News

Câți bani vrea să plătească CFR Călători pentru salubrizarea vagoanelor. Curățenia ar urma să fie asigurată pentru jumătate de an

CFR Călători, sute de mii de euro pentru salubrizarea vagoanelor. Compania vrea ca în acest fel să asigure curățenia preț de șase luni de zile
30.09.2022 | 09:33
Cati bani vrea sa plateasca CFR Calatori pentru salubrizarea vagoanelor Curatenia ar urma sa fie asigurata pentru jumatate de an
CFR Călători, sume impresionante pentru igienizarea vagoanelor. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Vara lui 2022 a fost una dificilă pentru CFR Călători, în condițiile în care oamenii s-au plâns de lipsa aerului condiționat din vagoane, dar și de felul în care acestea se prezintă. De altfel, mai multe imagini au devenit virale în mediul online, imagini în care mizeria părea ca la ea acasă în garniturile de tren. Cu toate acestea, compania a anunțat constant licitații pentru salubrizarea vagoanelor.

Ce a găsit ANPC-ul în vagoanele CFR Călători

Milioane de euro au fost direcționate în ultima perioadă pentru rezolvarea problemei, dar rezultatul a rămas în aer. Chiar și ANPC-ul a transmis că vagoanele sunt, de fapt, spălate și igienizate pe hârtie, realitatea fiind cu totul alta. În luna iulie, Horia Constantinescu, preşedintele instituției a transmis că a verificat trenurile din zona Bucureşti şi comercianţii din Gara de Nord.

ADVERTISEMENT

Acesta a explicat că a primit de-a lungul timpului mai multe sesizări referitoare la condiţiile de deplasare cu trenul. Așa că ANPC-ul a mers la CFR Călători, în Gara de Nord, Depoul Griviţa și Depoul revizie de vagoane Bucureşti – Basarab.

„Întreaga situaţie trebuie reevaluată. Plecând de la nesimţirea unor cetăţeni, până la recepţiile făcute pe genunchi, toate trebuie gestionate corect. Se spală vagoane pe hârtie şi se sting ţigări pe scaune! Punctual trebuie sancţionate lucrurile: disciplinar sau poate chiar penal!”, avea să spună șeful ANPC.

ADVERTISEMENT

Pavimentul din tren neigienizat, tapiţeria scaunelor ruptă sau murdară, existenţa unor coşuri de gunoi neigienizate, ferestrele vagoanelor cu geamuri murdare și depuneri grosiere de praf, dar și prezenţa, în compartimente a unor resturi alimentare sau a gumei de mestecat lipită pe paviment şi scaune au fost printre cele descoperite de inspectori.

De asemenea, aceștia au observat și o igienă necorespunzătoare în zona toaletelor, existenţa unor resturi menajere îndesate în grilajul sistemului de ventilaţie sau folosirea unor produse de curăţat fără elemente de identificare.

ADVERTISEMENT

Ce sumă impresionantă plătește CFR Călători pentru curățenia din vagoane

Interesant este că verificarea ANPC-ului a venit la nici șapte zile de la anunțul CFR Călători pentru o nouă licitație. Astfel, pe la jumătatea lunii iulie, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat un anunț ce avea ca obiect ”salubrizare vagoane de călători”.

Valoarea totală estimată a contractului de tip acord-cadru ce se dorea atunci încheiat pentru un an era cuprinsă între 1.328.415 și 16.402.480 de lei, adică echivalentul a 270.000, respectiv 3,3 milioane de euro.

ADVERTISEMENT

De curând, CFR Călători a lansat o nouă procedură de achiziție pentru salubrizarea vagoanelor sale din trei revizii și două posturi de revizie. Vorbim despre alți 1.825.385 de lei, adică aproape 370.000 de euro pe care compania de stat vrea să-i plătească în schimbul curățeniei din vagoane. De data aceasta, călătorii din Simeria, Arad, Curtici, Caransebeș și Oravița ar urma să aibă parte de condiții mai bune preț de șase luni de zile atât cât se întinde contractul.

Nu puține au fost vocile din interior care au transmis că garniturile circulă, de fapt, fără salubrizare. „Aer condiționat? Unele, da, cele mai multe, nu prea. De-ar fi asta cea mai mare supărare. Să vedeți cum se prezintă punctele sanitare în unele zile, nu îți vine să crezi că e adevărat. Și când în tren sunt peste 50 de grade, e o nebunie totală”, a explicat pentru FANATIK sub protecția anonimatului unul dintre controlorii de tren din regionala București.

De ce nu a mers aerul condiționat în vagoanele CFR Călători

În plină caniculă, CFR Călători a ridicat din umeri și a explicat că instalațiile de climatizare din trenuri nu mai pot atinge valorile de regim optim de funcționare. Se întâmplă lucrul acesta în momentul în care temperatura exterioară sare de 35 de grade Celsius. Compania feroviară a precizat și că România este încadrată într-o altă zonă climatică față de temperaturile din vară.

“Este 3 iulie, ora 18, și sunt într-un tren ce a plecat din Mangalia cu destinația Bucuresti Nord, asta însemnând o călătorie de aproximativ 4:20 ore. Afară sunt cel puțin 30 de grade, iar în tren s-a produs o saună îngrozitoare. Tineri, copii, bătrâni, oameni cu probleme medicale sunt nevoiți să suporte condițiile inumane oferite de CFR Călători. Aerul este aproape irespirabil, lucru ce a dus la un caz de leșin.

O copilă a fost luată cu SMURD-ul din gara din Constanța din cauza căldurii din vagoane, având la plecare convulsii pe targă. Mi se pare inadmisibil ca în această perioadă din an să nu se ofere aer condiționat, iar ce este cel mai absurd este ca la începutul călătoriei, timp de vreo 5-10 minute, a fost distribuit în vagon aer rece, după care a fost stopat. 

Mi se pare ca dați dovada de o nepăsare fără margini față de călători și de condițiile de bun simț pe care ar trebui să le oferiți. Este critic ce se întâmplă. Nesimțirea atinge cote inimaginabile. Meritați sa fiți dați in judecată”, a fost mesajul unui călător revoltat pe pagina de Facebook a CFR Calatori, mesaj de la care a pornit un adevărat tăvălug.

Rezultatul a rămas la fel după ce compania de stat a invocat legislația în acest caz. Mai exact, România trebuie reîncadrată în zona climatică I, ceea ce presupune circulația trenurilor în condiții meteorologice de vară extremă. Lucrul acesta ar însemna și realizarea modificărilor în vederea creșterii confortului termic pe timp de vară.

ADVERTISEMENT
Tags: