News

Ce este, de fapt, Temu. Cum funcționează și ce vinde

Adevărul despre Temu, cea mai descărcată aplicație din Statele Unite și care ar plutea avea un impact global. Ce este, cum funcționează și ce vinde
25.02.2024 | 18:37
Ce este de fapt Temu Cum functioneaza si ce vinde
Modelul de afaceri al Temu - dacă va avea succes - ar putea avea, de asemenea, implicații majore pentru comercianții din SUA și pentru lanțul de aprovizionare global, apreciază specialiștii / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Cea mai descărcată aplicație gratuită, atât în App Store, cât și în Google Play, în mare parte din ultimele două luni nu a fost TikTok, YouTube sau Instagram, ci o aplicație de cumpărături care nu exista în urmă cu doar patru luni.

Ce este Temu și cum funcționează?

Modelul de afaceri al Temu – dacă va avea succes – ar putea avea, de asemenea, implicații majore pentru comercianții cu amănuntul din SUA și pentru lanțul de aprovizionare global în anul următor, scrie Time.

ADVERTISEMENT

La prima vedere, Temu i-ar putea face pe unii utilizatori să se întrebe dacă este legală. Pe lângă bunurile de consum foarte ieftine, Temu se laudă cu oportunitățile de a câștiga credite prin jocuri dacă vă convingeți prietenii să se alăture.

În ultimele două luni, postările care laudă Temu s-au răspândit ca un foc de paie pe Facebook, Twitter și TikTok – deși multe dintre ele folosesc un limbaj strălucitor care pare a fi reciclat de la o postare la alta.

ADVERTISEMENT

Dar, în momentul de față, Temu este o platformă reală, care oferă o varietate de produse reale, cu reduceri mari, de la friteuze la căști Lenovo fără fir (8,98 dolari), de la tastaturi de calculator (15 dolari) la haine (1,69 dolari pentru cinci perechi de șosete).

Utilizatorii care au apelat la Temu ca la un colac de salvare pentru cumpărăturile de sărbătorile de iarnă, în contextul creșterii inflației, au făcut din Temu una dintre platformele cu cea mai rapidă creștere din SUA.

ADVERTISEMENT

Ce vinde Temu?

Întrebarea mai bună este ce nu vinde Temu. Utilizatorii de pe site-ul sau aplicația Temu sunt imediat asediați de oferte de tot felul: pantofi sport la 17,48 dolari, chei universale la 4,48 dolari, hamsteri de jucărie vorbitori la 6,99 dolari. Diversitatea a articolelor și a prețurilor este remarcabilă.

Dar strategia are sens odată ce realizezi că Temu este o „companie soră” a gigantului chinez de comerț electronic Pinduoduo, care a avut oferte similare în China în ultimii ani. Pinduoduo a avut succes în China vânzând produse cu discounturi mari direct de la producători către cumpărătorii cu venituri mici, precum și produse agricole către fermieri.

ADVERTISEMENT

Compania are acum o capitalizare de piață de 102 miliarde de dolari, iar prețul acțiunilor sale a crescut în timpul unui an în care concurenți precum Alibaba au suferit lovituri severe.

Pinduoduo a lansat Temu în septembrie pentru a curta piața americană, iar pe site-ul web al acesteia figurează un birou în centrul orașului Boston. Un purtător de cuvânt al Temu a răspuns la întrebările Time cu o declarație de pe site-ul său web: că prețurile companiei sunt posibile printr-o „rețea aprofundată de comercianți, parteneri logistici și de ecosistemul stabilit (de Pinduoduo) construit de-a lungul anilor”.

Cum perimesc oamenii lucruri gratis pe Temu?

În timp ce prețurile Temu sunt ieftine, mulți clienți noi nu plătesc de fapt nimic. Acest lucru se datorează faptului că Temu a lansat o campanie pe rețelele de socializare în care, cu cât îi convingi mai mult pe alții să se înscrie, cu atât mai mult credit câștigi. Acest lucru le-a permis unor persoane care au câștigat suficient credit să primească bunuri fără ca măcar să dea Temu datele cardului de credit.

„Se pare că sunt subvenționați să fie un lider în pierdere pentru a câștiga cotă de piață, ceea ce nu este diferit de ceea ce a făcut Amazon pentru o lungă perioadă de timp”, spune Douglas Schmidt, profesor de informatică la Universitatea Vanderbilt.

„Team Up, Price Down”

Brianna Lukey, care locuiește în Fort Worth, Texas, spune că a primit gratuit articole în valoare de 200 de dolari de la Temu. Ea a auzit prima dată despre aplicație de la un prieten în urmă cu o lună și, inițial, a fost reticentă: „Știu că sunt multe lucruri care circulă și care s-ar putea să nu fie legale”, spune ea. „Dar asta a fost”.

Lukey a postat despre Temu pe Facebook, TikTok și Snapchat și, în cele din urmă, și-a convins prietenii să se alăture aplicației, câștigând astfel o mulțime de credite. Ea le-a folosit pentru a comanda diverse obiecte, un mouse și o tastatură pentru fiica ei (19,98 dolari). Lukey spune că tastatura funcționează bine: „Nu credeam că va fi de o calitate atât de bună. Dar este destul de bună pentru că este gratuită”, spune ea.

Este posibil ca Temu să îi fi dat lui Lukey multe articole fără ca aceasta să dea bani, dar compania primește în schimb publicitate gratuită prin intermediul rețelei sociale a lui Lukey. Temu prezintă campania ca pe o modalitate prin care comunitățile se unesc pentru a economisi bani: sloganul lor este „Team Up, Price Down”.

„Mulțumesc Temu, ați distrus Crăciunul”

Strategia pare să funcționeze. Totuși, unul dintre comentariile la postarea lui Lukey a fost semnificativ mai puțin pozitiv decât restul. Julie Roper Malloy a scris că pachetul pe care l-a comandat de la Temu și care conținea cadouri de Crăciun nu a ajuns niciodată, în ciuda promisiunii companiei că va fi livrat cel târziu pe 19 decembrie. „Încă aștept comanda mea din noiembrie! Mulțumesc Temu, ați distrus Crăciunul!”, a scris ea.

Roper Malloy spune că a cheltuit 178 de dolari pe cadouri de la Temu pentru familia ei, inclusiv două drone și niște machiaj pentru fiica ei. Însă obiectele nu au ajuns niciodată. Roper Malloy spune că a contactat compania de mai multe ori pentru o rambursare, care, de asemenea, nu a ajuns încă. (După publicarea articolului din Time, Roper Malloy a primit comenzile Temu și o rambursare din partea companiei).

Probleme cu livrările

Roper Malloy nu este singurul client care a întâmpinat probleme. Temu însuși recunoaște că comenzile sale durează mai mult decât cele de la Amazon – de obicei 7-15 zile lucrătoare – deoarece provin din „depozite din străinătate”. Dar se pare că și Temu a avut probleme cu livrarea în acest interval de timp mai mare. În octombrie, filiala din Boston a Better Business Bureau (BBB) a deschis un dosar privind Temu și a primit 31 de plângeri cu privire la acest site.

Compania subliniază însă faptul că în momentul în care există probleme la capitolul livrări, clienții ajung să își primească banii înapoi într-un timp destul de scurt.

„În cazul în care Temu nu livrează comanda la timp, compania vă va emite automat un credit în termen de 48 de ore de la data respectivă. Compensația va fi emisă la soldul dvs. de credit Temu în moneda utilizată pentru comandă și cu cursul de schimb din momentul în care a fost plasată comanda”, informează compania.

În prezent, Temu are un rating C în BBB și un rating mediu al clienților de 2,5 stele din 5, deși din doar 20 de recenzii. (Reclamațiile sunt separate de recenzii, care nu sunt luate în considerare în ratingul oficial al BBB).

Multe plângeri într-un timp scurt

Melanie McGovern, director de relații publice și social media pentru BBB, spune că este neobișnuit ca o companie atât de nouă să primească atât de multe plângeri într-un timp atât de scurt. Ea notează că Temu a recunoscut și a răspuns la fiecare plângere postată pe site-ul BBB, dar multe dintre aceste plângeri rămân nerezolvate.

Compania soră a lui Temu, Pinduoduo, a fost acuzată de mult timp că găzduiește vânzări de contrafaceri, bunuri ilegale sau produse care nu corespund descrierilor lor. Nu au existat plângeri la BBB care să susțină că bunurile pe care Temu le expediază sunt contrafăcute sau false.

În plus, în 2021, moartea a doi angajați ai Pinduoduo a determinat investigații și boicoturi privind condițiile de muncă ale companiei, potrivit New York Times.

Cum ar putea afecta Temu economia americană

Douglas Schmidt, de la Vanderbilt, care este specializat în securitate și confidențialitate, spune că practicile Temu în materie de date și confidențialitate nu sunt ieșite din comun. Compania colectează o mulțime de date personale despre utilizatori și apoi utilizează aceste date pentru a vinde reclame.

Cu toate acestea, el spune că ascensiunea Temu ar putea avea un impact mai mare nu în ceea ce privește preocupările legate de confidențialitate, ci în ceea ce privește presiunea asupra companiilor și lucrătorilor americani.

Mulți amatori de chilipiruri

Dacă din ce în ce mai mulți consumatori americani se îndreaptă către Temu pentru a cumpăra produse la preț redus, acest lucru ar putea exercita presiune asupra Amazon și a altor concurenți pentru a reduce și ei prețurile, ceea ce ar afecta salariile, susține Schmidt.

„Acesta este un exemplu interesant al faptului că baza de producție din China devine suficient de sofisticată încât să nu mai simtă că trebuie să treacă prin distribuitori. Ei vând direct către consumatori. Și există o mulțime de oameni care suferă din punct de vedere economic și caută un chilipir”, spune el.

„În mod evident, acest lucru va exercita presiuni asupra producătorilor de bunuri pentru a-și reduce și mai mult baza de costuri și structura profitului – ceea ce ar putea avea drept consecință erodarea și mai mult a producției interne din SUA”.

ADVERTISEMENT