După ce s-a dezvăluit că Ucraina efectuează lucrări de adâncire a canalului Bâstroe, din Delta Dunării, de la 3,9 metri la 6,5 metri, statul vecin a confirmat inițial informația, după care a susținut că se efectuează doar lucrări de mentenanță, nu de adâncire a canalului. Pe 3 martie, autoritățile române și cele ucrainene conveniseră ca România să înceapă măsurătorile pe brațele Chilia și Bâstroe.
Cu toate acestea, ucrainenii nu și-au dat acordul scris, astfel încât navele cu experți români nu au efectuat încă măsurătorile ce fuseseră programate pentru data de 15 martie. De când a izbucnit scandalul, mai mulți specialiști au explicat că activarea canelelor Bâstroe și Chilia va avea ca rezultat un transport mai mare de aluviuni care vor colmata gura de vârsare a brațului Sulina în mare.
Partea română efectuează în prezent mai multe lucrări de anvergură pe canalul Sulina. Pe 15 mai 2020, Administrația Fluvială a Dunării de Jos a parafat, conform informațiilor de pe platforma achizițiilor publice, e-licitatie.ro, consultate de FANATIK, un contract de „Proiectare și execuție lucrări de „apărări de maluri pe canalul Sulina – Etapa finală”, valoarea inițială a contractului fiind de 54.087.713 lei.
De atunci, valoarea contractului a crescut constant. De exemplu, pe 6 noiembrie 2022, aceasta s-a mărit cu 20,73%. Ultima mărire de preț s-a parafat pe 2 martie 2023, când contractul a crescut de la 68.001.860 lei la 73.869.705,75 lei, adică aproximativ 15 milioane euro. Mai sunt însă și alte faze ale proiectului, astfel că valoarea totală estimată a investiției este de 281.314.000 lei, adică aproximativ 56,8 milioane euro.
Conform documentelor, obiectivul general al proiectului vizează creșterea atractivității transportului naval pe rețeaua TEN-T prin îmbunatățirea condițiilor de navigație pe Canalul Sulina şi prevenirea riscurilor, în vederea creşterea calităţii serviciilor oferite operatorilor de transport naval și manipulării unui volum crescut de marfă în acord cu potențialul existent.
Scopul investiţiei este acela de stopare a fenomenelor de eroziune a albiei fluviului Dunărea în vederea menţinerii nivelului actual al debitelor şi îmbunătăţirii siguranţei navigaţiei pe Canalul Sulina, corelat cu asigurarea protecţiei mediului şi a localităţilor, cu dinamizarea dezvoltării economice, conform prevederilor din Master Planul General de Transport al României.
Primul lot al lucrărilor cuprinde „proiectare și execuție lucrari: 7,924 km apărări de maluri, 4 estacade noi, reabilitare 5 estacade existente, consolidare mol de dirijare Ceatal Sfântu Gheorghe Mm 33+1560 mal drept, construire mol de dirijare Mm 23+110 mal stâng”, iar lotul 2 este reprezentat de „proiectare și execuție lucrari: 28,755 km apărări de maluri, 2 estacade noi, 14,6 km consolidări jetele”. Lotul 2 a fost anulat și nu a fost atribuit, astfel că respectivele lucrări nu au început încă.
Un alt proiect de amploare este cel de modernizare a portului Sulina. Pe 22 februarie 2023, Regia Autonomă Administrația Zonei Libere Sulina a publicat un anunț de participare la o licitație ce are ca obiect „Supervizare pentru proiectare și execuție lucrări din cadrul proiectului ”Modernizarea Portului Sulina Cap Mol-Bazin Maritim – Perimetrul II – Etapa I”, valoarea acestuia fiind de 3.703.000 lei.
Obiectivul general al proiectului „Modernizarea Portului Sulina Cap Mol-Bazin Maritim – Perimetrul II – Etapa I” este de a susține creșterea rolului portului Sulina ca motor de dezvoltare economică locală și regională și vizează acţiuni de modernizare și dezvoltare a infrastructurii portuare, pentru acostare nave turistice și de agrement adaptate la cerinţele actuale ale beneficiarului.
Pe 8 ianuarie 2023, Regia Autonomă Administrația Zonei Libere Sulina a parafat, conform platformei e-licitație.ro, consultată de FANATIK, contractul pentru „Proiectare și execuție “Modernizarea Portului Sulina Cap Mol-Bazin Maritim – Perimetrul II – Etapa I”, a cărui valoare este de 79.386.070 lei, adică aproximativ 16 milioane de euro.
Proiectul are prevăzute șapte etape: 1) Lucrări de execuție a cheului vertical, tip escaladă (200 ml); 2) Realizare lucrări de instalații electrice pentru a asigura iluminatul public, funcționarea echipamentelor de cheu și alimentare navelor cu energie electrică; 3) Realizarea lucrărilor de alimentare cu apă a navelor; 4)Realizarea instalațiilor pentru stingerea incendiilor; 5) Realizarea lucrărilor pentru colectarea și evacuarea apelor pluviale; 6) Reabilitarea drumului de acces cu o lungime de 650 m și o lățime de 7,0 m; 7) Crearea unei platforme portuare cu o suprafață de 28.800 metri pătrați.