Potrivit datelor oficiale publicate pe site-urile celor două Camere ale Parlamentului, în perioada aprilie 2021 – martie 2022, parlamentarii au primit 11.535.137 lei sub formă de diurnă. La o analiză mai atentă, reiese faptul că numai o mică parte din această sumă se încadrează în ceea ce ar reprezenta diurna pentru o companie oarecare din mediul privat.
Din cele 11,5 milioane, Senatul a plătit în cele 12 luni ale perioadei de referință suma de 2.473.217 lei, iar Camera Deputaților 9.061.920 de lei. Diferența este explicabilă prin numărul mai mare de deputați decât cel al senatorilor.
„Deputaţii şi senatorii prezenţi la lucrările Parlamentului, care nu au domiciliul în Bucureşti sau în județul Ilfov, primesc o diurnă de deplasare, pe zi, de 2% din indemnizaţia lunară brută prevăzută pentru deputat sau senator”, prevede articolul 41 din Statutul deputaților și senatorilor.
Diurna se acordă și în alte trei situații dacă senatorii și deputații:
a.efectuează deplasări în ţară din însărcinarea preşedintelui Camerei Deputaţilor sau al Senatului, a birourilor permanente ale celor două Camere, a birourilor comisiilor permanente sau a liderilor grupurilor parlamentare;
b.nu domiciliază în circumscripţiile electorale în care au fost aleşi, pe timpul deplasării în aceste circumscripţii, în vederea îndeplinirii activităţilor legate de desfăşurarea mandatului;
c.deputaţii şi senatorii care reprezintă organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, care se deplasează în alte localităţi din ţară, în afara celei de domiciliu, pentru activităţile legate de exercitarea mandatului.
De asemenea, diurna se mai acordă și celor care, în timpul vacanțelor parlamentare, se deplasează în circumscripțiile în care au fost aleși, altele decât cele în care au domiciliul, sau la Bucureşti, pentru îndeplinirea unor sarcini legate de exercitarea mandatului.
Potrivit Dicționarului explicativ al limbii române, diurna reprezintă „indemnizație plătită unui angajat pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în altă localitate în interes de serviciu.” La prima vedere, pare evident că un parlamentar care vine din provincie la București are cheltuieli apreciabile de deplasare care să justifice acordarea diurnei, pe lângă indemnizația primită pentru munca prestată în folosul nației.
Numai că multitudinea de decontări de care beneficiază parlamentarii fac inutilă acordarea diurnei doar pentru că un parlamentar vine la muncă dimineața. În primul rând, cheltuielile cu cazare, fie la hotel, fie într-o locuință închiriată, sunt decontate separat de diurnă. Apoi nu există niciun motiv ca banii din diurnă să fie utilizați pentru transport întrucât călătoriile cu trenul ale parlamentarilor sunt gratuite. De asemenea, este gratuită și o călătorie dus-întors cu avionul în fiecare săptămână, astfel încât parlamentarii din județele îndepărtate să nu piardă prea mult timp pe tren.
În condițiile în care transportul și cazarea sunt oricum plătite separat din bani publici, se pune în mod legitim întrebarea pentru ce se plătește diurnă pentru toți parlamentarii, nu doar pentru cei care se deplasează din localitatea de domiciliu în circumscripția în care au fost aleși. Chiar și pe site-urile Camerelor sunt prezentate separat diurnele acordate pentru deplasările în circumscripțiile electorale și cele plătite doar pentru faptul că un parlamentar vine la muncă în ziua respectivă.
Diferența de bani dintre cele două tipuri de diurnă este uriașă: 1.071.126 lei pentru deplasările în circumscripții față de 10.464.011 lei pentru simplul fapt că parlamentarii vin la ședințe. Este un raport de aprope 1 la 10 între ceea ce înțeleg toți românii prin diurnă și ceea ce ce înțeleg parlamentarii ca fiind „cheltuieli de deplasare în interes de serviciu”.
În perioada menționată, cea mare sumă lunară acordată pentru deplasarea la lucrările Parlamentului a fost de 1.056.267 lei, în martie 2022, de către Camera Deputaților. Din fericire, parlamentarii mai intră și în vacanță și stau mai mult pe la casele lor astfel că și sumele pentru diurnă sunt mai mici. De exemplu, în iulie 2021 au fost decontați către deputați doar 171.738 lei.
Lejeritatea cu care a fost lărgit conceptul de „diurnă” în cazul parlamentarilor este doar un exemplu privind modul cel puțin neglijent în care Legislativul de la București tratează banul public. Situația este încă mai gravă în ce privește sumele forfetare acordate pentru funcționarea birourilor parlamentare. Este vorba de aproape 80.000.000 lei anual dintre care doar pentru jumătate se cer documente justificative.