Lidl a luat o decizie importantă în privința returnării ambalajelor SGR ( Sistem Garanție – Returnare). Chiar după Paște, în perioada 23 – 25 aprilie 2025, clienții care returnează ambalaje pot beneficia de o recompensă generoasă. Este vorba despre un cupon de cumpărături de până la 50 de lei, dar doar dacă sunt respectate anumite condiții.
Pentru a primi bonusul, clienții trebuie să returneze ambalaje în valoare de minimum 25 de lei. Apoi, acea sumă trebuie folosită în aceeași perioadă, 23 – 25 aprilie, la casele de marcat Lidl, cu aplicația Lidl Plus scanată. Dacă toți pașii sunt respectați, cuponul de 50 de lei va fi emis în contul digital, în perioada 29 – 30 aprilie.
Practic, pentru fiecare ambalaj returnat în sistemul SGR, clientul primește 0,50 lei. Asta înseamnă că, pentru a atinge baremul minim, trebuie returnate 50 de PET-uri, sticle sau doze. Ulterior, clienții pot primi cuponul de 50 de lei, ceea ce înseamnă un câștig total de 75 de lei, echivalentul a 1,5 lei per ambalaj.
Chiar dacă inițiativa Lidl este lăudabilă, mulți români se plâng pe internet din cauza problemelor tehnice și a aglomerației din jurul aparatelor de reciclare. „Am stat o oră pentru că se tot bloca aparatul și am pierdut cuponul”, spune o clientă nemulțumită, pe Facebook. Alții susțin că unii oameni vin cu saci întregi de PET-uri și mai multe conturi Lidl Plus, blocând accesul celorlalți.
Pentru a limita abuzurile, Lidl a impus condiția ca valoarea ambalajelor să fie de minimum 25 de lei. „Foarte bine că au pus un barem! Păi îți dai seama cât stăteam la coadă?”, a comentat un client, bucuros că nu se mai pot aduce cantități mari fără limită.
Noua decizie a Lidl în privința returnării ambalajelor SGR este valabilă doar dacă toate condițiile sunt îndeplinite: returnarea ambalajelor în perioada menționată, plata cu suma respectivă la casele de marcat, și utilizarea aplicației Lidl Plus. Cuponul bonus de 50 de lei va apărea automat în aplicație, în zilele 29 sau 30 aprilie.
Lansat oficial pe 30 noiembrie 2023, sistemul de Garanție-Returnare în România a devenit una dintre cele mai mari schimbări în relația consumatorilor cu reciclarea. Gândit ca o soluție pentru protejarea mediului și reducerea deșeurilor, sistemul presupune ca fiecare ambalaj din plastic, metal sau sticlă, cu volume între 0,1 și 3 litri, să aibă aplicată o garanție de 0,50 lei.
Suma este recuperată de client atunci când returnează ambalajele la punctele special amenajate, fie la automate RVM (Reverse Vending Machines), fie la centrele manuale de colectare. Practic, pentru fiecare sticlă sau PET adus înapoi, primești înapoi cei 50 de bani plătiți în plus la raft. În teorie, sistemul funcționează simplu. În realitate, nu este deloc atât de ușor.
Una dintre cele mai mari nemulțumiri ale românilor este legată de cozile uriașe în fața aparatelor de returnare. În perioadele aglomerate, dispozitivele se blochează frecvent sau devin indisponibile din cauza numărului mare de utilizatori. Mulți clienți se plâng că pierd timp doar pentru a putea recupera câțiva lei.
Micii comercianți, în special din zona HoReCa, întâmpină dificultăți și ei. Costurile pentru sacii speciali de colectare, lipsa spațiului de depozitare și procesul birocratic de returnare a ambalajelor sunt doar câteva dintre problemele frecvent raportate de operatorii economici de dimensiuni reduse.