News

Câți copii merg la școală ca să învețe la grămadă. România, țara în care învățământul simultan a devenit o regulă

România, specialistă în învățământul simultan. Cum au ajuns copiii să meargă la școală și să studieze alături de alți colegi mai mari sau mai mici. Câți elevi se află în această situație
06.09.2022 | 14:11
Cati copii merg la scoala ca sa invete la gramada Romania tara in care invatamantul simultan a devenit o regula
Câți copii merg la școală ca să studieze în învățământul simultan. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Anul școlar 2022 – 2023 a început cu promisiuni multe, politicieni fără număr în curțile unităților de învățământ, discursuri și schimbări în legea educației. Autoritățile nu au ezitat o clipă și s-au împăunat în fața tuturor, au transmis că întregul sistem trece printr-o regândire, programele se redefinesc, examenele și materiile se modifică din temelii și elevii vor avea parte de o experiență asemănătoare cu ce se întâmplă în țările puternic dezvoltate.

România, țara cu zeci de mii de copii care merg la învățământul simultan

Un singur lucru au uitat toți cei cu putere de decizie, și anume, în România, încă funcționează de minune învățământul simultan, unul care aduce claie peste grămadă, în aceeași clasă elevi din mai mulți ani. Și s-a ajuns aici după ce ani de zile politicul a fost imun la problemele educației și a ajutat numai atunci când a avut ceva de câștigat.

ADVERTISEMENT

Pentru toți acești copii, nu puțini, veți vedea, autoritățile nu au găsit încă vreo soluție și nici nu au mai căutat. „Merge așa” s-a împământenit atât de bine încât cei implicați în fenomen au ajuns să considere ridicatul din umeri drept răspuns oficial.

Mai exact, în noua lege a educației nu există nici măcar o simplă prevedere despre învățământul simultan. Chestionat asupra acestui fapt, Sorin Cîmpeanu a transmis că se gândește, totuși, la două modalități prin care școlile din România ar putea să scape de problemă. Ministrul spera să rezolve, fără să ofere vreo soluție concretă, criza personalului didactic sau accesul la același tip de informație, acces care ar putea fi făcut prin table inteligente.

ADVERTISEMENT

“Nu ne-am concentrat pe îmbunătățirea învățământului simultan (n. red. în proiectele legii Educației) pentru că ne dorim să dispară învățământul simultan, nu să fie îmbunătățit. Și poate să dispară când revenim la cariera didactică, la prestigiul cadrului didactic, la atractivitate salarială, condiții. (…) Odată rezolvată criza personalului didactic, problema învățământului simultan va fi din ce în ce mai puțin prezentă.  

O altă modalitate de renunțare la învățământul simultan, în care sunt niște zeci de mii de elevi cuprinși și calitatea educației nu este asigurată acolo, este un mod de organizare modulară în care acei copii, care nu au un profesor de fizică, să aibă acces la un profesor de fizică”, a explicat Sorin Cîmpeanu.

ADVERTISEMENT

Ce înseamnă învățământ simultan

Învățământul simultan există în România de ani de zile și acesta a continuat la adăpostul politicului. În primul rând, trebuie să știți că se ajunge la o asemenea situație după ce o școală nu reușește să adune 12 copii într-un an de studiu. Potrivit legii, unitatea de învățământ care întâmpină astfel de probleme ar urma să fie desființată.

Ca să nu se ajungă la așa ceva, directorii fac tot posibilul să obțină aprobări de la inspectori și să unească mai multe clase. În acest fel, vor exista cel puțin 12 copii într-o unitate de învățământ, dar, atenție mare, nu toți învață în același an.

ADVERTISEMENT

Dacă s-ar ajunge la închiderea școlii respective, situația ar aduce la pachet și alte probleme. Cadrele didactice și-ar pierde locurile de muncă, dar la fel s-ar întâmpla și cu personalul auxiliar. Nu în ultimul rând, primăria pe raza căreia s-ar închide școala, ar avea infinit mai puține facilități atunci când s-ar pune problema banilor de la buget. Astfel, nu o dată unitățile au funcționat cu elevi din ani diferiți, elevi care învață cot la cot, dar care mențin în viață școala și speranțele întregii comunități.

Ministerul Educației a transmis doar ca învățământul simultan să respecte câteva reguli simple. Astfel, copiii care intră pentru prima oară în școală și încep clasa pregătitoare să împartă încăperea cu a I-a și a II-a. Clasa a III-a trebuie să învețe cu anul imediat următor, pentru ca la gimnaziu cei din clasa a V-a să facă pereche cu clasa a VII-a, iar clasa a VI-a să fie grupată cu a VIII-a.

Ce nu au luat în calcul autoritățile este că multe dintre școlile aflate în imposibilitatea de a strânge 12 copii nici măcar nu au două camere și chiar dacă le-ar avea n-ar putea să le asigure încălzirea pe timp de iarnă.

Cum s-a desfășurat învățământul online pe timp de pandemie

Pandemia de coronavirus a venit cu o provocare uriașă pentru sistem, în condițiile în care învățământul simultan aproape că s-a sufocat la început. Profesorii au transmis disperați că este aproape imposibil să își mai țină orele

„Legat de învățământul simultan, atunci da, a fost o situație mai complicată. Dar, atenție, efortul a fost mai mare din partea profesorului. Elevul trebuie doar să vrea. Însă ca profesor este o muncă mai mare, un efort mai mare.

Pentru că el trebuie să se logheze de fiecare dată, pentru diferiți elevi. Înainte îi avea în față, discuta cu cei din clasa a doua, ca exemplu, apoi trecea la clasa a 3-a.

Acum, lucrul acesta este imposibil în online. Ar ieși o bulibășeală și un haos total. Profesorul trebuie să se logheze pentru fiecare an în parte”, a spus exclusiv pentru FANATIK, Mirel Pristavu, președinte Sindicatul Învățământ Spiru Haret Iași.

Câți elevi au parte de învățământ simultan în România

Nu mai puțin de 10% din elevii din clasele primare învață simultan cu alți copii. Grosul vine din mediul rural, potrivit edupedu.ro. Aproape 92% dintre aceștia învață în satele, comunele și cătunele României. Anul trecut, peste 7800 de clase au fost înghesuite, 7200 fiind în rural.

Ca număr total, discutăm despre peste o sută de mii de copii nevoiți să învețe la grămadă. De asemenea, în jurul a 7400 de cadre didactice predau în asemenea instituții celor din ciclul primar. Alți 2400 de profesori se ocupă de clasele gimnaziale.

“Nu ne-am concentrat pe îmbunătățirea învățământului simultan pentru că ne dorim să dispară învățământul simultan, nu să fie îmbunătățit. Și poate să dispară când revenim la cariera didactică, la prestigiul cadrului didactic, la atractivitate salarială, condiții. (…) Odată rezolvată criza personalului didactic, problema învățământului simultan va fi din ce în ce mai puțin prezentă.

(nr – despre tabla inteligentă) Va crea și relații de cooperare între cadre didactice și va fi un mijloc care va facilita dispariția învățământului simultan, care este o catastrofă educațională. (…) Nu ne dorim să îmbunătățim învățământul simultan, dorim să dispară învățământul simultan”, a mai punctat Sorin Cîmpeanu despre învățământul simultan.

Unul pe care, teoretic, autoritățile îl vor dispărut, dar pe care, în realitate, încă îl încurajează pentru că nu există soluții care să fie aplicate în momentul de față.

ADVERTISEMENT
Tags: