Ordonanța de Urgență prin care SRI a primit dreptul de a face interceptări, în anchetele penale, emisă în timpul guvernării lui Dacian Cioloș, a fost declarată neconstituțională de CCR. Decizia a fost luată de magistrați miercuri, 16 februarie.
Miercuri, 16 februarie, magistrații CCR au decis că Ordonanța prin care SRI a primit acordul de a face interceptări în anchetele penale este neconstituțională.
“CCR a dat o lovitură democratică împotriva Statului Paralel. Conform unor surse ale Lumea Justitiei, OUG 6/2016 prin care ministresa Justiției Raluca Prună, din Guvernul Cioloș, a reintrodus SRI în activitatea de urmărire penală a fost declarată neconstituțională”, a transmis publicația Lumea Justiției.
Decizia a fost luată cu majoritate de voturi, de altă părere fiind doar judecătoarele Livia Stanciu si Simina Tănăsescu.
Excepția de neconstituționalitate a fost prezentată de partidul AUR, precum și de Avocatul Poporului.
În urma unei sesizări trimise de publicația citată anterior, instituția Avocatul Poporului a formulat sesizarea de neconstituționalitate.
Decizia CCR arată că Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor, care a fost înființat în secret în baza unei hotărâri a Consiliul Suprem de Apărare a Țării, care nu ar avea drept de a da legi, nu are nicio bază legală, potrivit sursei citate anterior.
“Tocmai pentru a acoperi ilegalitatea CNIC, OUG 6/2016 a introdus un text neconstituțional prin care a dat dreptul SRI să intercepteze prin CNIC, asta după mai bine de opt ani în care Centrul a funcționat ilegal, motiv pentru care Guvernul Cioloș a încercat în mod neconstituțional să îl introducă în legalitate.
Trebuie să constatăm că SRI nu are nicio bază legală care să-i confere dreptul de a efectua interceptări prin Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor, a cărui existență a anunțat-o pentru prima dată în 2009 într-un raport annual de activitate. Cu alte cuvinte, CNIC este o structură secretă, în afara legii, față de care se poate ridica problema nulității tuturor interceptărilor efectuate în România de organele de urmărire penală în colaborare cu SRI.
Surse avizate au declarat pentru Lumea Justiției că CCR a constatat în cazul CNIC că acesta nu are lege de înființare, nu este cunoscut modul de organizare și funcționare, atribuțiile pe care le are, organizarea ierarhică, modalitatea de subordonare, competențele, dispozițiile referitoare la personal și modalitatea de control”, potrivit aceleiași surse.
Funcționarea în mod ilegal a Centrul Național de Interceptare a Comunicațiilor ar putea avea consecințe grave. Mai precis, toate interceptările din anchetele penale ar putea fi declarate nule.