News

Câți bani plătește CFR-ul ca să taie pomii de lângă calea ferată. Opt regionale importante au probleme cu vegetația

Cum rezolvă CFR problema arborilor periculoși de lângă calea ferată. Compania vrea să plătească bani serioși ca să scape de întreaga situație
17.09.2022 | 07:43
Cati bani plateste CFRul ca sa taie pomii de langa calea ferata Opt regionale importante au probleme cu vegetatia
CFR plătește bani mulți ca să scape de pomii periculoși de lângă calea ferată. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Ziua și problema în cazul CFR-ului, o companie nevoită să răspundă constant provocărilor venite de peste tot. De data aceasta, instituția trebuie să rezolve situația arborilor deveniți periculoși, arbori care s-au întins până în apropiere de calea ferată. Culmea, Ministerul Transporturilor a vrut să rezolve pentru totdeauna lucrul acesta la jumătatea anului, dar proiectul a rămas prin sertare.

Cum a vrut CFR-ul să rezolve problema arborilor periculoși

Concret, în luna mai, lună în care vegetația abia începea să prindă contur, forul condus de Sorin Grindeanu a pus pe hârtie un plan prin care obligația tăierii arborilor revenea ocoalelor silvice. Schimbarea nu s-a mai petrecut niciodată și „beleaua” a rămas în cârca CFR-ului.

ADVERTISEMENT

Trebuie spus însă că această toaletare nu se poate face oricând. În primul rând, compania națională de transport este împiedicată chiar de lege. Astfel, potrivit unui articol conceput în 1998 și valabil încă, toaletarea, doborârea și îndepărtarea arborilor aflați în limita zonei de siguranță a infrastructurii feroviare și care periclitează elementele căii ferate și/sau circulația pe calea ferată se realizează, într-adevăr, de către CFR.

Doar că, totul se întâmplă în baza acordului ocolului silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau, după caz, al proprietarului. Mai exact, CFR este obligată să notifice în mod oficial ocolul silvic de apariția unor pericole pe calea ferată.

ADVERTISEMENT

Din momentul în care primește înștiințarea, ocolul trebuie să își exprime acordul scris și să asigure marcarea arborilor destinați tăierii. Are cel mult 30 de zile la dispoziție să facă acest lucru, zile în care reprezentanții trebuie să meargă la fața locului și să constate problema. Dar și zile în care trenurile de marfă sau călători continuă să treacă pe lângă arborii periculoși.

Ce spune legea despre vegetația de lângă calea ferată

Potrivit legilor, înălțimea maximă permisă a oricărui arbore existent în zona de siguranță a infrastructurii feroviare este egală cu distanța dintre baza arborelui și cea mai apropiată șină de cale ferată minus trei metri.

ADVERTISEMENT

De asemenea, distanța maximă permisă, măsurată în plan orizontal, între extremitatea oricărui element de vegetație aflată în zona de siguranță a infrastructurii feroviare și cea mai apropiată șină de cale ferată este de trei metri, situație aproape imposibil de gestionat pe timpul verii în zeci de stații sau în apropierea lor.

Câți bani scoate CFR-ul din buget ca să taie arborii

Disperați, oamenii din teritoriu au transmis problema mai întâi la regionala de care aparțin, apoi totul a ajuns în Ministerul Transporturilor. Eventualele furtuni de toamnă au făcut ca autoritățile să ia prima decizie importantă. Astfel, pe site-ul oficial de licitații, CFR-ul a postat un anunț pentru selecția firmelor care să taie pomii în vecinătatea căii ferate.

ADVERTISEMENT

Ofertele sunt așteptate până la jumătatea lunii octombrie, dată la care se va decide câștigătorul. Important este că lucrările sunt defalcate pe opt loturi, opt mari regionale. Cea mai ieftină ar putea fi la Constanța, acolo unde sunt alocați numai 392.160 lei. Pentru Galați s-ar putea folosi 599.520 lei, în timp ce pentru București s-au pregătit 2.732.640 lei. Brașovul e în topul banilor cu peste 18 milioane de lei. Totalul este de 40 de milioane.

De remarcat că toate contractele reprezintă acorduri cadru pe patru ani. Mai trebuie spus că la desemnarea câștigătorului, prețul ofertei are o pondere de 90%. În același timp, durata de prestare a serviciilor este cotată la 10%.

ADVERTISEMENT
Tags: