News

Câți bani au fost recuperați de clienții Blue Air, după suspendarea zborurilor. Ce spune compania despre reluarea activității

Compania Blue Air, care și-a suspendat zborurile în septembrie, susține că nu și-a abandonat clienții dar recunoaște că momentan nu are fonduri pentru toate rambursările.
16.11.2022 | 08:03
Cati bani au fost recuperati de clientii Blue Air dupa suspendarea zborurilor Ce spune compania despre reluarea activitatii
Blue Air și-a suspendat operațiunile de zbor la începutul lunii septembrie, provocând pierderi de zeci de milioane de euro clienților săi / Foto: Andreea Alexandru / Mediafax Foto / Hepta
ADVERTISEMENT

Despăgubirile clienților care au achiziționat bilete la zborurile anulate de Blue Air depind de reluarea operațiunilor companiei, au comunicat reprezentanții operatorului de transport aerian pentru FANATIK. Autoritățile române nu și-au dat încă acordul pentru reluarea zborurilor, susțin reprezentanții companiei.

Blue Air are sute de procese pe rolul instanțelor civile

La două luni după ce Blue Air și-a suspendat zborurile, câteva sute de pasageri au acționat compania în instanță sau încearcă să-și recupereze banii prin mijloacele convenționale obișnuite în astfel de situații.

ADVERTISEMENT

Pe de altă parte, Blue Air a contestat în instanță o amendă de 2.000.000 de euro pe care ANPC a dat-o operatorului la începutul lunii octombrie (a doua în acest an) chiar pentru încălcarea prevederilor legale din domeniul protecției consumatorului, în cazul promoțiilor oferite de companie din perioada anterioară suspendării activității.

Reprezentanți Blue Air susțin că aproximativ 11 milioane euro au ”plecat” către clienți

Într-un răspuns pentru FANATIK, reprezentanții companiei Blue Air arată că până în acest moment, clienții companiei au beneficiat de rambursări de aproximativ 11 milioane de euro.

ADVERTISEMENT

”Până la acest moment au fost create aproximativ 37.680 portofele electronice cu o valoare totală aproximativă de 6.000.000 euro. De asemenea, putem confirma că suma de 5.000.000 euro a fost rambursată direct prin procedura de chargeback către pasagerii Blue Air”, au arătat reprezentanții Blue Air pentru FANATIK.

Pasagerii afectați de problemele cu care se confruntă Blue Air au avut la dispoziție trei variante, propuse de companie: crearea unui portofel electronic, rambursarea sumei sau rerutarea pe un zbor disponibil în momentul reluării activității.

ADVERTISEMENT

Portofelul virtual Blue Air Wallbie este similar cu un card prepaid, care poate fi utilizat pentru rezervări sau servicii extra ale companiei. Aceste sume pot fi, cel puțin teoretic, rambursate în conturile clienților printr-un singur click.

Ce înseamnă chargeback, cea mai eficientă metodă de recuperare a banilor

Procedura de chargeback / refuz de plată poate fi activată în cazul în care clientul a făcut plata cu un card de credit direct către compania aeriană. În astfel de cazuri se pot deschide așa-zisele dispute bancare, în maxim 15 zile de la data primirii dovezii anulării zborului. Unele bănci au emis inclusiv un ghid în acest sens, pentru clienții păgubiți.

ADVERTISEMENT

Pe grupurile de Facebook înființate de clienții Blue Air, mai mulți utilizatori au confirmat, în ultimele zile, că au primit banii în conturi, ca urmare a procedurii de chargeback. Pe de altă parte, alți clienți susțin că nu și-au putut retrage banii din wallet, din cauza faptului că opțiunea respectivă nu era activă.

Blue Air: ”Nu dispunem de fondurile necesare. Așteptăm răspunsul autorităților”

Blue Air recunoaște că, în acest moment, nu dispune de suficiente fonduri pentru despăgubirea tuturor clienților afectați, și spun că acest lucru s-ar putea realiza abia în momentul în care activitatea se va relua.

”În acest moment compania Blue Air nu dispune de fondurile necesare, și așa cum am mai comunicat rambursarea sumelor datorate este un proces ce depinde esențial de reluarea activității companiei.

În prezent, acționariatul Blue Air a acceptat absolut toate condițiile impuse de investitori și ne aflăm în așteptarea răspunsului final al autorităților române. Ulterior, noii acționari vor putea comunica modalitatea în care va fi reluată activitatea Blue Air și când va fi reluată”, se mai arată în răspunsul Blue Air pentru FANATIK.

ANPC spune că peste 100.000 de clienți au avut de suferit

La începutul lunii octombrie, ANPC a comunicat că, în perioada 15 iunie 2022 – 12 septembrie 2022, peste 100.000 de consumatori din 23 de state membre ale Uniunii Europene au fost afectați, cu un prejudiciu total de 19,5 milioane euro. Același raport arăta, luna trecută, că doar 598 de rezervări (din 80.826) au fost rambursate, totalizând 115.016 euro. De asemenea, compania efectuase rambursări de 1,92 milioane euro (9,8%) în portofelul electronic.

Conducerea Blue Air susține că datele de mai sus nu erau corecte, și chiar a formulat o plângere penală pentru comunicare de informații false pe numele președintelui ANPC, Horia Constantinescu.

Blue Air ar fi trebuit să reia zborurile pe 10 octombrie, însă această dată a fost decalată, compania anunțând că se află în discuții cu potențiali investitori, cu creditori dar și cu guvernul României pentru a-și restructura profilul de capital, astfel încât să-și poată reîncepe operațiunile.

ADVERTISEMENT
Tags: