News

Ce s-a ales de trotuarul rulant de la Gara de Nord, o investiţie uriaşă făcută pe vremea lui Sorin Oprescu. Foto

30.09.2020 | 17:37
Ce sa ales de trotuarul rulant de la Gara de Nord o investitie uriasa facuta pe vremea lui Sorin Oprescu Foto
ADVERTISEMENT

FANATIK îți spune ce s-a ales de trotuarul rulant de la Gara de Nord, o investiție uriașă făcută de Primăria Capitalei și un fost obiectiv electoral aflat pe lista celor care doreau să ajungă edili peste București! De inaugurat a reușit să o facă Sorin Oprescu. Fostul primar a tăiat panglica, a pozat în fața presei și a zâmbit larg, mândru nevoie mare de reușita sa.

A costat în 2013 nu mai puțin de 11 milioane de lei și a funcționat sporadic spre deloc. Vorbim despre șase trotuare rulante, câte trei pe fiecare sens de mers, cu o lungime de 80 de metri fiecare.

ADVERTISEMENT

Datele tehnice era unele de vis pentru acea oră. Acestea se deplasau cu 0,5 metri pe secundă şi aveau împreună o capacitate maximă de 6.000 de persoane pe oră pe sens.

Ce s-a întâmplat cu trotuarul rulant de la Gara de Nord!

De altfel, tocmai aceste 6 mii de persoane aveau să reprezinte prilejul perfect pentru o nouă ironie semnată de Sorin Oprescu. Fostul primar nu a scăpat ocazia și a transmis tuturor că a rezolvat o mare problemă a Capitalei.

ADVERTISEMENT

“Chiar dacă nu vor traversa 6.000 de oameni, vor traversa 5.999 şi dacă or avea şi paporniţe şi mămăiţele, şi bătrânii care merg spre gară, tinerii nu vor avea, vor merge ei mai repede decât trotuarul rulant (…), eu ştiu că este gama completă de civilizaţie într-un nod ca ăsta, intermodal”, spunea Sorin Oprescu spre deliciul presei.

Ce a uitat să zică atunci primarul Oprescu este că, în ciuda investiției masive de capital, proiectul a fost inaugurat cu jumătate de an întârziere. Probleme au fost cu nemiluita încă de la început. Racordarea la rețeaua electrică și faptul că lucrările au avut loc într-o zonă dicilă s-au aflat printre scuzele constructorului.

ADVERTISEMENT

Despre necesitatea unui asemenea proiect nu a vorbit nimeni. Mai ales că au urmat ani grei pentru CFR, ani în care numărul de călători cu trenul a scăzut dramatic. De altfel, între timp a devenit mult mai ieftin să ajungi cu avionul în anumite orașe ale țării sau din Europa spre deosebire de un drum mult mai lung cu garniturile feroviare românești.

Și după doar câteva zile, trotuarul avea să fie oprit. A mai prins viață de câteva ori, dar de fiecare dată pentru perioade foarte scurte. În doar 7 ani de zile, acesta a devenit o ruină pe care adolescenții rebeli își fac mâna la ora de graffitti, în timp ce persoanele fără adăpost au transformat totul într-o mare toaletă.

ADVERTISEMENT

Legătura cu Basarab, adică exact rolul acestui trotuar rulant, aduce mai degrabă aminte de filme cu gangsteri. Personaje dubioase își fac veacul prin apropiere, dar și mizerie multă. Resturi de construcții, fire care atârnă și racordaje electrice distruse fac parte acum din peisaj.

Fără să stea pe gânduri, fostul primar, Gabriela Firea a recunoscut că o eventuală reparare și repunere a acestuia în mişcare este de durată. „Momentan, este în curs de desfăşurare recepţionarea Pasajului Basarab şi a instalaţiilor adiacente (inclusiv acest trotuar), trotuarul urmând a fi pus în funcţiune integral şi dat în administrare după finalizarea acestei proceduri.

Termenul estimat pentru finalizarea recepţiei la terminarea lucrărilor este de aproximativ patru luni”, au transmis în urmă cu 3 ani de zile reprezentanţii Primăriei Bucureşti despre trotuar.

Doar că adevărul pare a fi cu totul altul. Mai ales că, printr-un document oficial, cei de la Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune – CNCIR SA au anunțat că acesta nu mai are nici măcar verificări făcute din 2017 până în prezent.

„Primele autorizări ale funcționării au fost efectuate în data de 29 iulie 2012, iar apoi au fost prelungite scadențele de funcționare, în urma verificărilor tehnice periodice, până la data 23 mai 2018 (data la care a expirat scadența acordată cu ocazia verificărilor tehnice efectuate în data de 24 mai 2017). 

După această dată, CNCIR SA nu a mai primit nicio comandă de efectuare a verificărilor tehnice și drept consecință a trimis către deținător o adresă pentru informare și conștientizare (la acea vreme deținător era ASTALDI S.A.) cu privire la obligativitatea efectuării verificărilor tehnice”, se arată în documentul menționat.

Fără verificări de câțiva ani buni, pasat de la un primar la celălalt, trotuarul rulant a devenit un adăpost de vreme rea pentru persoanele fără casă. Plin de gunoaie, cu cabluri rupte și părți mecanice care probabil vor avea nevoie de înlocuire, proiectul a murit din fașă. Nu înainte de a scoate din conturile Primăriei 11 milioane de lei.

ADVERTISEMENT