News

Ce impact a avut ”boicotul” supermarketurilor în rândul internauților din România. Discuții aprinse pe acest subiect

Românii, sau cel puțin o parte dintre ei, s-au alăturat demersului inițiat de Călin Georgescu, acela de a boicota supermarketurile.
11.02.2025 | 13:15
Ce impact a avut boicotul supermarketurilor in randul internautilor din Romania Discutii aprinse pe acest subiect
Ce impact a avut ”boicotul” supermarketurilor în rândul internauților din România. Discuții aprinse pe acest subiect. Foto: Unsplash
ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, înainte de ziua de 10 februarie, când a fost pus în practică, oarecum, acest boicot, subiectul a fost intens dezbătut în mediul online. Boicotul a fost făcut după modelul unor țări din estul Europei, pe motiv că oamenii ar fi nemulțumiți de prețuri.

Ce impact a avut ”boicotul” supermarketurilor în rândul internauților din România

Alte surse indică de fapt un atac hibrid bine pus la punct de Rusia, pentru a destabiliza economiile acestor țări. Cert e că Călin Georgescu și voci din AUR au îndemnat cetățenii să evite marile lanțuri de magazine pe 10 februarie. Cum era de așteptat, acest subiet a generat dezbateri, conform Informat.ro.

ADVERTISEMENT

Conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, platformă de monitorizare și analiză online cu suport AI, dintr-un total de aproape 17.000 de mențiuni despre supermarketuri înregistrate în surse online relevante la nivelul ultimului an, peste 1.700 au fost consemnate în perioada 1-10 februarie 2025.

”În același interval, impactul estimat al acestor mențiuni a fost de aproape 32 de milioane, comparativ cu un total de peste 332 de milioane la nivelul întregului an. Deci, aproximativ 10% din mențiunile online despre supermarketuri și 10% din impactul acestora s-au înregistrat în ultimele zece zile”, mai arată sursa citată.

ADVERTISEMENT
Grafic NewsVibe 1
Grafic NewsVibe 1

Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre supermarketuri, respectiv a impactului total al acestora, în ultimul an

Surse predominante care au făcut referire la boicotul din supermarketuri

România TV și Adevărul au dominat topul surselor web care au scris sau au făcut referire cel mai mult la supermarketuri. Au apărut în top și surse economice cum ar fi Capital sau surse specializate în nișa alimentației, cum ar fi G4Food. 4media.info și 60m.ro, platforme apropiate AUR, au fost principalele tribune care au mediatizat o poziție anti-supermarketuri.

ADVERTISEMENT
Grafic NewsVibe 2
Grafic NewsVibe 2

Grafic NewsVibe. Topul surselor web relevante care s-au referit la supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025

ADVERTISEMENT

Topul cuvintelor cheie menționate în legătură cu boicotul

”În cadrul conversației online despre supermarketuri, entitățile invocate cel mai frecvent în articole din surse web sau în postări de Facebook în ultimele 10 zile sunt România și români, dar se observă și frecvența mare cu care a fost menționat Călin Georgescu, ceea ce sugerează vizibilitatea apelurilor acestuia pentru boicotarea marilor magazine, inclusiv prin poziționări critice sau contraargumente la adresa mesajelor sale. Secundar, termeni precum Croația sau Peninsula Balcanică trimit la relatări despre alte regiuni în care au avut loc acțiuni similare”, mai arată sursa citată.

Au existat și trimiteri la producătorii locali, la fermieri, dar și la Marcel Ciolacu. Interesant, oamenii din țara noastră nu au fost neapărat speriați de prețuri și nu acesta a fost scopul protestului. Mai degrabă, arată sursa citată și datele din analiză, românii care au boicotat magazinele mari au făcut-o pentru a proteja interesele producătorilor autohtoni.

Grafic NewsVibe 3
Grafic NewsVibe 3

Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025

Emoji și Hashtag folosite în legătură cu boicotul din supermarketuri

Cele mai utilizate emoji în postările de pe Facebook în care au fost menționate supermarketurile simbolizează starea de alertă sau confuzie, obiective bifate, România, ideea de apel, dar și produse sau cumpărături. Așadar, românii au folosit destul de des aceste emojiuri pentru a transmite mai departe mesajul dorit.

Grafic NewsVibe 4
Grafic NewsVibe 4

Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025

Cele mai utilizate hashtag-uri folosite pe tema acestui subiect al boicotului din supermarket au fost #calingeorgescu, #boicot, #supermarket, dar și, secundar, #mancaresanatoasa. Denumirile unor rețele comerciale, precum #lidl sau #kaufland au apărut, însă cu o intensitate mai scăzută.

Grafic NewsVibe 5
Grafic NewsVibe 5

Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025

Surse locale care au menționat mai des subiectul boicotului

Din totalul de cele 400 de mențiuni despre supermarketuri din ultimele 10 zile au fost înregistrate din surse locale în județele Constanța, Cluj, Brașov, Satu Mare, Alba și Argeș. Cel mai mic interes pentru acest subiect a fost manifestat în Sudul Moldovei și Sudul Munteniei.

Grafic NewsVibe 6
Grafic NewsVibe 6

 

Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat menționat supermarketuri, în perioada 1 februarie 2025 – 10 februarie 2025

Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.