Astfel, aflăm că temele principale de discuție au fost reducerea cheltuielilor bugetare și reluarea alegerilor prezidențiale. Cu toate acestea, așa cum se arată în analiza NewsVibe, intensitatea dezbaterii din spațiul online a scăzut, față de perioada când în stradă aveau loc proteste politice și sociale, arată Informat.ro.
Conform datelor prezentate de Informat.ro, care citează Newsvibe, platformă de analiză în timp real a conversațiilor online, a scăzut numărul de mențiuni despre PSD, PNL și AUR, în timp ce USR și SOS România au câștigat teren. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat la PSD și AUR, în timp ce cea mai mare creștere a fost pentru SOS România, cu 150% mai multe mențiuni.
La fel de adevărat e că a scăzut numărul total al mențiunilor despre partide, precum și impactul acestora, raportat la săptămâna de dinainte. Așadar, aflăm că cel mai ”menționat” partid a fost PSD, urmat de Partidul Național Liberal, USR, Alianța pentru Unirea Românilor și SOS.
Top 5 partide după vizibilitatea online, conform NewsVibe
Notă – au fost reținute în top doar mențiunile din sursele relevante online și social media (surse validate de platforma NewsVibe)
Pentru a intra și mai profund în analiză, vârful de mențiuni a fost generat de decizia conducerii acestui partid de a valida candidatura lui Crin Antonescu drept candidat comun al Coaliției. În cazul PNL, interesul a fost ridicat după ce Ilie Bolojan a anunțat că urmează să fie reduse cheltuielile.
În cazul USR, vârful de interes a fost în ziua în care Parlamentul a refuzat convocarea unei sesiuni extraordinare pentru a-l demite pe Klaus Iohannis. Pentru AUR, vârful de interes a fost cauzat de protestele organizate în fața prefecturilor, iar pentru SOS România a fost interviul dat de Diana Șoșoacă unei publicații din Rusia.
Grafic NewsVibe. Comparație între numărul de mențiuni generate în surse de presă online și Facebook relevante, de către primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
”Raportând impactul estimat al mențiunilor la numărul acestora, se observă scăderi pentru PSD și PNL și creșteri pentru USR și AUR. De exemplu, USR obține 15% din volumul total de mențiuni despre toate cele 5 partide, în schimb impactul estimat al acestora crește la 20%, datorită bonusului apariției acestor mențiuni în surse cu public mai numeros”, mai arată sursa citată. Mai trebuie remarcat că, în ciuda creșterii semnificative de mențiuni, SOS România rămâne la o cotă foarte mică.
Grafice NewsVibe. Ponderea numărului de mențiuni (stânga), respectiv impactului mențiunilor (dreapta) despre fiecare dintre partide din totalul cumulat de mențiuni despre toate cinci
Dacă în cazurile PNL, PSD și USR vârfurile de impact au coincis cu momentele în care au existat mențiuni în număr mare, în cazul AUR impactul l-au avut mențiunile din ziua în care Parlamentul a refuzat să convoace o sesiune extraordinară. Între timp, interesul a fost mare pentru SOS România în momentul în care Cătălin Avramescu și-a anunțat candidatura la prezidențiale și a cerut ca partidele AUR și SOS să fie interzise prin lege.
Grafic NewsVibe. Comparație la nivelul impactului generat în surse de presă online și Facebook relevante de mențiunile despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni
”Scăderea intensității reflectării partidelor în covnersațiile online se observă și din analiza care calculează tendințele acestei vizibilități, pe baza comparației cu medii ale vizibilității anterioare. Astfel, în cazul tuturor partidelor curbele de accelerație sunt aproape de zero mare parte din săptămână, cu câteva oscilații punctuale”, mai transmite sursa citată.
Cât despre SOS România, acest partid a crescut la început de interval, când a anunțat că a sesizat CCR după ce mandatul lui Klaus Iohannis a expirat. Și USR a crescut tot în ziua în care Parlamentul a refuzat convocarea unei sesiuni pentru a-l demite pe Iohannis, cerută de AUR și POT. PSD a fost în top în ziua în care s-a anunțat că PSD și PNL îl vor susține la comun pe Crin Antonescu, pentru alegerile prezidențiale din primăvară.
Grafic NewsVibe. Momente de creștere sau scădere accelerată a volumului mențiunilor despre primele 5 partide, la nivelul ultimei săptămâni, în surse de presă online și Facebook relevante.
Sinteză a fost realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.