News

Câți bani le dăm austriecilor pentru șinele de tren, tramvai și metrou. În ultimul an s-au semnat contracte de 250 milioane euro

Firma austriacă Voestalpine Rail a câștigat contracte uriașe pentru a asigura infrastructura căilor de transport de la noi din țară.
20.12.2022 | 09:33
Cati bani le dam austriecilor pentru sinele de tren tramvai si metrou In ultimul an sau semnat contracte de 250 milioane euro
Voestalpine Rail Technology GmnH a semnat contracte cu STB, CFR și Metrorex pentru livrarea de șine Colaj foto: FANATIK Sursa foto: Facebook Metrorex, Voestalpine.com
ADVERTISEMENT

Chiar dacă Austria a respins aderarea României la spațiul Schengen, afacerile dintre cele două țări rămân la cote înalte. Pe 14 decembrie 2022, la doar cîteva zile după ce Austria și-a exprimat dreptul de veto în Consiliul European, o firmă din această țară, Voestalpine Rail Technology GmbH, a semnat un contract cu Societatea de Transport București SA pentru livrarea de șine de tramvai.

Ultimul contract semnat de austrieci este în valoare de peste două milioane euro

Valoarea contractului, conform datelor de pe platforma achizițiilor publice, e-licitatie.ro, consultată de FANATIK, este de 2.254.382 euro. „Achiziție șine cu canal și tip CF pentru calea de rulare a tramvaielor – 2 loturi” se menționează în descrierea succintă a achiziției. Lotul 1 este format din șine de tramvai  62R2 900V, cantitatea totală fiind de 49,6 tone, iar valoarea de 93.220 euro.

ADVERTISEMENT

O tonă din acest lot a costat, astfel, aproximativ 1.879 euro. Al doilea lot este format din șine tramvai 62R2 900A, cantitatea este de 1.252,4 tone, iar valoarea totală a achiziției este de 2.160.390 euro, ceea ce înseamnă că STB SA a achiziționat o tonă la prețul de 1725 euro. Voestalpine Rail Technology a mai semnat contracte pe sume uriașe cu companii de stat din România.

Cel mai mare s-a semnat pe 28 aprilie 2022, atunci când Compania Națională de Căi Ferate (CFR) SA a parafat un contract cadru în valoare de 1.118.919.205,8 lei (aproximativ 230 milioane euro), cu o durată de 4 ani, pentru șine de cale ferată, acestea fiind împărțite tot în două loturi, șine tratate termic și șine netratate termic. “În timpul exploatării, fiind în contact direct cu materialul rulant, șina CF este supusă în mod constant eforturilor transmise de acesta fiind provocate defecte atât în interiorul cât și la suprafața șinei”, se menționează în descrierea achiziției.

ADVERTISEMENT

„Șina CF este confecționată din oțeluri speciale cu caracteristici fizico-mecanice care să permită preluarea și transmiterea în siguranță a sarcinilor date de materialul rulant în circulație. În funcție de solicitările la care vor fi supuse în exploatare șinele sunt de diferite tipuri. Din punct de vedere al secțiunii transversale și din punct de vedere al durității, în C.N.C.F. ”C.F.R” S.A. s-a luat decizia de a uniformiza tipurile de șină cu care se echipează rețeaua de cale ferată acestea fiind tip 60E1 și 49E1 utilizate atât în aliniament cât și în curbe cu raze mai mici de 500 metri unde se vor introduce în cale șine cu duritate sporită prin tratament termic”, se mai arată în document.

Firma austriacă va livra peste 200.000 tone de șine de tren

Lotul 1, format din șine tratate termic tip 49E1 și 60E1, are o cantitate totală de 84.071,872 tone și o valoare totală de 504.431.232 lei. În document se menționează că vor fi și contrcate subsecvente, pentru cantități suplimentare. „Cantități estimate pe durata celui mai mare contract subsecvent: – minim: 1.633,781 tone. – maxim: 21.017,968 tone. Frecvența contractelor subsecvente: 2/an”, se mai menționează în contract.

ADVERTISEMENT

Lotul doi, format din șine netratate termic, de tip 60E1, are o cantitate totală de 115.795,840 tone și o valoare totală de 636.877.120 lei. La fel ca în cazul lotului 1, se menționează despre contractele subsecvente: “Cantități estimate pe durata celui mai mare contract subsecvent: – minim: 1.300,535 tone. – maxim: 28.948,960 tone. Frecvența contractelor subsecvente: 2/an”.

Voestalpine Rail Technology GmbH livrează nu doar șine de tramvai și cale ferată, ci și de metrou. Pe 21 mai 2021, conform datelor de pe e-licitatie.ro, consultate de FANATIK, firma austriacă a parafat un contract cadru în valoare de 41.211.424,8 lei (aproximativ 8,3 milioane euro), cu Metrorex SA, pentru o durată de 48 luni, obiectul achiziției fiind „Șină tip 49 şi şină tip 60”.

ADVERTISEMENT

Voestalpine are o filială în România

Între timp, s-au mai semnat două contracte subsecvente, unul în valoare de 1.910.880,13 lei (pe 30 august 2021), celălalt de 4.886.725,81 lei (pe 24 octombrie 2022). Astfel, valoarea totală a achiziției a ajuns la 48.009.030,74 lei, adică aproximativ 9,8 milioane euro. Un rezumat al celor trei mari contracte semnate de Voestalpine Rail Technology GmbH cu STB SA, CFR SA și Metrorex SA, arată că firma austriacă a încasat aproximativ 243 milioane de euro pentru livrarea de șine de tramvai, tren și metrou.

Firma din Austria a semnat primul contract în România în februarie 2016, pe vremea când se numea Voestalpine Schienen GmbH, pentru livrarea de șine de metrou către Metrorex. Acordul cadru a avut o valoare de 19.437.413,1 lei (aproximativ 4,3 milioane de euro), dar s-au mai semnat apoi trei contracte subsecvente (de 671.701,08 euro, 273.208,6 și 808.415,02 euro), ce au dus valoarea totală a achiziției la aproximativ 6 milioane de euro.

Ulterior, firma austriacă a mai semnat contracte cu CFR și Metrorex, valoarea totală a contractelor semnate cu companii din România fiind de aproximativ 280 milioane de euro. Voestalpine Rail Technology GmbH are o filială și în România, Voestalpine Railway System Romania, înregistrată în județul Buzău, singura companie furnizoare de schimbătoare și elemente de infrastructură pentru căile ferate, metrou, tramvai și companii cu linii industriale proprii. Și acestă firmă a încheiat contracte în valoare de aproximativ 230 milioane de euro, majoritatea cu CFR SA.

ADVERTISEMENT