News

Ce s-ar putea ascunde în spatele plafonării prețului carburanților. „De fapt, ni se pregătește raționalizarea ca pe timpul comunismului”

Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a anunțat luni că este necesară o plafonare a prețului carburanților, care să fie suportată de către companiile petroliere
21.06.2022 | 10:04
Ce sar putea ascunde in spatele plafonarii pretului carburantilor De fapt ni se pregateste rationalizarea ca pe timpul comunismului
Nici Marcel Ciolacu nu a explicat cum s-ar putea face plafonarea prețului la carburanți. Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Președintele PSD a anunțat luni, 20 iunie, că autoritățile trebuie să vină cu o plafonare a prețului carburanților, indicând ca principali vinovați pentru creșterea prețurilor în acest sector speculanții – marile companii petroliere care ar profita de prețurile ridicate la benzină și motorină pentru a-și majora profiturile.

Ciolacu și plafonarea prețurilor la carburanți

După ce în ultimele zile s-a înmulțit numărul protestelor organizate de către șoferi la benzinăriile din țară, cerând plafonarea prețului carburanților după modelul din Ungaria, liderul PSD a precizat că Guvernul trebuie să vină cu o asemenea măsură din cauza „speculanților” de pe această piață. Marcel Ciolacu a lăsat impresia, în declarațiile sale, că această plafonare de preț ar trebui să vină din partea companiilor, despre care a spus că speculează creșterea prețurilor pentru a obține profituri uriașe. În opinia sa, într-o societate dreaptă, este normal ca cetățenii care au dus greul în timp ce aceste companii au avut profituri imense, să facă și acestea din urmă mici sacrificii.

ADVERTISEMENT

„Sunt anumite companii prestigioase, corecte care, într-o conjunctură cum a fost pandemia, au avut niște venituri excepționale… Sau cum a fost această criză din energie, la carburanți. Unele dintre ele sunt bazate pe un preț speculativ. Dacă cetățenii au dus greul în această perioadă și tu ai făcut venituri excepționale este normal ca pe o perioadă limitată… Statul a cheltuit imens să combată pandemia, câteodată eficient, câteodată neeficient.

Un efort din partea acestor companii nu este nici incorect, nici injust, este un element corect în orice stat. Eu vreau să ne așezăm la masă să luăm deciziile cât mai corecte, unde sunt speculanți, precum pe zona de carburanți. Este clar că trebuie să venim cu o plafonare. Părerea mea că trebuie plafonat prețul și cu o marjă de profit”, a declarat Marcel Ciolacu.

ADVERTISEMENT

Dacă PSD își dorește cu adevărat o plafonare a prețului atunci declarația liderului social-democraților este cel mult o intenție, pentru că nici PSD-ul nu pare a avea vreun plan cu privire la modul în care să se realizeze această plafonare. Deputata PSD, Oana Florea, a declarat luni, într-o intervenție la Digi24 că în luna martie, atunci când barilul de petrol era 123 de dolari, prețul la pompă în România era de 7-7,5 lei, iar acum este de 9 lei în condițiile în care barilul a ajuns la 110 dolari. Potrivit acesteia, prețurile la pompă „nu se justifică” iar statul este obligat să intervină. Totuși, deputata PSD recunoaște că este necesară o analiză pentru a se vedea prin ce măsuri poate fi scăzut, în mod concret prețul la carburanți.

În rândul liberalilor, cu excepția lui Florin Cîțu care a caracterizat ideea plafonării drept „o intervenție cu bocancii în economie ce aduce aminte de regimul comunist”, liberalii au precizat că sunt dispuși să asculte propunerile social-democraților atâta timp cât va exista o dispoziție bugetară dar și un efect fiscal scontat, ca aceste măsuri să aibă un efect real asupra prețului la pompă plătit de către români.

ADVERTISEMENT

Singura soluție e una de ordin fiscal

De cealaltă parte, cei de la USR au deja depus în Parlament un proiect de lege pentru reducerea TVA-ului la carburanți de la 19 la 5%, însă e greu de crezut că, din punct de vedere politic, atât PSD cât și PNL ar accepta această soluție. În fapt, social democrații au susținut că unele state au aplicat deja această măsură fără însă a avea efecte reale asupra prețului benzinei și motorinei.

Dincolo de acest peisaj politic, economiștii sunt de părere că singura măsură prin care s-ar putea ajunge la o reducere o prețului la pompă a carburanților e una de natură fiscală, de reducere a taxelor și accizelor percepute de către stat. Dumitru Chisăliță, expert în energie și președinte al Asociației Energia Inteligentă susține că statul a fost de altfel principalul beneficiar al scumpirilor din sectorul energetic și că dacă acesta ar fi dispus să-și reducă veniturile la nivelul de dinainte de aceste scumpiri, deci practic să renunțe la tot ceea ce a câștigat în plus prin creșterea prețurilor, atunci prețul benzinei și motorinei la pompă ar ajunge la 7,3 – 7,4 lei pe litru.

ADVERTISEMENT

Analiștii economici sunt de părere că altfel în acest moment statul român nu-și permite să suporte costurile pe care le-ar presupune o plafonare a prețurilor la carburanți în condițiile în care România își asigură 70% din necesarul intern din importuri.

ADVERTISEMENT

„O plafonare a prețului carburanților în momentul de față, raportat la dimensiunea deficitului bugetar și a modului în care funcționează economia românească, cu 70% din necesar importat, reprezintă o misiune imposibilă. Este imposibil în momentul de față să asiguri de la bugetul de stat banii necesari acestor plafonări. O plafonare înseamnă că cineva plătește pentru ca prețurile să rămână la nivel fix.

Dacă această plafonare este asigurată de către statul român atunci înseamnă că o plătim tot noi contribuabilii. Trebuie văzut, în urma unui studiu concret, ce ar însemna această plafonare, care sunt scenariile luate în calcul și ce efort financiar ar reprezenta pentru bugetul de stat. Asta mai cu seamă că nici până la această oră banii datorați companiilor din sectorul energiei pentru plata plafonării la energie și gaze nu au fost plătiți. În momentul de față nu cred că statul are bani pentru a asigura această plafonare, iar singura soluție viabilă rămâne o reducere de ordin fiscal, o scădere a accizei sau TVA-ului pe fiecare litru de carburant”, a declarat, pentru FANATIK, consultantul economic Adrian Negrescu.

O altă alternativă pentru plafonarea prețului carburanților ar putea fi eliminarea redevențelor pe petrolul extras în România, însă economiștii sunt de părere că această opțiune este una ce ignoră necesitatea de a folosi acești bani pentru investiții în viitorul țării, fiind vorba de resurse ce aparțin tuturor generațiilor și nu doar nouă.

„În România, OMV extrage și petrol din solul țării, circa 30% din necesarul de consum. Nu este normal și nu este în interesul național ca acest petrol, care e resursa noastră să fie valorificată cu maxim de eficiență? Mi se pare că nu e în interesul național să o consumăm pe gratis cum ar veni. Atunci nici statul nu câștigă, noi consumăm tot ce mai avem în pod și cu asta basta. Interesul național este să producem cu maximul de eficiență, producătorii și statul să câștige acești bani și apoi ei să fie reinvestiți. Faptul că acest lucru nu se întâmplă pentru că statul îi dă pe pensii speciale este altă parte. Redevențele ar trebui să asigure investițiile pentru energia verde de mâine, infrastructură și așa mai departe. Interesul național este să gestionăm bine această resursă și nu să o dăm pe gratis.

Când vine un politician și spune că profitul e prea mare și ar trebui să-l micșorăm practic el spune că trebuie să consumăm petrolul nostru la preț de nimic, pentru că-l avem și ne permitem, pentru că cel de pe piața internațională nu poți să-l cumperi pe nimic, ăla trebuie să-l plătești la prețul internațional și vorbim de 70% din necesarul țării noastre. Cu ăsta nu avem ce face. De aici nu are cum să vină profitul OMV-ului sau al Rompetrol. Altfel nu știm cum vrea PSD să plafoneze prețul pentru că nu explică, am auzit doar că ar exista niște speculanți care vând benzină. Președintele PSD cred că este singurul care i-a văzut, poate ar trebui să ne spună și nouă unde sunt”, a declarat, pentru FANATIK, profesorul de economie Bogdan Glăvan.

În opinia acestuia din urmă, singura soluție viabilă este cea fiscală, de reduce a TVA-ului, și subliniază că această cale pe care vor să meargă social-democrații ar putea conduce la raționalizarea consumului de combustibil.

„De fapt, domnul Ciolacu ne pregătește raționalizarea, ca pe timpul comunismului. Eu v-am avertizat, stați să vedeți. Dacă se îngheață prețul, atunci va urma raționalizarea. Dorele, ai dreptul la 50 de litri de motorină, atât! Și te mai sunăm noi, săptămâna viitoare. De ce? Fiindcă România importă 70% din petrol. Plătind prețul mondial al petrolului, care a crescut cu 50%. Îl plătim în dolari, bre, nu în lei sau în euro. Ce a făcut între timp dolarul? A crescut, gata, petrecerea s-a terminat”, a subliniat acesta.

O politică bazată pe opinii și păreri

Experții în domeniu sunt însă de părere că autoritățile greșesc enorm când vin cu astfel de propuneri în spațiul public fără însă a prezenta și cifrele și analizele cu privire la măsurile pe care le vor implementate. Mai mult, aceștia subliniază că ideea unor creșteri artificiale a prețurilor la carburanți nu poate fi susținută uitându-ne doar la prețul barilului de petrol de pe piața internațională în contextul în care până la pompă la prețul carburanților se mai adaugă o mulțime de alte costuri.

„Să dai vina pe companii pe creșterea prețului petrolului înseamnă să nu ai la dispoziție datele necesare legate de cum este construit prețul litrului de benzină și motorină și să nu ai informații importante și esențiale privind dinamica schimbărilor din piață. Să lansezi astfel de acuzații fără să vii cu dovezi, să vorbești de speculă și speculanți și de profituri nesimțite fără să prezinți date nu reprezintă altceva decât o declarație politică, fără niciun fel de valoare economică și administrativă. Românii se vor uita în continuare la un show politic și nimic nu se va schimba la pompă. Avem nevoie de măsuri economice bazate pe studii și nu de declarații, opinii și păreri ale autorităților pe care le plătim pentru a lua decizii în mod fundamentat.

Dacă ne uităm la datele INS, între timp costurile cu extracția petrolului în industria românească au crescut cu 262%, costurile operaționale ale producătorilor din piață au crescut spectaculos în ultimii doi ani, urmare a scumpirii curentului electric, a creșterii costurilor de transport, a celor de import, a celor cu resursa umană. Pentru a ne elucida într-adevăr dacă e vorba sau speculă sau o creștere normală a prețurilor autoritățile ar trebui să vină cu date concrete dacă sau nu e vorba de un mecanisme abuziv în piața carburanților”, a mai precizat, pentru FANATIK, analistul economic Adrian Negrescu.

Expertul în energie, Ana Otilia Nuțu, expert în cadrul EFOR, e de părere că în acest moment, în lipsa unor cifre concrete nimeni nu poate spune dacă măsura este una bună sau nu, și subliniază că în lipsa datelor guvernanții par să-și bazeze politicile publice mai mult pe opinii și păreri personale.

„Să pună cifrele pe masă, pentru că altfel e de-a dreptul incredibil să vină și să facă niște legi fără să spună care e problema și modul de rezolvare. Să ne arate, pe cifre, din ce se compune prețul benzinei, că poate descoperim că pe lângă prețul petrolului, care e una, mai există și alte costuri. Dacă importăm 70% din petrol poate ne costă de cinci ori mai mult transportul acum. Trebuie să vedem pe componente cum este format prețul carburantului și dacă banii ăștia se duc pe costuri foarte mari de asigurare sau pe profiturile nesimțite ale lui x sau y. Asta e treaba lor, să vină și să aducă justificări pentru ce vor să facă și de ce vor să facă într-un anume fel.

Altfel, fiecare idee din asta care le trece prin cap, că să facem ordonanța anti-speculă, să facem nu știu ce, par niște idei care vin așa din inspirație și nu pe baza unor date empirice. Nu așa se fac legile. E o problemă de fond aici, pentru că ni se aruncă niște propuneri populiste fără să vedem nicio cifră pe masă. Nu poți să analizezi dacă e o idee bună sau proastă câtă vreme nu vedem care anume e sursa problemei și care vor fi efectele noii legi”, a declarat, pentru FANATIK, Ana Otilia Nițu.

De altfel, săptămâna trecută liderul UDMR, Kelemen Hunor spunea că România nu poate prelua pur și simplu măsurile adoptate de alte state, cum ar fi Ungaria, fiind necesare măsuri adaptate la specificul economiei noastre. De altfel, acesta a explicat că o primă condiție pentru această măsură este existența resurselor financiare prin care statul să suporte diferența de preț din piață și a susținut că nici măsurile fiscale nu reprezintă o soluție cu necesitate pentru că nu garantează că benzinarii vor reduce prețurile. Experții în energie susțin că niciunul dintre aceste modele nu este simplu de implementat, până și Ungaria care a plafonat prețurile încă din luna martie nu a avut un drum lipsit de probleme.

„Ne-am fi așteptat ca dl. Ciolacu să se uite un pic la ce s-a întâmplat acolo unde s-a mai aplicat. Și în Ungaria așteptarea a fost una la început și lucrurile au pocnit în cu totul alte lucruri. Adică ei întâi s-au apucat și au plafonat prețurile la benzinării și evident, prima chestie, cei care aveau companii de transporturi în loc să mai cumpere en-gros s-au înghesuit la benzinării, unde s-a ajuns imediat la penurie. După care au început să vină de prin țări de prin jur să-și facă plinurile, și acuma au încercat să dea o lege prin care să poți să iei benzină mai ieftin doar dacă ai mașină cu număr de Ungaria.

Acum sunt în certuri cu Bruxelles-ul și Comisia Europeană pentru că ar fi o discriminare. Deci, ce ne arată povestea asta, e că ar trebui să ne uităm întâi la care sunt motivele pentru care crește prețul benzinei dar și ce au încercat să facă și alții, pentru că problema asta cu prețul mare la pompă e ceva care afectează pe toată lumea, de la europeni până la americani e subiectul numărul unu. Altfel, parcă funcționăm într-o bulă originală unde nu ne interesează ce se petrece în jurul nostru”, a mai declarat, pentru FANATIK, Ana Otilia Nițu.

Profiturile companiilor petroliere și prețul carburanților

Criza provocată de creșterea prețurilor la carburanți a adus în atenție profiturile înregistrate de marile companii petroliere ale lumii, aflate la cote record. ExxonMobil, cea mai mare companie petrolieră din lume, a postat profituri record de 5,5 miliarde de dolari pe primul trimestru al acestui an, asta după ce ieșirea de pe piața rusă i-a adus pierderi de 3,4 miliarde. La fel, Chevron a anunțat cele mai mari câștiguri din ultimul deceniu, iar Shell cele mai mari profituri trimestriale din istorie. De altfel, președintele SUA, Joe Biden, spunea recent că aceste companii, în acest moment „fac mai mulți bani chiar și decât Dumnezeu”.

Economiștii sunt de părere că ar trebui să avem încredere în piața liberă și în mecanismul profitului, susținând că această creștere a prețului carburanților va conduce la creșterea producției și deci, în final, și la o scădere a prețului.

„Companiile petroliere și-au mărit profiturile în toată lumea, nu doar în România. Ideea de a interzice profitul sau de a-l stabili după cât ni se pare nouă că este normal, să fie 10% dar nu 15%, este un exemplu de gândire socialistă care neagă tocmai rolul profitului. Dovedește că cel care emite o astfel de afirmație nu înțelege rolul profitului. În primul rând nu înțelege că aceste companii petroliere nu obțin automat profit. Pe piață poți să obții profit sau pierdere.

Pe partea cererii avem de-a face cu un reviriment foarte puternic datorat încheierii pandemiei și faptului că economia și-a revenit la nivel global și atunci, în contextul acestei presiuni pe piață, prețul s-a dus mult în sus. Este firesc. Însă nu totul este negru în acest fapt. Profiturile mari din industrie îi stimulează pe petroliști să mărească capacitatea de rafinare și vom vedea, iar în unele zone nu se va întâmpla deloc chestia asta din păcate – că nimeni nu e prost să deschidă o nouă rafinărie acum ca să i-o închidă Ursula von der Leyen peste trei ani, dar vom vedea creșterea capacității de rafinare determinată tocmai de profiturile mari pe petroliștii vor să pună mâna, lucru pe care nu-l pot face decât producând mai mult. Ăsta este mecanismul profitului, ăsta va determina creșterea producției și satisfacția pieței”, a mai precizat, pentru FANATIK, Bogdan Glăvan.

Potrivit economistului britanic John Cassidy, administrația Biden pare să reziste presiunilor venite din partea democraților de a impune o suprataxă pe profiturile companiilor din industria petrolieră și că încearcă să forțeze aceste companii să-și crească producția pentru a contracara efectele embargoului impus Rusiei. Cu toate acestea, în special în Statele Unite, potrivit sursei citate, reprezentanții industriei petroliere nu doresc să facă noi investiții masive în sporirea capacității de producție atât în contextul incertitudinilor provocate de valul inflaționist dar și din cauza pierderilor suferite în trecut în urma investițiilor în gazele de șist, precedent de pe urma căruia au existat pierderi masive în tot sectorul.