Pentru o victorie la 18 mai, Nicușor Dan trebuie să recupereze un procent uriaș de 20%, sau aproape două milioane de voturi. Aceste voturi ar putea veni, teoretic, de la Crin Antonescu, care a avut și el o campanie pro-europeană. Rămân de împărțit cele peste 1,2 milioane de voturi ale lui Victor Ponta, cele care, în final, vor decide viitorul președinte al României.
O analiză a sociologului Cătălin Stoica, realizată pe datele CURS, arată cum au votat la alegerile din 04 mai votanții partidelor de la alegerile parlamentare din decembrie 2024. Spre exemplu, votanții AUR par să fie cei mai consecvenți, votând în proporție de 94,3% cu George Simion. Doar 2% dintre aceștia au votat cu Nicușor Dan.
Crin Antonescu, candidatul susținut de PNL-PSD și UDMR, a primit doar 58% din voturile liberalilor, 39% din voturile social-democraților și aproape 80% din voturile maghiarilor, ceea ce arată cât de greu îi va fi lui Nicușor Dan să-și atragă voturile primite de Antonescu. George Simion a reușit să-și atragă doar 10% din electoratul liberal, ceea ce arată că acest electorat nu este unul iliberal și suveranist decât într-o foarte mică măsură.
Un lucru similar putem spune și despre electoratul psd-ist, unde doar 12% dintre cei care în decembrie au votat cu PSD au votat acum cu George Simion. Mai mult, 7% a votat cu Nicușor Dan, iar 39% a votat cu Antonescu. Putem spune că 45% din electoratul social-democrat a votat pro-Europa. O mare parte însă din acest electorat – 40% – l-a votat pe Victor Ponta. Practic, cea mai mare parte din voturile primite de acesta, 800.000 din cele 1,2 milioane, au venit din bazinul PSD. Victor Ponta a mai primit 25% din voturi de la votanții SOS Ro și POT și alte 8 procente de la PNL.
„Încă de la început, dacă ne uităm pe rezultatele primului tur, se vede cu ochiul liber că procentul lui Victor Ponta ar putea să fie decisiv, mai ales dacă merge către Simion masiv. Dacă merge către Nicușor contează mult, dar nu e decisiv”, a declarat, pentru FANATIK, analistul politic George Jiglău, profesor la Facultatea de Științe Politice a Universității Babeș-Bolyai.
Luni, în prima zi după publicarea rezultatelor alegerilor din primul tur, Nicușor Dan și-a anunțat strategia pentru turul II. Acesta a precizat că își va concentra mesajele pe trei teme ce-l separă de liderul AUR: occident/anti-occident, ideea unei economii deschise, liberale, în contradicție cu o economie bazată pe naționalizări, și, ultima distincție, o dezbatere publică rațională, versus un discurs al urii.
Principala întrebare acum este dacă mesajul pro-UE pe care Nicușor Dan urmărește/ urmărea să se bazeze în campania din turul II este suficient să convingă mare parte din electoratul lui Victor Ponta să voteze măcar anti-Simion. Politologii sunt de părere că electoratul lui Ponta este unul extrem de divers/ ambiguu, la fel cum a fost și campania sau chiar cariera fostului lider PSD.
„Toată campania lui Ponta, și el ca personaj, a fost extrem de ambiguă. E un lucru valabil de 25 de ani, de când îl avem pe Ponta în politica românească. El și-a început campania dinainte să-și anunțe candidatura, aș spune chiar că din seara de 24 noiembrie, când a început să reapară la televizor, fiind foarte georgist. În ultima parte a campaniei electorale a lăsat-o mai moale cu georgismul și a început să vorbească din nou despre Europa.
Este un personaj cameleonic, capabil de o arie largă, la fel cum se spune în cazul unui actor sau cântăreț. El a trecut de la social-democrația occidentală la ultra-conservatorism în doar câțiva ani. Alegătorii lui sunt oarecum asemănători, dar nu într-un sens negativ. Mai degrabă în sensul că se poate lucra cu ei. Sunt o masă oarecum maleabilă, cu care merită să stai de vorbă”, este de părere profesorul George Jiglău.
În opinia acestuia în PSD pot fi identificate trei tabere distincte: una conservatoare, care merge către AUR și Simion, o tabără reformistă, pro-europeană – și am văzut voci din PSD care au criticat decizia partidului de a nu-l susține deschis pe Nicușor și, în fine, o tabără mai degrabă pragmatică, cu oameni interesați mai degrabă de accesul la resurse, care gândesc mai egocentric, dar nu neapărat într-un sens negativ. Aici ar intra de la primari la alegătorii preocupați de chestiunile imediate ce țin de calitatea vieții, salarii, pensii, școli, spitale, chestiuni care să le asigure bunăstarea.
Practic, din această ultimă categorie și-ar fi luat Ponta voturile, un electorat care nu este neapărat anti-UE, dar care nu poate fi nici convins cu o retorică simplă, pro-UE.
„Nu cred că cei care au votat cu Ponta sunt anti-UE. Cred că sunt mai degrabă acei PSD-iști pragmatici, oarecum nostalgici, care n-au fost foarte fericiți că s-au trezit cu un fost PNL-ist pe buletinul de vot, care au aceea amintire al unui PSD mult mai puternic încă de pe vremea lui Năstase. Până la urmă, de bine de rău, acela e PSD-ul care a contribuit la faptul că România este astăzi în UE și NATO”, a precizat politologul George Jiglău.
Politologul este de părere că Nicușor Dan se află în fața unei misiuni (aproape) imposibile în a-i convinge pe aceștia în condițiile în care timpul de campanie este foarte scurt, iar mesajele pentru acest electorat ar trebui să fie extrem de precise.
„Aici trebuie dat un mesaj extrem de specific pentru acest electorat, și nu știu cum ar putea face acest lucru Nicușor Dan. Pentru că asta este de fapt marea lui problemă. El trebuie să vorbească pe înțelesul foarte multora. Trebuie să ofere ceva palpabil pentru oamenii aceia. Acești PSD-iști nostalgici, care nu sunt anti-europeni, nu sunt nici musai în tabăra pro-europeană. Sunt niște alegători pragmatici, preocupați mai degrabă de acele chestiuni care să le asigure bunăstarea.
Având în vedere timpul scurt rămas și situația economică actuală, îmi este foarte greu să văd ce ar putea să le ofere Nicușor Dan acestor oameni. Adică, pe ei nu cred că-i prinzi cu UE și valorile europene. Ar putea accepta că există un pericol în alegerea lui Simion, dar nu un pericol pentru ei”, a explicat profesorul Jiglău, pentru FANATIK.
Miercuri, Nicușor Dan a prezentat un prim sondaj de opinie pentru turul II care arată o diferență de puțin sub zece procente. Și mai interesant însă, sondajul (unde nu avem o perioadă în care a fost realizat precizată) arată cum ar vota susținătorii lui Ponta și Antonescu în turul doi. Dintre votanții lui Antonescu, 57% ar merge cu Nicușor, iar la Victor Ponta, 38%.
Criza fiscală provocată de deficitul bugetar era la orizont după aceste alegeri, însă imposibilitatea statului de a se împrumuta luni la dobânzi decente, scăderea masivă pe bursă imediat după alegeri și intervenția disperată a BNR pentru a ține sub control cursul Euro/Leu pare să provoace nu doar panică dar o adevărată criză financiară în România mai devreme decât se aștepta lumea. Indiferent de cum și-a plănuit fiecare candidat campania în aceste săptămâni, criza financiară pare să schimbe temele principale ale campaniei pentru turul II.
Acest lucru poate fi o oportunitate pentru Nicușor în a-i convinge pe votanții lui Ponta sunt de părere analiștii politici. Miercuri, în dezbaterea organizată la BNS, Nicușor l-a atacat pe liderul AUR susținând că în acest context economic „România nu-și permite o aventură”. În condițiile în care leul își continuă deprecierea într-un ritm accelerat (cel puțin în primele două zile) incertitudinea și nesiguranța financiară ar putea juca un rol cheie. Joi, pentru a treia zi consecutiv, indicele Robor la 3 luni în funcție de care sunt calculate dobânzile la creditele în lei a urcat la 7,25%, în condițiile în care înainte de 4 mai se menținuse stabil la 5,9%.
„Mesajul Pro-UE nu este suficient pentru alegătorii lui Ponta, care sunt esențialmente alegători PSD-iști, sau unii cu un profil izolaționist. Cred că pentru ei este nevoie de un mesaj mult mai aplicat pe realitățile interne, de pildă nivelul de trai. Am văzut că a fost suficient ca Simion să iasă în frunte și BNR se chinuie să mențină cursul Euro/leu și probabil că zilele următoare vom vedea o depreciere accentuată a monedei noastre naționale.
Nicușor trebuie să transmită că dacă vom vota cu izolaționiștii, probabil că se va termina cu fondurile europene. Discursul acesta anti-capitalism, anti-străini, anti-bănci, anti-orice, pe care l-am mai văzut a sărăcit Ungaria, o țară care era mult înaintea noastră, ține Serbia mult mai săracă decât România. Asta trebuie să le spună Nicușor alegătorilor, votezi Simion, votezi sărăcia. Asta cred că este important acum, un mesaj economic, pe lângă cel european”, a declarat, pentru FANATIK, Adrian Papahagi, profesor la UBB.
În opinia acestuia, o situație de criză poate mobiliza electoratul indecis, care la primul tur nu a ieșit la vot, chiar dacă, în altă ordine de idei, nu există șanse în a-i convinge pe susținătorii liderului AUR.
„Mai e foarte puțin timp. Mulți sunt deja deciși și nu-i mai poți întoarce din decizia lor. Cine a fost fanatizat de cuplul Simion-Georgescu nu mai poate fi întors din drum. Importantă acum este mobilizarea alegătorilor care nu au votat în primul tur, și adesea în turul II vedem un număr mai mare de alegători. Electoratul se mobilizează dacă simte că țara este în pericol. S-a întâmplat lucrul acesta în trecut, ultima oară în 2014”, a mai declarat acesta, pentru FANATIK.
„Singura șansă este un pachet de spaimă cu o campanie eficientă de a-i scoate la vot pe cei care nu au votat, doar de aici mi se pare că pot veni suficiente voturi”, este de părere și politologul George Jiglău.