conform datelor de pe platforma achizițiilor publice, consultate de FANATIK, este vorba despre 590 de mașini ale Fiscului din toată țara, împărțite după cum urmează: lotul 1 (București – 231 mașini), lotul 2 (Suceava – 47 mașini), lotul 3 (Constanța – 76 mașini), lotul 4 (Alexandria – 47 mașini), lotul 5 (Târgu-Jiu – 44 mașini), lotul 6 (Deva – 43 mașini), lotul 7 (Oradea – 56 mașini) și lotul 8 (Sibiu – 46 mașini).

ANAF a semnat opt contracte cadru, cu furnizori diferiți, valoarea totală a acestora fiind de 27.284.022,6 lei, dar cu contractele subsecvente semnate pe parcurs s-a ajuns la o valoare totală a achiziției de 38.516.085 lei, adică aproximativ 7,8 milioane euro. Cel mai mult a costat service-ul pentru cele 231 de mașini din București, plătindu-se numai puțin de 14.206.050 lei (aproximativ 2,9 milioane euro).

ADVERTISEMENT

Șeful Fiscului a declarat că vor fi verificați 561.000 de români

Activitatea asiduă a ANAF a început din vara lui 2022, când instituția condusă de Lucian Heiuș a demarat controale numeroase pentru depistarea evaziunii fiscale. „Eu am spus că începând cu 1 iulie o să intensificăm foarte mult aceste gen de controale, pentru că în urma unei analize de risc făcută pe 4 ani de zile, din 2016 până în 2019 am ajuns la acele cifre, care se regăsesc undeva la 561.000 de români, undeva în jur de 20 de miliarde de euro”, a declarat Heiuș la Digi 24.

„Venitul declarat îl avem. Se verifică apoi, de exemplu, achizițiile de mobile sau imobile – mașini, terenuri, clădiri, case, apartamente. Avem acces la bazele de date ale fiecărei primării din România. Vedem cum evoluează banii din conturi. Există protocoale între ANAF și băncile din România și avem acces la conturile personale. Vedem cu cât ai început, la cât s-a ajuns. E un lucru simplu de obținut.”, a mai spus șeful Fiscului.

La începutul lui 2023, Lucian Heiuș a lăsat să se înțeleagă că acțiunile Fiscului se vor intensifica: „Dacă nu verificăm și persoanele fizice și cele juridice nu facem nimic sau facem doar pe jumătate. Știu că ANAF a creat multe probleme pentru mulți dintre voi și cred că vor crea în continuare. Nu am început încă niște controale foarte puternice pe teren. În perioada următoare veți vedea niște amenzi drastice pentru unele domenii”.

ADVERTISEMENT