News

Câți bani le dăm italienilor pentru modernizarea a 7 avioane. Contract uriaș semnat la final de an pentru aeronavele de peste 200 milioane de euro

Ministerul Apărării Naționale a semnat recent un contract pentru modernizarea celor șapte aparate de zbor C-27J Spartan, fabricate în Italia.
01.01.2023 | 10:03
Cati bani le dam italienilor pentru modernizarea a 7 avioane Contract urias semnat la final de an pentru aeronavele de peste 200 milioane de euro
Armata Română deține șapte avioane Spartan achiziționate în urma unui contract semnat acum 15 ani Colaj foto: Fanatik Sursa foto: Facebook Forțele Aeriene Române
ADVERTISEMENT

Armata Română are în dotare șapte avioane de transport C-27J Spartan, fabricate de compania italiană Alenia. În 2007, Ministerul Apărării Naționale a semnat un contract în valoare de 217 milioane de euro pentru șapte aeronave, iar primele avioane au fost livrate în 2010. În prezent, aparatele de zbor au rămas în urmă cu tehnologia, astfel că au nevoie de o upgradere a sistemelor aflate la bord.

Contractul semnat de Armata Română are o valoare de aproape 90 milioane de euro

De această problemă se ocupă Romtehnica, o direcție de export-import din cadrul Ministerului Apărării Naționale, care funcţionează ca o societate comercială cu capital integral de stat, MApN fiind unicul acţionar. Pe 16 decembrie 2022, Romtehnica a semnat un acord-cadru pentru servicii de „Modernizare a sistemului de avionică al aeronavelor C-27J din dotarea Ministerului Apărării Naționale”, conform platformei achizițiilor publice e-licitatie.ro, consultată de FANATIK.

ADVERTISEMENT

Contractul, întins pe o durată de 72 de luni, are o valoare de 88.700.000 euro, iar contractantul câștigător este firma Leonardo s.p.a. din Italia, specializată în servicii de mentenanță și modernizare de avioane. În document se menționează că serviciile vor fi executate la locația prestatorului în Italia. Armata Română plătește pentru modernizarea avioanelor aproape jumătate din prețul oferit pentru achiziționarea acestora.

De obicei, de mentenanța și repararea avioanelor Armatei Române se ocupă Societatea Romaero SA, cea mai mare companie din industria aerospațială și de apărare românească, din punctul de vedere al numărului de personal, a valorii activelor, portofoliului de clienți, și unul dintre cei mai importanți furnizori de produse și servicii pentru Forțele Aeriene Române. În prezent, Guvernul României supervizează planul de restructurare operațională a Romaero SA pentru perioada 2022-2031.

ADVERTISEMENT

În acest document se menționează că, în domeniul mentenanței de aeronave, “ROMAERO S.A. desfășoară activități de inspecție și întreținere pentru aeronavele tip Hercules C-130B/H, tip Antonov AN-26/AN-30 și Spartan ale Ministerului Apărării Naționale. ROMAERO S.A. a fost desemnată prin H.G. nr. 375/2003 „Centru Național de Service pentru aeronave C-130 Hercules” și deține Cod NATO de agent economic guvernamental, iar prin art.15 alin. (3) din Legea 232/2016, Centru de Mentenanță pentru aeronavele C 27 J Spartan și aeronavele AN-26/30”.

Primele două avioane vor fi modernizate în Italia

În planul de restructurare operațională se specifică faptul că Romaero SA va colabora cu italienii de la Leonardo pentru modernizarea și mentenanța aeronavelor Spartan: „La nivelul structurii se află în curs de implementare MOU nr. 2223/05.11.2019 (2 ani de valabilitate), cu extindere prin Amendamentul nr. 1/2021 până la data de 05.11.2024, care statuează condițiile colaborării între ROMAERO S.A. și Leonardo Aircraft Division pentru mentenanță de nivel complex, fabricație aerostructuri, modernizare avionică, asamblare de structuri pentru aeronavele C-27J Spartan, precum și pregătire și suport tehnic și dezvoltarea de noi capabilități industriale, în perspectiva exportului de bunuri și servicii”.

ADVERTISEMENT

Conform documentului consultat de FANATIK, colaborarea este etapizată astfel: „1. Modernizarea avionicii a 2 aeronave C-27J Spartan, concomitent cu pregătirea personalului român (aplicări de buletine service, controale și inspecții periodice complexe, șamd) în facilitățile Leonardo Aircraft Division, începând cu anul 2022; 2. Modernizarea avionicii a 5 aeronave C-27J Spartan, în perioada 2023-2027, în facilitățile și cu personalul ROMAERO S.A”.

Așadar, primele două aeronave vor fi modernizate în Italia, iar restul de cinci vor fi modernizate de Romaero cu personal român specializat în Italia, la compania Leonardo. Conform datelor oficiale, avionul C-27J Spartan are o lungime de 22,7 metri și poate transporta maximum circa 12 tone sau 60 de militari/48 de parașutiști. Aeronava este dotată cu două motoare cu elice turbopropulsoare Rolls-Royce AE2100-D2A și poate atinge o viteză de croazieră de 583 km/h la o altitudine de 6.000 metri, iar autonomia medie este de circa 4.000 de kilometri.

ADVERTISEMENT

Avioanele Spartan execută misiuni tactice

Forțele Aeriene Române dețin trei tipuri de avioane de transport, C-130 Hercules, AN26/30 și C-27J. Conform roaf.ro, site-ul oficial al Forțelor Aeriene Române, „Spartan este un avion proiectat şi construit de Alenia Aeronautica, menit să reprezinte o întreagă generaţie de avioane militare, de dimensiuni medii. Avionul C-27J este un aparat remarcabil în clasa din care face parte, cu capacitate manevrieră şi tactică superioară”.

„C-27 J Spartan execută misiuni tactice în operaţii de menţinere a păcii şi umanitare asigurând transportul aerian direct în teatru, ziua şi noaptea. Este capabil să transporte forţe, echipamente, vehicule, artilerie uşoară, elicoptere uşoare, diferite echipamente şi materiale şi să asigure desantarea/debarcarea forţelor pentru operaţii speciale, materialelor şi echipamentelor. Poate opera perioade lungi de timp fără sprijin direct de la baza de dislocare, în condiţii de relief şi climatice severe”, se mai menționează despre aeronavele Spartan.

“C-27J Spartan are caracteristici de supravieţuire proprii, datorită propulsiei puternice şi designului aerodinamic care oferă calităţi de pilotare excelente, precum şi datorită unei foarte bune manevrabilităţi. Mai mult, toleranţa prin construcţie la avarii, redundanţa sistemului, separaţia fizică din construcţie, izolarea şi blindarea componentelor importante fac din Spartan un avion robust”, mai este descris avionul aflat în dotarea Forțelor Aeriene Române.

ADVERTISEMENT