Victor Ponta a făcut referire la faptul că pentru opinia publică este interesantă competiția pentru Cotroceni, însă nu se ține seama de faptul că cele mai importante decizii pentru România sunt luate de către guvern.
Liderul Pro România a insistat asupra faptului că șeful statului nu poate „face prea multe”, mai ales dacă nu are o majoritate în Parlament care să-i asigure un guvern cu aceeași viziune.
„E normal ca prezidențialele să fie cele mai interesante, și pentru public, și pentru presă. Da’, știți, io o țin pe-a mea: că la anul, salariul, pensia, prețul, taxele, tot, n-o să le decidă președintele.
O să le decidă Guvernul. (…) Nu poți faci foarte multe ca președinte, fără guvern, fără majoritate, nu se pune”, a spus Victor Ponta la Antena 3 CNN.
Conform Articolului 80 din Constituție, „Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naționale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.”.
În politica internă, conform articolului 85 din Constituție, președintele „desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament”.
De asemenea, șeful statului revocă și numește, la propunerea premierului, membri ai guvernului în caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului.
Președintele consultă guvernul cu privire la probleme urgente şi de importanţă deosebită, poate lua parte la ședințe ale executivului, pe care le prezidează, poate dizolva Parlamentul, în anumite condiții, și poate iniția referendumuri pe probleme de interes naţional.
Rolul președintelui în politica externă este reglementat de articolul 91 al legii fundamentale, care prevede că: „(1) Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil.
Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege.
(2) Preşedintele, la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
(3) Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acreditaţi pe lângă Preşedintele României”.
Articolul 92 din Constituție prevede că „Preşedintele României este comandantul forţelor armate şi îndeplineşte funcţia de preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării”.
În acest rol poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea forțelor armate, poate lua măsuri pentru respingerea unei agresiuni armate împotriva țării, instituie starea de asediu sau starea de urgenţă, conferă decorații și titluri de onoare, acordă gradele de mareşal, de general şi de amiral, numește în funcții publice, acordă graţierea individuală.
Președintele României nu poate să propună sau să modifice legi, acestea fiind prerogativele Parlamentului României.
Totuși, șeful statului poate să promulge legi; să semneze legi în vederea publicării lor în Monitorul Oficial; să își exercite dreptul de veto (poate propune întoarcerea unei legi în parlament pentru verificare, o singură dată); să sesizeze Curtea Constituțională în legătură cu neconstituționalitatea legilor sau în legătură cu conflicte juridice de natură constituțională.