News

Ce mașină a condus Nicu Ceaușescu. Modelul în ediție limitată a fost primit cadou

Nicu Ceaușescu, fiul cuplului dictatorial, s-a bucurat și el de mașinile speciale pe care le-a primit familia de-a lungul timpului. Chiar el a avut un model în ediție limitată.
22.12.2021 | 09:17
Ce masina a condus Nicu Ceausescu Modelul in editie limitata a fost primit cadou
Mașina condusă de Nicu Ceaușescu a fost primită cadou. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Despre mașinile lui Nicolae Ceaușescu s-a scris îndelung, având în vedere că dictatorul a avut o pasiune pentru automobile. Și nu pentru orice fel de vehicule, ci pentru unele speciale, anumite modele fiind create tocmai pentru a-i satisface nevoile și dorințele fostului lider al țării.

Una dintre aceste mașini a fost scoasă în urmă cu câteva luni la licitație, unde s-a adjudecat pentru o sumă mult peste așteptări. FANATIK a scris despre povestea limuzinei Paykan Hillman-Hunter, un automobil de producție iraniană, pe care Ceaușescu a primit-o în dar de la Mohammad Reza Pahlavi, ultimul șah al Iranului.

ADVERTISEMENT

În total, Nicolae Ceaușescu ar fi avut 11 sau 12 automobile diverse, între care și un ARO realizat special pentru acesta. Cum, necum, mașina a ajuns în garajul lui Ovidiu Tender după Revoluție, dar ANAF-ul i-a confiscat-o în ultimii ani.

Ceaușescu a mai avut și trei Dacii, 1100, 1310 și un model mai rar, 2000, o variantă adaptată de la Renault 20 TS. Apropierea de Renault nu este deloc întâmplătoare, având în vedere că fabrica de la Mioveni a fost realizată cu ajutorul companiei franceze, producând mașini sub licență.

ADVERTISEMENT

Renault 16 TS, un model special cu îmbunătățiri moderne

Dacă Nicolae a avut acest Renault 20 TS, Nicu a condus și el o mașină franțuzească, însă un Renault 16 TS. Acest automobil a fost oferit cadou fiului Ceaușeștilor din partea companiei Renault, odată ce a fost definitivat parteneriatul dintre Franța și România, în vederea construirii de mașini Dacia la proaspăt-înființata uzină de la Colibași.

Renault 16 este considerat un hatchback de familie, iar modelul standard a fost lansat în 1965. A reușit totuși să se impună pe piața auto și a devenit prima mașină hatchback de succes, fiind vândută în total în aproape două milioane de exemplare. A fost lăudată de-a lungul timpului pentru interiorul spațios și confortabil, dar și pentru versatilitatea oferită de designul hatchback. Francezii au încercat să vândă mașina și peste ocean, însă nu s-a bucurat de succesul cunoscut în Europa.

ADVERTISEMENT

La trei ani de la debutul modelului original, a fost prezentat publicului și modelul Renault R16 TS, o variantă specială cu diverse îmbunătățiri, unele foarte moderne pentru acea vreme. Acesta avea un motor mai mare, de 1.565 cmc, în comparație cu cel de pe mașina standard, care avea 1.470 cmc.

renault 16
Reunalt 16 în variantă standard. Sursa foto: Tennen-Gas, Wikipedia.

Existau, însă, diferențe și dincolo de motor. Bordul era unul mai modern și mai dotat, având tahometru și indicator pentru temperatura apei. Au fost introduse și alte mici noutăți care să facă experiența de condus mai plăcută. Ștergătoarele pentru parbriz aveau două viteze, iar pe lunetă era instalat un sistem de dezaburire. Scaunul pasagerului din dreapta era echipat și cu o lumină discretă, utilă dacă acesta dorea să citească în timpul unei călătorii. De asemenea, mașina era dotată și cu o trapă metalică acționată manual, dar și cu geamuri laterale acționate electric, pentru ocupanții scaunelor din față.

ADVERTISEMENT

Este lesne de înțeles de ce Renault a oferit această variantă îmbunătățită drept cadou familiei Ceaușescu, în loc să se limiteze la o variantă standard.

Despre acest Renault R16 TS aflat în posesia lui Nicu relatează chiar un fost coleg de facultate al acestuia. Lucian Ioan Tudor, sibian la origine, însă stabilit ulterior în Bacău, spunea despre Nicu Ceaușescu că: ”era foarte politicos, atât la ore, cu profesorii, cât și cu noi, colegii de facultate. La școală venea cu mașina, avea un Renault 16 TS, ediție limitată, primit cadou după semnarea contractului Dacia cu Renault și mai avea și un Audi 100. Atât el, dar și Maurer și cei care aveau mașini, ne luau și pe noi”, notează adevarul.ro.

Ce alte mașini ar fi avut Nicu Ceaușescu în tinerețe

Nu este clar ce model de Audi 100 avea Nicu Ceaușescu, automobilul fiind produs în mai multe variante începând cu 1968. Unele surse mai spun și că fiul dictatorului ar fi avut și un Mitsubishi Colt, însă nici în cazul acestui automobil nu se știe care este modelul exact. Această mașină japoneză a intrat în producție în 1962, trecând prin diverse designuri și modele de-a lungul anilor.

Deși nu se afla la volanul vreunuia dintre aceste automobile, Nicu Ceaușescu ar fi făcut două accidente mortale de-a lungul anilor. Pe primul dintre ele l-a comis la vârsta de doar 13 ani, atunci când aflându-se la volanul unui automobil, a intrat într-un tractor, omorându-l pe pasagerul din dreapta, care era garda sa de corp. Acest incident s-ar fi petrecut undeva în primăvara lui 1965.

Cel de-al doilea incident l-a provocat mai târziu, la 22 de ani, în zona Aviatorilor din București. A spulberat-o chiar pe trecerea de pietoni pe Doina Ștefania Hîlmu, în vârstă de doar 18 ani. Țap ispășitor pentru accidentul fatal din 4 iunie 1972 a fost scos sergentul-major de miliție George Rășchitor, care era ocazional șofer pentru Nicu, dar care la momentul respectiv nu ar fi condus vehiculul.

Despre Nicu Ceaușescu s-a scris în fel și chip în anii ce au urmat Revoluției din 1989. De 25 de ani, fiul cuplului dictatorial nu mai poate contesta cele spuse de unii sau alții, așa că fiecare e liber să judece cu propria conștiință care este adevărul despre cel supranumit ”Prințișorul”, dacă acesta s-a dedat într-adevăr la faptele scabroase despre care au povestit unii, sau dacă a fost omul decent și la locul lui pe care l-au cunoscut alții.

ADVERTISEMENT