Câţi bani a cheltuit PNL în campania de la alegerile locale. Cele mai costisitoare eșecuri ale liberalilor

SPECIAL FANATIK
Adrian Ilie   
în HotNews
24/11/2020, 18:56
Câţi bani a cheltuit PNL în campania de la alegerile locale. Cele mai costisitoare eșecuri ale liberalilor SPECIAL FANATIK
PNL a folosit aproape 10 milioane de euro în campania de la locale/ Foto: Inquam Photos - George Călin

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a început să publice rapoartele detaliate de venituri și cheltuieli ale partidelor politice la alegerile locale din 27 septembrie. Până acum, sumele cele mai mari pentru campanie au fost utilizate de către PNL, anume peste 45 milioane de lei.

Liberalii nu par să se fi înglodat în datorii cu ocazia alegerilor locale, cheltuielile candidaților partidului  nedepășind veniturile PNL în perioada campaniei: 48.168.000 de lei venituri față de 45.337.000 de lei cheltuieli.

Cifrele publicate de AEP în Monitorul Oficial arată însă diferențe notabile între organizațiile județene în ce privește cheltuielile de campanie.

PNL a cheltuit un sfert de buget pentru campania online

Organizația centrală a partidului a cheltuit în perioada de referință circa 1.697.000 lei, mai puțin însă decât sumele alocate de organizația din Iași, unde victoria repurtată de PNL a costat aproximativ 1.920.000 de lei. Înlăturarea dominanției PSD din Constanța a fost plătită și ea cu un preț destul de piperat, 1.500.000 de lei.

În Timiș, PNL a pierdut primăria municipiului reședință de județ, chiar dacă organizația județeană a cheltuit 1.920.000. Situația s-a repetat și într-un fief tradițional al dreptei, județul Alba, în pofida celor 548.000 de lei alocați. În schimb, în  județul Covasna unde dominația UDMR este de neclintit, liberalii nici măcar nu s-au obosit să arunce banii pe fereastră, costurile totale ale campaniei din județ fiind de numai 35.000 de lei.

Organizația de București a cheltuit 485.000 de lei, însă este de menționat că fiecare organizație de sector a avut buget distinct care s-a apropiat de valoarea bugetului organizației municipale.

Structura defalcată a cheltuielilor arată creșterea importanței publicității electorale online, mai ales că epidemia a limitat și posibilitatea campaniilor door-to-door. Dacă pentru cheltuielile de promovare electorală la radiot/ TV/ presa scrisă au fost alocați 5.590.000 lei, pentru publicitatea electorală online au fost folosiți nu mai puțin de 13.973.000 lei.

Totuși, cei mai mulți bani s-au dus pentru pliante, broșuri și alte materiale de promovare, anume 16.659.000 lei. Alte cheltuieli au fost reprezentate de închirieri/ protocol/ servicii juridice și de consultanță ș.a. –  5.378.000, afișe – 2.494.000, sondaje – 1.188.000 și comisioane bancare – 52.000.

PMP, partid mic cu bani mulți

Deși un partid mic, PMP a avut un buget pentru campania trecută de aproape jumătate din cel pe care l-au avut liberalii la dispoziție. Veniturile partidului lui Traian Băsescu au totalizat 21.442.000 lei, iar cheltuielile 21.154.000 lei. Doar campania electorală a fostului președinte pentru primăria Capitalei a fost finanțată cu peste 1,1 milioane lei.

Pe lângă subvenția de la stat, bugetul a fost constituit din venituri proprii – 14.590.000 lei, împrumuturi – 3.421.000 lei și donații – 146.000 lei.

Prin comparație, bugetul PLUS, al partidului  condus de către Dacian Cioloș, apare ca fiind unul foarte modest, mai ales că, nefiind partid parlamentar, nu beneficiază de subvenții de la bugetul de stat. Astfel, veniturile au însumat 3.846.000, iar cheltuielile 3.652.000 lei

Închide ×