România nu cunoaște cu exactitate câți elevi nu au curent în anul 2020, deși traversează de câteva luni o pandemie înfiorătoare și care a închis nu o dată școlile. Scenariul roșu a devenit o adevărată sperietoare pentru mai multe familii care nu au posibilitatea să continue într-un mod corect educația copiilor.
De altfel, Guvernul s-a lăudat pe perioada verii că asigură tablete, laptopuri sau telefoane elevilor care nu dispun de un asemenea dispozitiv, dar s-a făcut că uită un detaliu cât se poate de important. Astfel, în ciuda promisiunilor, a milioanelor de euro investite în echipamente, pentru unii români, toate acestea sunt egale cu zero.
Așadar, 250 de mii de tablete distribuite în toată țara, dar care nu reprezintă mare lucru pentru copiii care trăiesc încă fără curent. Și în ciuda declarațiilor pompoase venite de la Palatul Victoria, indiferent de culoarea politică dominantă, România are în continuare sute de familii care trăiesc fără să aprindă becul atunci când se întunecă.
De altfel, conform unui studiu IRES efectuat în primul val al pandemiei de coronavirus, 32% dintre copii, adică aproximativ 900.000 dintre elevii înscriși în învățământul preuniversitar din țara noastră nu aveau acces individual la un dispozitiv funcțional. Vorbim despre laptop, tabletă, desktop sau orice alt aparat prin care se poate desfășura școala online.
Mai mult de atât, 63% dintre copiii din clasele primare au acces exclusiv la un echipament funcțional, pe când, la gimnaziu au echipamente 72% dintre copii, iar la liceu, 70%. Pentru restul, Guvernul a încercat să găsească soluții de urgență, dar nu toți se pot bucura de ele.
Un alt detaliu semnificativ pentru felul în care se desfășoară școala în timpul scenariului roșu este acela că doar 66% dintre copiii din clasele primare au microfon separat sau încorporat în terminal, în timp ce 73% dintre ei au camera web disponibilă.
Abia de acum încep însă veștile cu adevărat înfiorătoare. Pentru că, în România anului 2020, există câteva mii de copii înscriși în învățământul preuniversitar care nu au conexiune de internet suficient de puternică pentru a putea suporta derularea cursurilor online.
Culmea, aceștia reprezintă o categorie fericită și pentru care s-ar putea face câte ceva. Dezastrul vine abia când ne raportăm la cele 52.000 de gospodării din România care, în continuare, nu au energie electrică și în care cu siguranță sunt sute de copii nenumărați în statistici.
Copii pentru care scenariul roșu a însemnat, de fapt, stop școală. Pentru ei, diferența între întuneric și lumină nu este oferită de un întrerupător. Și educația se oprește în momentul în care Ministerul Energiei și Ministerul Educației se fac că nu îi văd. Pentru că, deocamdată, România nu are nici măcar o statistică exactă a celor care nu beneficiază de curent electric pentru a putea măcar încerca să repare problema.
Sunt însă și vești bune. Guvernul României a lansat anul trecut un program prin care primăriile puteau depune dosarele în vederea obţinerii finanţării pentru instalarea de sisteme fotovoltaice în gospodăriile izolate neracordate la reţeaua de distribuţie. Pentru fiecare casă fără curent, statul oferea 25.000 de lei.
De remarcat că la recensământul din 2011, în acte apăreau 284.434 de case fără curent. La câțiva ani distanță, Ministerul Energiei vorbea de numai 52.233.