Chiar dacă este hulită de mulți, mai ales din cauza amenzilor primite, meseria de controlor în mijloacele de transport în comun rămâne în continuare la mare căutare în marile orașe din țară. Spre exemplu, numai în București, acest job este ocupat de cel puțin 300 de oameni, în ciuda remunerației pe care majoritatea o cataloghează drept rușinoasă.
În momentul de față, corpul de control al Societății de Transport București (STB) cuprinde nu mai puțin de 300 de controlori, oameni care se asigură în permanență ca locuitorii capitalei să aibă legitimații de călătorie, de fiecare dată când circulă cu autobuzele sau tramvaiele din oraș. Dintre acceștia, 113 sunt femei, în vreme ce 187 sunt persoane de sex masculin.
Potrivit datelor furnizate de reprezentanții companiei care operează întreaga rețea de transporturi publice din București, salariul net al unui controlor variază între 2.000 și 2.300 de lei lunar. În plus, aceștia sunt obligați să îndeplinească o anumită normă de amenzi aplicate în fiecare zi, motiv pentru care au înmulțit controalele și, în același timp, abuzurile, potrivit bucureștenilor.
În ultima vreme, tot mai mulți dintre pasageri reclamă nereguli ale controlorilor din mijloacele de transport în comun, întrucât – susțin ei, încearcă să-i amendeze chiar și pe cei care și-au plătit bilet. Spre exemplu, o tânără a fost protagonista unor scene desprinse parcă din filmele de acțiune, întrucât nu a fost lăsată să-și valideze cardul imediat ce a urcat în autobuz. Ba chiar s-ar fi ales cu o amendă usturătoare, dacă în apărarea sa nu ar fi sărit ceilalți pasageri.
În replică, angajații STB aruncă vina pe mai-marii companiei, acuzați că le impun o anumită normă de amenzi. „Controlorii sunt agresați, amenințați chiar de șefi. […] Pur și simplu le impun o normă: ‘Astăzi vreau să veniți cu 10 amenzi de persoană, astăzi vreau să veniți cu 3 amenzi de persoană”, a declarat un controlor cu peste 15 ani de experiență în cadrul instituției.