News

Câte tramvaie și autobuze are Bucureștiul! Parcul STB, probleme cu nemiluita

11.05.2021 | 17:11
Cate tramvaie si autobuze are Bucurestiul Parcul STB probleme cu nemiluita
Primăria Capitalei a cumpărat 100 de tramvaie noi, dar parcul STB are nevoie de mult mai multe. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

FANATIK îți spune câte tramvaie și autobuze are Bucureștiul, un oraș pentru care traficul reprezintă cea mai mare problemă. De altfel, toți cei care locuiesc în Capitală se plâng de timpii mari petrecuți în mașină. Se întâmplă lucrul acesta și pentru că transportul în comun este unul departe de marile orașe europene. 

Fostul primar, Gabriela Firea a bătut monedă pe o adevărată revoluție în trafic. Social democrata a semnat mai multe contracte cu turcii de la Otokar, înțelegeri acuzate din plin de consilierii PNL și USR.

ADVERTISEMENT

Pe lângă contrele politice, oamenii au reprezentat cel mai bun juriu. Aceștia au taxat-o fără milă pe Gabriela Firea atunci când a dat undă verde pentru banda unică a RATB-ului amenajată la intrarea în Bucuresti pe DN1.

Câte tramvaie și autobuze are Capitala!

De asemenea, fostul edil a fost aplaudat la scenă deschisă și a adunat voturi cu nemiluita pentru proiectele pilot care ofereau prim planul transportului în comun. Astfel, mai multe linii intens circulate au fost protejate și circulația s-a ameliorat.

ADVERTISEMENT

„Am găsit un parc auto insuficient, învechit, pus pe butuci, cum se spune. În ciuda obstacolelor ridicate de o legislație greoaie, precum și de interesele economice deloc de neglijat, am reușit să înnoim flota STB cu 830 de vehicule”, anunța Gabriela Firea la capătul celor patru ani de mandat.

Sursa foto – colaj Fanatik

Nu același lucru l-a transmis și cel care i-a luat locul. Nicușor Dan a acuzat-o în termeni duri pe Firea și a găsit-o principal vinovată pentru traficul din oraș.

ADVERTISEMENT

“Un cuvânt despre fosta administraţie, dacă nu s-ar fi încăpăţânat să insiste să dea în mod nelegal acest contract unei firme turceşti şi ştiţi că s-a pronunţat şi CNSC-ul, s-a pronunţat şi Curtea de Apel Bucureşti, am fi avut aceste tramvaie începând cu vara anului 2020”, a spus noul primar.

100 de tramvaie noi pentru București

Între timp, Primăria Capitalei a semnat contractul de furnizare a 100 de tramvaie realizate de Astra Arad, primul vehicul urmând a fi livrat în luna august a anului viitor.

ADVERTISEMENT

“Am semnat contractul cu Astra Arad pentru furnizarea a o sută de tramvaie în Bucureşti. Este vorba despre un contract cu valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, bani europeni. Sunt bucuros pentru că facem un pas înainte în modernizarea transportului public – şi segmentul de tramvai este, de departe, cel mai rămas în urmă”, a declarat primarul general Nicuşor Dan.

Sursa foto – ALEXANDRU DOBRE/ MEDIAFAX FOTO.

Conform acestuia, datele din contract arată că primul tramvai va fi furnizat în termen de 15 luni, respectiv în luna august a anului viitor, iar după livrarea prototipului vor fi livrate, lunar, patru tramvaie.

“Este vorba de tramvaie cu lungimea de 36 de metri, adică tramvaie mari, cele care sunt potrivite pentru Bucureşti, a adăugat Nicuşor Dan.

Vă readucem aminte că actualul primar spunea în luna martie că încă nu a semnat contractul pentru achiziția de tramvaie de la producătorul român Astra Vagoane, care câștigase licitația în asociere cu o firmă din China, pentru că pandemia a dus la o creștere a prețurilor față de oferta depusă de Astra în 2018.

Scandal pentru contractul care trebuie să ofere tramvaie Capitalei

De altfel, Primăria Capitalei a lansat licitația pentru achiziționarea celor 100 de tramvaie în luna decembrie a anului 2018. La aproape un an de zile distanță, instituția condusă atunci de Gabriela Firea a anuntat câștigătorul licitației.

Sursa foto – EDUARD VINATORU / MEDIAFAX FOTO

Turcii de la Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret A.S urmau să construiască și să livreze tramvaiele. Doar că, principalul adversar, Astra Vagoane a contestat rezultatul și Primăria a fost obligată să reevalueze ofertele primite.

Instituția nu a fost prea mulțumită de decizie și a contestat totul la Curtea de Apel, for care a respins definitiv cele spuse de reprezentanții Primăriei și au desemnat câștigătoare pe Astra Vagoane Călători, asociată cu o companie chineză.

Cum vor arăta noile tramvaie din București și unde vor circula

Tramvaiele noi ar urma să circule pe opt linii de tramvai din Capitală, aferente a tot atâtea subcontracte. Concret, toți cei care merg cu liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 și 55 vor avea parte de surprize de anul viitor.

Mai mult de atât, conform documentului de licitație, tramvaiele vin echipate cu instalație de numărare a călătorilor, ceea ce ar face aproape imposibilă înșelarea sistemului de bilete și abonamente.

Sursa foto – ALEXANDRU DOBRE / MEDIAFAX FOTO

Interesant este că cele 100 de tramvaie nu reprezintă și rezolvarea traficului. Chiar directorul general al Societății de Transport București, Adrian Criț spunea că în București este nevoie de cel puțin 400-450 de tramvaie.

De asemenea, în bugetul Primăriei Capitalei nu sunt bani și pentru modernizarea căii de rulare de pe liniile 40 și 55. Din cei aproximativ 150 km de linie de tramvai, cât sunt în prezent București, au mai rămas de modernizat 50.

Problema este că prețul modernizării unui kilometru de linie de tramvai se ridică la aproximativ șapte milioane de euro. Totalul ar fi de 350 de milioane de euro, bani de care momentan Primăria nu dispune.

Câte tramvaie și autobuze sunt în parcul STB

Concret, parcul STB este compus în acest moment din 2.155 de vehicule. Vorbim despre 483 de tramvaie, din care 292 sunt în parc activ.

De asemenea, Capitala se bazează pe 265 de troleibuze, 181 dintre ele fiind parc activ și 1.534 de autobuze, 1.311 fiind folosibile în orice momente.

Sursa foto – ALEXANDRU DOBRE / MEDIAFAX FOTO

Conform reprezentanților STT, vehiculele cu tracțiune electrică reprezintă aproape 50% din capacitatea de transport. În ceea ce privește vechimea medie a parcului, cea mai mare este la tramvaie, de 17 ani, în vreme ce la troleibuze este de 16,5 ani iar la autobuze – de 8,1 ani.

”Cantitatea de tramvaie licitată nu ajută decât la înlocuirea unui sfert din parcul circulant. Necesarul de tramvaie pentru București este mult mai mare de atât. Ar trebui un parc de 400-450 de tramvaie, pentru a acoperi inclusiv planurile de extindere a rețelei.

Avantajele evidente ar fi reducerea intervalului de succedare, creșterea confortului călătoriei și, pe cale de consecință, creșterea gradului de utilizare a acestui mod de transport ecologic”, atrăgea atenția directorul general al STB.

ADVERTISEMENT