Ce este, de fapt, certificatul de viață. Fără el nu veți putea lua pensia. Cum trebuie semnat și unde. Care sunt prevederile pe care le are noua lege a pensilor care intră în vigoare începând de la data de 1 septembrie 2024.
Ce reprezintă, în realitate, certificatul de viață, necesar pentru pensie. În ce fel trebuie ștampilat și unde se face asta. În urmă cu puțină vreme Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a făcut o serie de precizări referitoare la acesta.
Mai exact, legea nr. 360/2023 stabilește ca pensionarii care locuiesc în străinătate să îl trimită de două ori pe an către casele teritoriale de pensii, notează avocatnet.ro. Documentul trebuie mai întâi să fie semnat în fața unei autorități din țara de reședință.
Acest act arată că sunt în viață. Pentru a fi considerat valid și acceptat de casele teritoriale de pensii certificatul de viață trebuie ștampilat la un notar sau de către o instituție de pensii din afara granițelor României.
Mai mult decât atât, pensionarii stabiliți în străinătate trebuie să transmită certificatul de viață, din proprie inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.
Certificatul de viață poate fi semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de reședință sau de domiciliu, după caz. Oamenii se pot îndrepta spre o instituție de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public sau la un oficiu consular al României.
Pot apela la un birou deținut de patronatele cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL-UIL) din Italia.
De asemenea, la solicitarea pensionarului stabilit în străinătate, autoritatea străină certifică faptul că partea A a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând în acest sens partea B a certificatului.
În ceea ce privește transmiterea către autoritățile din țara noastră oamenii trebuie să știe că acesta se face prin poștă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax sau la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii.
În plus, îl mai pot trimite prin intermediul unui e-mail, după ce în prealabil a fost scanat. Totodată, certificatul de viață poate fi trimis de pensionarii din străinătate la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii.
Persoana care nu respectă termenele – limită se vor alege cu suspendarea pensiilor începând cu luna următoare expirării termenelor (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an).
În situația în care certificatul de viață e transmis după expirarea termenelor amintite, „drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării”, după cum scrie în lege.